Gusten84 0 Postad 29 Juli Vi är en liten familj på två vuxna och en 6-åring. Vi har idag en liten styrpulpet på 5 meter men skulle vilja uppgradera för att kunna övernatta upp till 1 vecka samt kunna nyttja den under en längre tid under året. vi har några krav: - Pga vår storlek på båtplats så kan vi max ha en båt på 7,2 meter. - behöver inte åka fort men ska gå tryggt i sjön. - vill kunna övernatta upp till en vecka. - toa ej nödvändigt men kyl och pentry. - ska vara trailerbar Har kikat och fastnat för hyttbåtar typ Sting 630 fast track och Merry Fisher 695. Hur är dessa för 2 vuxna och ett barn? Hur går dessa i sjön etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernhand 55 Postad 29 Juli Behöver du inte åka fort kan du ju köpa en snipa. En Skäreleja eller kanske en Monark 690. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 29 Juli Tyvärr klarar inte de och många andra båtar inte att trailas. Men jag har inget bra förslag att komma med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Juli Kravet "ska vara trailerbar" är ju lite diffust. Finns en hel del parametrar i det begreppet. Vad har du för dragbil. Vad har du för körkort. Ska det vara registrerad trailer eller en 30 kärra. Vad ska trailern klara för vikt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 Juli (redigerade) Hej! Jag har bara sett Merry Fisher från bryggan och på båtmäsan nån gång, dom ser ju trevliga och sjövärdiga ut, men jag tror inte att det är så mycket plats att leva på även om båten ser ute att vara välplanerad. Men som instegsbåt i båtlivet med en bo-båt är det väl ett bra alternativ. Janneau är ju ett kvalitetsmärke, och jag kan se att det börja bli vanligt med olika Merry Fishers vid bryggorna i Bohuslän, och bohuslänningar vet vad dom vill ha för båt i allmänhet, dom köper ingen båt som inte fungerar i Skagerack och omgivande skärgårdar.... ja i princip. Det brukar vara så att någon man känner köpt en båt som dom tycker är bra, och efter ett par år finns det flera likadana vid samma brygga. Enligt Janneaus hemsida så väger båten 1625 kg, jag misstänker att det är utan motor. Så även jag undrar då hur du tänkt traila... Bara mellan hamnen och vinteruppläggingsplatsen på en enkel 30km/h trailer? eller kors och tvärs över hela landet mellan kuster och sjöar? Eller kanske rent utav på europavägar och autobahn till medelhavet...? 🙂 Men en bobar familjebåt att ta på trailer är ju lätt motsägelsefullt... tycker jag som då kanske är mer bortskämd med utrymmen och bekvämligheter ombord. Men vi började på tidigt 1990-tal med en Monark 670 (alltså inte snipan Monark 690) med två små barn, man hade kanske andra krav på den tiden. Annars kan jag ju kanske tycka att en äldre Minor (bytte senare namn till Sargo) exempelvis Minor 27WR kanske kan passa, men den faller utanför dina specifikationer. Denna är knappast trailerbar, den väger 3200 kg, 8,5 meter lång och 2,85 m bred, den har inombordare (ofta Yanmar) med rak propelleraxel, ett nedsänkt däck (=walk around) perfekt för små barn, hyfsade innerutrymmen, pentry och toalett. Men den kanske mer faller i kategorin snabb transportbåt.. men kolla i denna länken! Sedan har du inte nämnt vad en båt får kosta. Om den skall vara sprillans ny eller begagnad. Redigerad 30 Juli av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusten84 0 Postad 30 Juli 1 hour ago, Georg_Ohm said: Hej! Jag har bara sett Merry Fisher från bryggan och på båtmäsan nån gång, dom ser ju trevliga och sjövärdiga ut, men jag tror inte att det är så mycket plats att leva på även om båten ser ute att vara välplanerad. Men som instegsbåt i båtlivet med en bo-båt är det väl ett bra alternativ. Janneau är ju ett kvalitetsmärke, och jag kan se att det börja bli vanligt med olika Merry Fishers vid bryggorna i Bohuslän, och bohuslänningar vet vad dom vill ha för båt i allmänhet, dom köper ingen båt som inte fungerar i Skagerack och omgivande skärgårdar.... ja i princip. Det brukar vara så att någon man känner köpt en båt som dom tycker är bra, och efter ett par år finns det flera likadana vid samma brygga. Enligt Janneaus hemsida så väger båten 1625 kg, jag misstänker att det är utan motor. Så även jag undrar då hur du tänkt traila... Bara mellan hamnen och vinteruppläggingsplatsen på en enkel 30km/h trailer? eller kors och tvärs över hela landet mellan kuster och sjöar? Eller kanske rent utav på europavägar och autobahn till medelhavet...? 🙂 Men en bobar familjebåt att ta på trailer är ju lätt motsägelsefullt... tycker jag som då kanske är mer bortskämd med utrymmen och bekvämligheter ombord. Men vi började på tidigt 1990-tal med en Monark 670 (alltså inte snipan Monark 690) med två små barn, man hade kanske andra krav på den tiden. Annars kan jag ju kanske tycka att en äldre Minor (bytte senare namn till Sargo) exempelvis Minor 27WR kanske kan passa, men den faller utanför dina specifikationer. Denna är knappast trailerbar, den väger 3200 kg, 8,5 meter lång och 2,85 m bred, den har inombordare (ofta Yanmar) med rak propelleraxel, ett nedsänkt däck (=walk around) perfekt för små barn, hyfsade innerutrymmen, pentry och toalett. Men den kanske mer faller i kategorin snabb transportbåt.. men kolla i denna länken! Sedan har du inte nämnt vad en båt får kosta. Om den skall vara sprillans ny eller begagnad. Tack för svar det var lite slarvigt av mig. Budget mellan 500-600tkr, ny eller beggad. Att den behöver vara trailerbar beror på att vi har sommarplats utanför Strängnäs, på samma ställe där vi också bor, 100 meter från huset. På vintern har jag valet att ha den på en kommersiell vinterförvaring inomhus (ca 1 mil från hemmet) alternativt att traila den 15 mil upp till landet där den kan stå i en lada. BE-körkort finns. Helst det senare alternativet då vinterförvaring kostar en del. Å andra sidan kör ju en bromsad stor 80-trailer det också Jag gillar konceptet med Merry Fishern. Men fattar ju att man behöver klämma, känna, provligga i kojer etc i verkligheten. Allt ser ju större ut på bild osv. Själv är jag 187cm med normalvikt. Frugan är kort på 160cm och likaså 6 åringen så klart. Så jag intalar mig att kojerna inte är problemet. Det viktigaste är att packning får plats så man inte behöver stuva om allt hit och dit med dynor osv när man ska äta respektive sova. Samt att den ska gå tryggt i sjön - det är superviktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MYYsan 26 Postad 30 Juli Hej Gusten, Kanske denna? https://www.blocket.se/annons/skaraborg/uttern_c68_med_80_trailer/1400824568 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pixeln 1 Postad 30 Juli Hej Gusten, satt i samma sits för ett par år sedan. Kravet var en hytt båt med separat toalett. Slutligen hamnade vårt val på en Merry Fisher 695 S2, och vi har varit väldigt nöjda. Nu ska vi i och för sig sälja den, men inte för att vi inte varit nöjda. Vi är 4 stycken i familjen, 13+17 åringar, och så två föräldrar. Är ni tre kommer ni ha gott om plats. Vi har varit ute ca 15-17 nätter på raken varje sommar, plus några helger. Visst skulle man behöva mer förvaring, det gör man alltid, men det finns rätt bra stuvutrymmen i båten. Både i durken och skåp. Eftersom vi är fyra har vi bäddat ner dinetten, och ätit frukost under kapellet på akterdäcket. (Sömniga tonåringar kan sova vidare..;) Den upplevs som lite stötig i sjön, den är rätt bered i nosen, till fördel för utrymmet i förpiken att sova i, men vi har gått i 2-2,5 m vågor utan problem. Har även använt den till att fiska hummer i på hösten, vilket den fungerar klockrent till. Hör av dig om du har några specifika frågor, jag kan nog säga att jag kan det mesta om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 Juli 2 timmar sedan skrev Gusten84: Jag gillar konceptet med Merry Fishern. Men fattar ju att man behöver klämma, känna, provligga i kojer etc i verkligheten. Allt ser ju större ut på bild osv. Själv är jag 187cm med normalvikt. Frugan är kort på 160cm och likaså 6 åringen så klart. Så jag intalar mig att kojerna inte är problemet. Det viktigaste är att packning får plats så man inte behöver stuva om allt hit och dit med dynor osv när man ska äta respektive sova. Samt att den ska gå tryggt i sjön - det är superviktigt. Ok, klart att du skall titta mer på en sådan. Men det där med att provligga etc är ju viktigt. Även då att se till att hela familjen plus eventuell kommande lillasyster/lillebror får plats vid matbordet även när det blir några år äldre. Generösa innerutrymmen kan bekosta stuvutrymmerna som då kan bli svåra att förvara större grejer i, ett observandum att betrakta. Likaså blir ju hyttbåtar generellt trängre i hytten, då man prioriterat dom nedsänkta gångytorna på ena eller på båda sidan/sidorna. Båtarna ser ju väldigt stora ut när man betraktar dom snett underifrån på en båtmässa eller annan typ av utställning. Ett annat faktum är att interiörbilder i en broschyr eller på webbsida nästan alltid är exponerade med vidvinkelobjektiv, varvid allting ser större ut. Ibland kan man avslöja det då det kan finns en skevhet i bildens ytterkanter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusten84 0 Postad 30 Juli 5 hours ago, Pixeln said: Hej Gusten, satt i samma sits för ett par år sedan. Kravet var en hytt båt med separat toalett. Slutligen hamnade vårt val på en Merry Fisher 695 S2, och vi har varit väldigt nöjda. Nu ska vi i och för sig sälja den, men inte för att vi inte varit nöjda. Vi är 4 stycken i familjen, 13+17 åringar, och så två föräldrar. Är ni tre kommer ni ha gott om plats. Vi har varit ute ca 15-17 nätter på raken varje sommar, plus några helger. Visst skulle man behöva mer förvaring, det gör man alltid, men det finns rätt bra stuvutrymmen i båten. Både i durken och skåp. Eftersom vi är fyra har vi bäddat ner dinetten, och ätit frukost under kapellet på akterdäcket. (Sömniga tonåringar kan sova vidare..;) Den upplevs som lite stötig i sjön, den är rätt bered i nosen, till fördel för utrymmet i förpiken att sova i, men vi har gått i 2-2,5 m vågor utan problem. Har även använt den till att fiska hummer i på hösten, vilket den fungerar klockrent till. Hör av dig om du har några specifika frågor, jag kan nog säga att jag kan det mesta om båten. Det låter sannerligen lovande! Tack för det. Har ni trimplan installerade? Såg nån recension där det klagades över att den saknade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pixeln 1 Postad 30 Juli 1 timme sedan skrev Gusten84: Det låter sannerligen lovande! Tack för det. Har ni trimplan installerade? Såg nån recension där det klagades över att den saknade det. Inga trimplan, men det funkar rätt bra utan. Men hade jag fått välja och plånboken inte satt några hinder hade jag satt dit ett par Zipwake. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 31 Juli 16 timmar sedan skrev Pixeln: Inga trimplan, men det funkar rätt bra utan. Men hade jag fått välja och plånboken inte satt några hinder hade jag satt dit ett par Zipwake. Zip-Wakes interceptorer kopplade till en gånglägesautomatik är ju oslagbara, dessvärre även dyra. Men man kan ju kombinera "vanliga" trimplan med Mente Marins gånglägesautomatik. En båt med utombordare kan man ju timma fören upp och ned med riggvinkeln, men man kan inte trimma i roll-led, då behövs någon form av trimplan eller interceptorer. Det hör inte till ämnet, men jag ser väldigt ofta motorbåtar som går i klart ofördelaktiga gånglägen, både stora och små båtar. Med trimplan eller interceptorer, och en förståelse hur dom skall användas, hade man kunnat minska på både svallvågor och bränsleåtgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser