Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Makro

Att angöra en brygga eller 100 sätt att lägga till med en båt.

Rekommendera Poster

Ja när man varit ute några veckor så kan man ju inte undvika att bevittna en och annan tilläggning och reflektera över sina egna då och då. 
Att resa sig och gå upp och erbjuda hjälp när någon kommer och ska lägga till är för mig en självklarhet men en del har samvete rymligt nog att bara sitta och glo när andra har det besvärligt, men det kan ju också vara så att de är för osäkra själva för att hjälpa till det har jag ju faktiskt ingen aning om, men jag undrar.

Alla är ju nybörjare någon gång och man kanske har bytt båtmodell och en del gamla fina tilläggningsknep kanske inte funkar med den nya båttypen längre och plötsligt är olyckan framme, men är det då så svårt att be om ursäkt för att man rammade båtgrannen, jag bara undrar?

Att framföra en båt medelst segel istället för motor kräver lite mer av besättningen anser jag och har alltid tyckt att seglare är lite mer vana vid blåst och duktiga på att manövrera sina båtar men något som är lite mer utmärkande bland en del är att det ska läggas till genom att ge full sula in mellan båtarna och sen backa för sent eller otillräckligt så att en besättningsmedlem måste slänga sig fram och försöka att ta emot 3-4 ton båt med kropp och lemmar, istället för att lugnt köra in och lägga i backen i tid, ja jag undrar varför?

Kanske är för att man är mer van att gå för segel och bara använder motorn vid tilläggning?

Visst finns det motorbåtsägare som också kör in fort men de verkar ha lite mer kraft i maskin och får stopp innan kajen och det känns ofta mer kontrollerat och självklart är det lättare att manövrera med större maskinstyrka.

Sen kan man ju alltid försöka att utveckla sitt sätt att köra, öva, prova lite nya manövrar, som spring vid tilläggning och avgång vilket verkar vara ett bortglömt sätt att få in och ut båten på, särskilt när det blåser. Men det kanske inte är så roligt och det finns aldrig tid för övning, vad vet jag men jag undrar?

Jag har insett att jag aldrig blir färdiglärd och tabba mig och tänka fel klarar jag också av att göra, och då måste jag åter gå igenom varför det gick fel och inte som jag tänkte från början och hellre gör jag tre försök inför hamnens församling än en misslyckad för bättre än så är jag inte på att köra båt.

Men många chansar nog i onödan tror jag utan att veta, men jag undrar?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kan vara så enkelt som att många bara använder båten några helger och kanske under nån vecka på sommaren. Alltför många andra aktiviteter och åtaganden tar tid. Då blir vanan att hantera båten lidande. Men samtidigt ser jag dagligen massvis bilförare som har väldigt dålig koll på bilen, andra fordon omkring, trafikregler och allmän hänsyn, trots att de rimligtvis är "vana" förare. Så det är väl kanske en hel del såna man ser även på sjön. Det syns inte så lätt ute på fritt vatten, utan det märks mest i trängre områden, som en hamn.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånansvärt få använder sig av spring när dom kastar loss eller lägger till längs med bryggor o kajer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo exakt; man vill lära ut för diverse båtfolk att:  Kör fram till en brygga och stanna i god tid; få stopp på båten. Detta i stället för att ha någon som ska hoppa i land; hinna vända sig och sedan hinna få stopp på båten. Skrota det beteendet och passa på att träna vid lämpligt ställe; detta ger resultat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från min båt är det förbjudet att hoppa iland, det ska gå att kliva iland lugnt o sansat. 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närma dig inte kajen i högre fart än du är villig att köra in i den.

 

Slo' is pro.

 

Ha alltid en plan. Och en plan b. Och en...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev rejas:

Närma dig inte kajen i högre fart än du är villig att köra in i den.

 

Slo' is pro.

 

Ha alltid en plan. Och en plan b. Och en...

Om man har en motorbåt som lätt driver med vinden och ska lägga till i kraftig sidvind så finns det faktiskt inget annat alternativ än att hålla god fart in mot bryggan och tvärbromsa genom att lägga i backen.

 

Det är mycket lättare med segelbåt som inte driver så mycket eller motorbåt med bogpropeller. 

 

När det är möjligt ska man givetvis ta det långsamt. 

 

Jag har provat många varianter. Även en variant när den ganska manstarka besättningen i en storfidra kastade sig över relingarna till y-bommar och brygga för att dämpa kontakten med bryggan när skepparn fick spaken till bakslaget i handen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft motorbåt (hard top) som agerat som tvålkopp. Då går det inte att slöåka till kaj eller y-bom om vinden ligger på utan agera med en bestämd manöver och lita på sin båt och motor. 

 

Har segelbåt just nu och mycket tyngre - 4,5 ton - långkölad och bogpropeller. Då gäller "bättre att hasa än krasa" och ta det lugnt och sansat vid förtöjning eftersom den levande kraften är så mycket större än en motorbåt utan köl. 

 

Vid losskastning efter långsidesförtöjning är ett spring sträckande från fören till midskepps ett alldeles utmärkt hjälpmedel tillsammans med stort roderutslag och måttlig fart framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Wildeside:

Förvånansvärt få använder sig av spring när dom kastar loss eller lägger till längs med bryggor o kajer.

Håller 100% med! Mycket underskattat sätt att lägga till. Oslagbart när vinden drar iväg aktern från bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Demokrati är bra...på land.

Jag har många gånger sett och hört... besättningar som skall börja MBL-förhandla med befälhavaren under pågående hamnmanövrar, det blir aldrig lyckat.

Men när båten är under segel, på gång är det befälhavaren ombord som bestämmer, även rorsman kan ha visst inflytande på hur besluten fattas, och i en fritidsbåt är ju ofta befälhavaren och rorsman samma person.

Men om besättningen springer som yra höns på däck, eller nästan sämre då dom sitter blixtstilla i sittbrunnen eller sitter i vägen på däck som oengagerade fripassagerare är det minst lika illa.

Det är naturligtvis lätt att skriva, svårare att praktisera, men om man vet med sig att en tilläggning kan bli besvärlig kan man ju hålla sig en stund i hamnens yttre delar och göra en snabb genomgång med besättningen hur dom skall agera, hur man bedömer att båten reagerar etc.

 

Som ett exempel för några år sedan på Åstol, en frisk bris från SV. ett fåtal lediga platser i hamnen.

-Är fendrarna uthängda? bra! förtamparna på plats? bra!

Befälhavaren/rorsman har tittat upp i skyn på segelbåtarnas vindexar och studerat flaggorna i land. Det blåser friskt från väst, eller sydväst.

En snabb breifing med besättningen som är det samma som "familjen";

Vi siktar in oss på platsen mellan Maxi999an där (pekar med hela handen) och den "blåa tyska segelbåten" där, den som är ordentligt avfendrad, vi kommer att driva ner mot "tyskens" bb-sida. Men jag lägger båten och siktar på snipan som ligger i lovart, och driver i sidled med stöd av bogpropellern, och när vi kommer nästan rakt för den lediga platsen kör jag framåt ganska kraftigt, håll i er! är alla med på det? du tar förlinorna, du tar bojkroken och försöker kroka "den" bojen, om vi missar bojen gör inga fåfänga försök att fånga den, då ror vi hellre ut en akerförtöjning med gummibåten senare. Du håller i barnbarnen och hundarna och ser till att dessa inte springer upp på däck. Jag tar törn mot sb-sidan mot "tysken".. är alla med på det, vet ni vad ni skall göra?

 

Förtöjningen går som tänkt, men kanske inte helt överraskande mobiliserar den tyska befälhavaren sin besättning, som med "ordnung unt rettung" genast befinner sig på däck och uppe på bryggan för att hjälpa till, även maxins besättning ställer ifrån sig kaffet, wienerbröden och gammeldansken för att vara stand-by.

 

Mr Murphy, welcome onboard!

'Samma sommar, Syd-Koster, Brevik. regn, måttlig sydlig vind som ändrar riktning. En till synes enkel tilläggning på en lagom smal plats... Några "hjälpsamma" båtägare på bryggan som ger delvis motsägelsefulla instruktioner. Besättningen ombord på min båt har kraftfulla synpunkter hur och var vi skall förtöja det fanns alldeles för många viljor i det.. barn på fördäck, båten driver först åt rätt håll, sedan vrider sig båten med fören mot vinden, ankarspelet är trögt, kättingen vill först inte falla ut, en besättningsmedlem uppmanas att sparka på ankaret (vilket denna gjort tidigare) varvid ankaret fälls samtidigt som rorsman börjar att backa... ja kättingen in i dubbelpropellern, tvärstopp för motorn, ankaret på botten och sitter fast. Nya kommandon från bryggan, dessutom på ett delvis främmande språk som nästan är allenarådande i norra Bohuslän, norsk, sannolikt bokmål.

Till slut tar en av männen på bryggan emot en lång lina från oss, och lyckas dra in båten halvvägs mot bryggan, men vi sitter ju fast med ankaret i botten akterut. regnet och blåsten tilltar, åska in över land.

En gravt kissenödig hund tas i land över grannbåten, liksom badsugna barnbarn, bra att få dessa i land då blir det lugnare ombord.

Då kommer nästa kommando på norska språket från bryggan... "Lossa på konen" då har befälhavaren fått hjärnstopp och tänker ett steg för långt, kona på norsk... vad är det? ju fru, ursäkta, ropar befälhavaren inåt land, "vad skal, min fru göra?"

-Naj, icke deres fru, utan konen längst ut på axel, så att dere kan fjerne propellrerne så pass att dere kan få ur kättingen...

Alltså på med cyklop och våtdräkt (16 grader i ytvattnet) beväpna mig med propellerverktyget och en planka att låsa propellrarna med, lossa konan, trassla ut kättingen, riva mig på havstulpaner, slå knogarna blodiga i drevet... men det gick väldigt bra ändå.

Ja tillslut kommer båten in till bryggan, ankaret med kätting trasslas ut och blir ilagt tre meter bakom båten, det får räcka. Nu är det ett skyfall, åska och blixtar kommer samtidigt. Samtidigt kommer även barnbarnen springande lätt blodiga och blåslagna och gråtande. Dessa hade halkat och slagit sig en hel del när dom hade skyndat sig upp ur vattnet då dom vet att det är direkt ohälsosamt att bada när åskan går.

Bamseplåstren var slut, men det fanns glass i frysfacket. Bebälhavaren skulle ha en stor kopp varmt kaffe, men det var bara ljummet, gasolen tog slut.

Sedan hade hunden diarré också... det är inte nyttigt att dricka havsvatten, ens för hundar.

 

Om nu befälhavaren kunnat förutse iallfall en del av situationen, och om besättningen lyssnat hade det möjligen gått litet bättre, och bamseplåster fanns att köpa på öns ICA. Ny fyllda gasolflaskor fanns ombord.

 

Sens moral, ha alltid välfyllda gasolflaskor och bamseplåster ombord, man vet ju aldrig vad som kan hända.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev raol:

Jag tror det kan vara så enkelt som att många bara använder båten några helger och kanske under nån vecka på sommaren. Alltför många andra aktiviteter och åtaganden tar tid. Då blir vanan att hantera båten lidande. Men samtidigt ser jag dagligen massvis bilförare som har väldigt dålig koll på bilen, andra fordon omkring, trafikregler och allmän hänsyn, trots att de rimligtvis är "vana" förare. Så det är väl kanske en hel del såna man ser även på sjön. Det syns inte så lätt ute på fritt vatten, utan det märks mest i trängre områden, som en hamn.

 

Jag ser nu de senaste helgerna när ändå vädret varit tjänligt för båtliv; att det i hemmahamnen är väldigt gott om P-plaster liksom många båtar som ligger och rycker i förtöjningarna vid bryggorna. Men folk har väl annat att tänka på, OS i Paris till exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja självklart finns det olika nivåer i intresset för båtlivet, en del går ”all in” och andra vill bara komma ut i skärgården för att undkomma massorna vid badplatserna på fastlandet och då kanske det blir max 5 turer per säsong, och det är inget man blir varm i kläderna av. Sen sägs det finnas så kallat sunt förnuft men det kan bara finnas om det finns tillräckligt med grundläggande kunskap, i varje fall när det gäller mer komplicerade saker som båtar.

Men undra kan man alltid 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-31 vid 20:41 skrev rejas:

Närma dig inte kajen i högre fart än du är villig att köra in i den.

 

Slo' is pro.

 

Ha alltid en plan. Och en plan b. Och en...

Då skulle jag aldrig komma till kajen....😁

Jag vill inte köra in i någon kaj..

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...