Karljohansson 8 Postad 28 Juli Har en segelbåt i Sannegården, djupgående cirka 1,5 meter, är på jakt efter bra öar så när som möjligt dit man kan gå över dagen för lite bad och sol, förslag? ideer så långt Franholm stora Lyngskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 30 Juli dom är slut...finito...överbefolkade...ta 1a bästa du ser men håll dej från farled och trafik så det inte kommer nån dåre och sköljer upp dig på land med svallvågorna . men södra skärgården med askimsviken och uppåt nära land tyckte jag man kunde hitta en del vikar. jag brukar ta eskils kanal uppifrån och när man kommer ut från fiskebäck finns ett gäng öar att utforska mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 112 Postad 30 Juli Kungsö, kanske lite långt ut med segelbåt över dagen dock. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 31 Juli 14 timmar sedan skrev 1stPeregrine: Kungsö, kanske lite långt ut med segelbåt över dagen dock. Den ön har jag aldrig förstått mig på. Men om man ankrar upp på svaj så... Fjordholmarna mitt i Askimsfjorden har ju bra badplatser. Men Vrångö, Styrsö-Sandvik.. i södra skärgården. På Styrsö-Sandviks badplats har man fyllt igen hällekaren med betong för att öka tillgängligheten, men det gillades inte av berörd myndighet. Donsö har en relativt ny badplats på utsidan av hamnpiren. Kanske långt för en dagstur, men i den så kallade "norra skärgården", alltså Öckerö kommun, är ju Rörö och Hyppeln väldigt bra, Hyppelns sandstrand är ju i stort sett oslagbar, om man nu vill ha sand mellan tårna. Och om man tycker det är för långt att segla dit kan man ju åka bil hela vägen, vv-färja från La Varholmen till Hönö, sedan vägbankar till Burö där det blir vv-färja igen på Nordöleden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 31 Juli Hej Normalt är det bättre vatten i södra skärgården då strömmen oftast sätter nordvart och älvvattnet går norröver. Men inte alltid alltid, så håll koll på strömriktningen. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 1 Augusti 11 timmar sedan skrev Ove-T: Hej Normalt är det bättre vatten i södra skärgården då strömmen oftast sätter nordvart och älvvattnet går norröver. Men inte alltid alltid, så håll koll på strömriktningen. Hälsningar Ove Ja, i princip är det ju så! Jag tycker ju ända att vattnet generellt numera har bätre kvalitet. Vattnet runt "Nordöarna" i Öckerö kommun påverkas inte av Götaälv, däremot av Nordreälv, men Kattegatt/Skagerack ligger på västerifrån så det skall vara mycket frånlandsvind för att älvvattnet skall nå dit ut. Akta dig noga för att förtöja på öarna som ligger i direkt anslutning till Rivöfjorden, det blir en ganska kraftig rörelse i vattnet när de stora fartygen passerar. Nu seglar inte Stena Carisma längre, men den båten var värst, det bildades en mindre tsunami när den passerade. Men det kan bli vanskligt även när andra fartyg passerar, skall passera eller precis har passerat 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Augusti (redigerade) 2024-07-28 vid 23:05 skrev Karljohansson: Har en segelbåt i Sannegården, djupgående cirka 1,5 meter, är på jakt efter bra öar så när som möjligt dit man kan gå över dagen för lite bad och sol, förslag? ideer så långt Franholm stora Lyngskar Är du i trakterna av Stora Lyngskär, så har du ju Klockskär och Klädholmen alldeles i närheten. Sedan -lite mer mot Amundön- så har du Torsholmen och de öarna bredvid. Fjordholmarna är redan nämnda, likaså Kungsö (jättefin vik med sandstrand) och även Tornö bakom. Fina vikar även på Vrångö, och en del bra badvikar med sandstränder. Nackdelen är ju om du seglar från Sannegården, det tar ju en del tid att segla dit och tillbaka. Har du motor så underlättar det givetvis. Du har ju även Stora Rävholmen och Amneskär i de trakterna, bakom Styrsö, väldigt bra och fint där. Välbesökt visserligen men det brukar finnas bra platser Lycka till med ditt seglande och sökande 😊 Redigerad 9 Augusti av Kenneth_S Rättat stavfel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser