Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Isakare

Någon som har provat självjusterande trimplan ??

Rekommendera Poster

Min båt en Ryds 500 HT -90 med 60 hk Yamaha är omöjlig mellan 6-14 knop då den gräver ner sig och pekar fören mot himlen, fartbegränsningarna där jag mest åker är 7 och 12 knop.

Trimplan är lösningen, men lägga 15" pengar på en båt som kanske är värd 30" lockar inte.

Hittade dessa självjusterande för en väldigt rimlig peng.

Smart Tab Kit SX Komposit 60lb - SEASEA.

Låter fiffigt och enkelt när man läser.

Har nån provat dessa, eller känner nån som har de ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt bli att köra i de hastigheterna och spara pengarna. Man måste inte komma upp till fartgränsen. Jag kör oftast 5 knop oavsett om fartgränsen är 5, 7, 8 eller 12 knop. När det är fri fart kör jag oftast 23-25 knop. Mellan 6 och 18 knop är ingen idé att köra trots att jag har trimplan. Jag skulle kunna rätta till båtens läge med trimplanen men bränsleförbrukningen blir helt grotesk. Trimplanen används bara för att rätta till listningen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Eld-:

Låt bli att köra i de hastigheterna och spara pengarna. Man måste inte komma upp till fartgränsen. Jag kör oftast 5 knop oavsett om fartgränsen är 5, 7, 8 eller 12 knop. När det är fri fart kör jag oftast 23-25 knop. Mellan 6 och 18 knop är ingen idé att köra trots att jag har trimplan. Jag skulle kunna rätta till båtens läge med trimplanen men bränsleförbrukningen blir helt grotesk. Trimplanen används bara för att rätta till listningen. 

Jo, det har du nog rätt i.

Men det är så jäkla tråkigt att åka Mälaren-Saltsjön genom Stockholm i 5 knop, samma sträcka jag åkt hundratals gånger.

Var påväg att åka o handla de nu, men då hoppar jag över det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Eld här. Jag har en lång sträcka på väg ut mot Stockholms skärgård som är fartbegränsad först 8 knop, sen 12 knop, sen 5 knop. Fram till 5 kör jag i 7 knop hela tiden pga att jag däröver fram till planing får riktigt trist bränsleekonomi. Men man ser längs den sträckan att alla inte resonerar likadant...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte själv smarttabs, men jag har en bekant som satte dom på sin båt av precis samma anledning och resultatet var över förväntan! Jag var skeptisk till det, men det funkade mycket bra och hans planingströskel gick från i det närmaste rakt nos upp till en mycket behaglig nivå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Jag har inte själv smarttabs, men jag har en bekant som satte dom på sin båt av precis samma anledning och resultatet var över förväntan! Jag var skeptisk till det, men det funkade mycket bra och hans planingströskel gick från i det närmaste rakt nos upp till en mycket behaglig nivå.

Kanske ska köpa ett par o prova iaf, det var ju inga stora pengar, går ju att plocka bort om det inte funkar alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett annat angreppssätt är att öka propellerarean och minska stigningen. Diametern går ju inte att öka så detta får ske med fyra blad i stället för tre. Fungerade över förväntan för mig. Den skarpa planingströskeln "försvann" och det gick bra att köra även i farterna mellan 8 och 18 knop utan nosen i vädret. Det var visserligen med en 7 meter båt med 200hk, men principen är nog allmängiltig. "På köpet" fick jag lägre toppfart (körde ändå aldrig mer än runt 25 knop), bättre grepp i skarpa svängar vid högre fart, och bättre hanterbarhet med många ombord.

 

MIn åsikt är att båt- och motorrepresentanter specar propellerval för högsta fart och med rättså lätt last, och det ger ibland oönskade resultat i verkligheten.

 

Någon mer som "nedgraderat" på ovan sätt?

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev pannkaka:

Ett annat angreppssätt är att öka propellerarean och minska stigningen. Diametern går ju inte att öka så detta får ske med fyra blad i stället för tre. Fungerade över förväntan för mig. Den skarpa planingströskeln "försvann" och det gick bra att köra även i farterna mellan 8 och 18 knop utan nosen i vädret. Det var visserligen med en 7 meter båt med 200hk, men principen är nog allmängiltig. "På köpet" fick jag lägre toppfart (körde ändå aldrig mer än runt 25 knop), bättre grepp i skarpa svängar vid högre fart, och bättre hanterbarhet med många ombord.

 

MIn åsikt är att båt- och motorrepresentanter specar propellerval för högsta fart och med rättså lätt last, och det ger ibland oönskade resultat i verkligheten.

 

Någon mer som "nedgraderat" på ovan sätt?

Spännande. Hade en här i stan som var en riktig klippa på propellrar, ska kolla om han finns kvar och fråga.

Båten gör 32 knop med 2 personer, jag åker oftast 20-22 när det är fritt, så lägre toppfart skulle inte göra nått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...