williamsparon 1 Postad 31 Juli Hallå, Köpte nyligen en båt med en Yamaha 150hk (2011). Jag har kört att par rundor utan problem men när jag fick ett infall att dubbelkolla oljenivån idag såg jag till min förskräckelse att motorn är smått överfylld med olja. Nu till mina frågor; Hur illa kan motorn farit av detta? Kan detta göra att motorn inte får full effekt? Finns det något enkelt sätt att få upp olja ur motorn utan att ta upp den på land för en "vanlig" tömning? Mycket tacksam för svar och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 31 Juli Har du luktat på stickan? Är det bara olja, eller är det bensin i oljan också? För att få ut oljan är det bara att göra som vid ett vanligt oljebyte. Sannolikt finns det ett oljetömningshål nånstans i motorns underkant, med en skruv i. Lossar man på skruven rinner oljan ut. Enklare fast lite dyrare är att åka till Biltema eller motsvarande, och köpa en oljebytarpump. Det är en behållare med pumphandtag och en tunn slang. Slangen för man ner i oljehålet och bara suger/pumpar ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 31 Juli Varianten med behållare verkar inte finnas kvar i sortimentet, men denna gör jobbet, bara att du behöver ha nån annan behållare att samla oljan i. Jag brukar använda dunkar som varit spolarvätska i. Såna har jag 3-4 efter varje vinter... https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/oljebytarpumpar/oljebytarpump-manuell-2000019997 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 31 Juli 4 minutes ago, raol said: Har du luktat på stickan? Är det bara olja, eller är det bensin i oljan också? För att få ut oljan är det bara att göra som vid ett vanligt oljebyte. Sannolikt finns det ett oljetömningshål nånstans i motorns underkant, med en skruv i. Lossar man på skruven rinner oljan ut. Enklare fast lite dyrare är att åka till Biltema eller motsvarande, och köpa en oljebytarpump. Det är en behållare med pumphandtag och en tunn slang. Slangen för man ner i oljehålet och bara suger/pumpar ur. Tack för svar! Har inte luktat på oljan, får se till att göra det. Blir lite knepigt att ta upp den men toppenbra med tips om oljebytarpump! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 31 Juli Att jag frågar om lukten är för att det är lite skillnad på allvarlighetsgraden om det bara är överfyllt med olja, eller om det har läckt bensin ut i oljan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 1 Augusti 16 hours ago, raol said: Att jag frågar om lukten är för att det är lite skillnad på allvarlighetsgraden om det bara är överfyllt med olja, eller om det har läckt bensin ut i oljan. Är inte helt hundra på hur använd motorolja ska lukta men nog anar jag en liten bensindoft. Bör jag pumpa upp överskottet så jag hamnar i mitten av indikatorprickarna på stickan eller är det bäst att byta all olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 Augusti 1 minut sedan skrev williamsparon: Är inte helt hundra på hur använd motorolja ska lukta men nog anar jag en liten bensindoft. Bör jag pumpa upp överskottet så jag hamnar i mitten av indikatorprickarna på stickan eller är det bäst att byta all olja? Om det är mycket bensin i oljan måste oljan bytas helt, men dessutom behöver källan till bensinen hittas och åtgärdas. Nånting är i så fall trasigt. Kan vara membranet i bränslepumpen, kan vara trasiga kolvringar eller nåt annat, men då borde det märkas genom att motorn går sämre eller inte alls. Helt uteslutet att det kommer in lite bensin vid normal funktion är det inte, så det är svårt att säga hur mycket som är för mycket lukt. Jag hade nog börjat med att byta all olja. Lukta på den nya oljan så du vet hur den luktar när den är ren. Jämför också konsistensen. Få i exakt rätt mängd och notera nivån. Kall olja är ganska trög så det kan ta ett tag innan nivån stabiliserar sig. Fyll på, och kolla nån timme senare. Notera nivån. När du använt motorn ett tag igen, kolla oljenivån när motorn är kall. Den ska inte ha ökat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 1 Augusti 1 hour ago, raol said: Om det är mycket bensin i oljan måste oljan bytas helt, men dessutom behöver källan till bensinen hittas och åtgärdas. Nånting är i så fall trasigt. Kan vara membranet i bränslepumpen, kan vara trasiga kolvringar eller nåt annat, men då borde det märkas genom att motorn går sämre eller inte alls. Helt uteslutet att det kommer in lite bensin vid normal funktion är det inte, så det är svårt att säga hur mycket som är för mycket lukt. Jag hade nog börjat med att byta all olja. Lukta på den nya oljan så du vet hur den luktar när den är ren. Jämför också konsistensen. Få i exakt rätt mängd och notera nivån. Kall olja är ganska trög så det kan ta ett tag innan nivån stabiliserar sig. Fyll på, och kolla nån timme senare. Notera nivån. När du använt motorn ett tag igen, kolla oljenivån när motorn är kall. Den ska inte ha ökat. Yes, jag gör så. Ska tilläggas att tidigare ägare fiskat mycket och jag har hört/läst om problem med Yamahamotorer i samband med trolling. Kanske inte alls relaterat men värt att nämna iaf. Tack för input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 3 Augusti En fråga till, är det någon som vet om det är svårt att kontrollera och ev byta membranet i bränslepumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 10 Augusti On 8/1/2024 at 11:58 AM, raol said: Om det är mycket bensin i oljan måste oljan bytas helt, men dessutom behöver källan till bensinen hittas och åtgärdas. Nånting är i så fall trasigt. Kan vara membranet i bränslepumpen, kan vara trasiga kolvringar eller nåt annat, men då borde det märkas genom att motorn går sämre eller inte alls. Helt uteslutet att det kommer in lite bensin vid normal funktion är det inte, så det är svårt att säga hur mycket som är för mycket lukt. Jag hade nog börjat med att byta all olja. Lukta på den nya oljan så du vet hur den luktar när den är ren. Jämför också konsistensen. Få i exakt rätt mängd och notera nivån. Kall olja är ganska trög så det kan ta ett tag innan nivån stabiliserar sig. Fyll på, och kolla nån timme senare. Notera nivån. När du använt motorn ett tag igen, kolla oljenivån när motorn är kall. Den ska inte ha ökat. Hallå, En liten update gällande min fråga. Införskaffade en oljeuppsugare med behållare vilket gjorde det enkelt att få ur all olja. När jag ändå bytte olja och filter bytte jag även termostaten. När jag kom hem la jag den i kokande vatten varpå den öppnade direkt. Nu har det gått ca 30 minuter och den har fortfarande inte stängt (den var stängd när jag tog ur den). Kan ju vara så att den stänger väldigt långsamt men ville kolla om detta kan föra med sig att bensin hamnar i oljan? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 10 Augusti Termostaten är dålig. Den ska stänga direkt när den svalnar. Det är ett ganska vanligt fel att termostater slutar stänga som de ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 10 Augusti (redigerade) Lägg temostaten i en gryta på spisen. Sätt på medium temp. Stänger/öppnar vid den temp som stämplat på termostaten om den är hel. Rör om under tiden i grytan. Kontrollerar med typ stektermometer. Kanske 76 grader. Ett visst hysteres är det, alltså inte knivskarpt. Redigerad 10 Augusti av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 11 Augusti Temperaturen i kastrullen gick rätt snabbt upp till 100gr, kan det gjort att termostaten gick sönder och därmed inte stänger sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 11 Augusti 2 hours ago, Hybro said: Nej Ok, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser