yodabaggins 0 Postad 30 Juli , 2024 (redigerade) Jag håller fortfarande på och kollar runt bland båtar på blocket och har extremt svårt att bestämma mig. Nu har jag span på en väldigt fräsch Ryds DC som dock har en Evinrude E-tec (150 hk, 2014) på akterspegeln, en motormodell som de ”båtmekare” jag känner varnat mig för. ”Väldigt mycket problem” och ”inget att ha” är de omdömen jag fått. Enligt säljaren av båten (såklart, han vill ju sälja) är det en bra motor, och mkt mer tillförlitlig än nyare serier av E-tec. Han påstår att han jobbat på båtvarv i många år och valt motorn avsiktligt. Att döma av hur suveränt han själv renoverat båten verkar han onekligen ha koll på båtar åtminstone. Men som sagt, han vill ju sälja, så det är klart att han inte säger att motorn är kass. Har några av er något att säga om E-tec? (Ja, jag vet att man ska köpa så nytt som möjligt o.s.v., men jag har den ekonomi jag har. Runt 200 k, som han vill ha för ekipaget, är i det övre gränslandet för vad jag har råd med. Hittat en och annan liknande båt med Yamaha 4-t, men hos de ekipagen är dock själva båten inte alls lika fräsch, dels har de lite väl klena motorstyrkor (100-115 hk) och är dels är de lite för dyra. Motorn är ju dock väldigt viktig, det förstår jag ju.) /Adam Redigerad 30 Juli , 2024 av yodabaggins Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 30 Juli , 2024 Vilken motor handlar det om, hkr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yodabaggins 0 Postad 30 Juli , 2024 58 minuter sedan skrev Ginger: Vilken motor handlar det om, hkr? 150 HK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 30 Juli , 2024 Alla motortillberkare har haft sina problem med olika modeller. jag tror Evinrude E-tec är en bra motor. 150 hkr modellen är en riktigt kraftig motor och inte läst om några stora specifika problem med den. Dåligt rykte tror jag den fick tidigare än 2014 och den blev bättre med tiden. Den, som allt annat behöver service och omsorg och som jag förstår det verkar ju båten vara väl omhändertagen så jag tror nog motorn inte i sig är nåt att vara bekymrad över. Möjligen kan det ju vara svårare med serviceställen och delar kanske. Då de inte tillverkas längre. (Bör man kanske kolla upp) å andra sidan har det ju tillverkats massor av dessa motorer och de är ju i drift över hela världen. men avvakta andra svar, finns enorm erfarenhet och kunskap här. Säkert någon som har mer erfarenhet än jag om just den motorn. Men alltså, jag hade nog inte avstått pga motorn, har haft tidiga Evinrude under många år (dock ej någon E-Tec) och det var välbyggda och bra motorer som det aldrig var några problem med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 30 Juli , 2024 55 minuter sedan skrev Ginger: Möjligen kan det ju vara svårare med serviceställen och delar kanske. Då de inte tillverkas längre. (Bör man kanske kolla upp) Ja, det bör du kolla. Helst bör du ha en meck i närheten som tar E-tec. Det jag hört är att E-tec strular en hel del och har de börjat strula så slutar det inte. Vidare är det viktigt att gnisgapet på tändstiften kommer åt exakt rätt håll så det kan gå åt dubbelt så många stift som antalet som ska bytas. Äldre Evinrude/Johnsson (gammal hederlig 2-takt) var pålitliga motorer. Hade ett tag en från -61 som gick bra när jag bytt de spruckna slangarna - men det är en annan historia. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser