skippeer 429 Postad 28 Juli , 2024 (redigerade) Letade efter en knop för att fästa tunnare tamp i en grov mooring line och hamnade här https://www.yachting.com/sv-se/news/9-basic-knots-to-use-at-sea Kul namn på knopen 😉 9. Plåtböj (dubbel plåtböj) Plåtböjen används för att sammanfoga två rep med olika diameter när diameterskillnaden inte är för stor. En enkel böj bildas på det tjockare repet, med det tunnare om det. Denna knut håller bara bra på rep som är under permanent belastning, annars tenderar den att lossna. Störst stabilitet uppnås när de fria ändarna av de två repen hamnar på samma sida av knuten . Om repens diametrar är olika rekommenderar vi att du dubblar plåtböjningen. Det betyder att vi lindar det tunnare av de två repen två gånger runt det tjockare repet. Återigen är det viktigt att börja linda den kortare änden av den tjocka repöglan först. Detta är det enda sättet att säkerställa att ändarna på båda repen sticker ut från knuten på samma sida, vilket ger knuten största möjliga stabilitet. # # # Nedanstående är nog knopen jag letade efter Redigerad 28 Juli , 2024 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 28 Juli , 2024 Sheet bend på engelska. Ser inte ut som på bilden dock... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 429 Postad 28 Juli , 2024 (redigerade) Stämmer, plåtböjens bild skippade jag. Bilden är (lite felritad/otydlig) en annan knop som jag testar nu, mooring line med diameter 30-35 mm är klumpiga att hantera även på våra rejäla knapar. Dessutom när man ligger på en låneplats för längre båt kan det behövas skarvas för den grova tampen ytterst räcker ibland inte till vår båt. Klen tamp från bryggan som vi fiskar upp den grova med är för klen att förtöja i när det brallar i. Redigerad 28 Juli , 2024 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 30 Juli , 2024 (redigerade) Knopen på bilden kallas väl på svenska för "stoppare", eller också "två halvslag med rundtörn". Men bilden är lite felritad: I början skall tampen över den grövre linan, inte under. Jag förundras alltid över hur personer, vars jobb det är att göra såna här illustrationer, klantar till det. Redigerad 30 Juli , 2024 av Terri 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser