Gå till innehåll
måndag 09 september 2024
Isakare

Någon som har provat självjusterande trimplan ??

Rekommendera Poster

Min båt en Ryds 500 HT -90 med 60 hk Yamaha är omöjlig mellan 6-14 knop då den gräver ner sig och pekar fören mot himlen, fartbegränsningarna där jag mest åker är 7 och 12 knop.

Trimplan är lösningen, men lägga 15" pengar på en båt som kanske är värd 30" lockar inte.

Hittade dessa självjusterande för en väldigt rimlig peng.

Smart Tab Kit SX Komposit 60lb - SEASEA.

Låter fiffigt och enkelt när man läser.

Har nån provat dessa, eller känner nån som har de ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt bli att köra i de hastigheterna och spara pengarna. Man måste inte komma upp till fartgränsen. Jag kör oftast 5 knop oavsett om fartgränsen är 5, 7, 8 eller 12 knop. När det är fri fart kör jag oftast 23-25 knop. Mellan 6 och 18 knop är ingen idé att köra trots att jag har trimplan. Jag skulle kunna rätta till båtens läge med trimplanen men bränsleförbrukningen blir helt grotesk. Trimplanen används bara för att rätta till listningen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Eld-:

Låt bli att köra i de hastigheterna och spara pengarna. Man måste inte komma upp till fartgränsen. Jag kör oftast 5 knop oavsett om fartgränsen är 5, 7, 8 eller 12 knop. När det är fri fart kör jag oftast 23-25 knop. Mellan 6 och 18 knop är ingen idé att köra trots att jag har trimplan. Jag skulle kunna rätta till båtens läge med trimplanen men bränsleförbrukningen blir helt grotesk. Trimplanen används bara för att rätta till listningen. 

Jo, det har du nog rätt i.

Men det är så jäkla tråkigt att åka Mälaren-Saltsjön genom Stockholm i 5 knop, samma sträcka jag åkt hundratals gånger.

Var påväg att åka o handla de nu, men då hoppar jag över det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Eld här. Jag har en lång sträcka på väg ut mot Stockholms skärgård som är fartbegränsad först 8 knop, sen 12 knop, sen 5 knop. Fram till 5 kör jag i 7 knop hela tiden pga att jag däröver fram till planing får riktigt trist bränsleekonomi. Men man ser längs den sträckan att alla inte resonerar likadant...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte själv smarttabs, men jag har en bekant som satte dom på sin båt av precis samma anledning och resultatet var över förväntan! Jag var skeptisk till det, men det funkade mycket bra och hans planingströskel gick från i det närmaste rakt nos upp till en mycket behaglig nivå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Jag har inte själv smarttabs, men jag har en bekant som satte dom på sin båt av precis samma anledning och resultatet var över förväntan! Jag var skeptisk till det, men det funkade mycket bra och hans planingströskel gick från i det närmaste rakt nos upp till en mycket behaglig nivå.

Kanske ska köpa ett par o prova iaf, det var ju inga stora pengar, går ju att plocka bort om det inte funkar alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...