jonathan1 1 Postad 27 Juli Hej! har en eberspächer d2 som alltid fungerat klockrent. Nu helt plötsligt blir den inte varm. Pumpen tickar, fläkten går och jag har precis fyllt på diesel. Man ser också i min batteriövervakare att den drar massa ström när jag startar upp den. Har minitermostaten utan display så jag kan inte kolla felkoder tyvärr. Läste någonstans att det kunde vara glödstiftet? Men dessa har väl inte traditionella glödstift och om den inte hade tänt så hade väl inte den dragit någon ström? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 236 Postad 27 Juli Brännaren är utrustad med en säkerhetskrets. Tänder inte brännaren upp lågan så att flamvakten detekterar låga så fortsätter fläkten att gå medan energitillförseln upphör för säkerställa att brännkammaren är fri från antändbara gaser. Nytt startförsök ska ske men om flamvakten återigen inte detekterar låga så går brännaren i säkerhetsläge efter vädring. Det är förbränningsfläkten som drar ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 28 Juli (redigerade) Runt själva glödstiften inne värmaren sitter ett glödnät. Hänt mig några gånger att detta koksar igen och behöver bytas. Mitt för nätet sitter ett ev två små borrade hål, som ska tillföra lite luft. Kan sättas igen. Har gjort mig ett verktyg av en uppslitsad 10 mm långhalsad hylsa med 1/4" skaft, att lossa glödstiftet med. Slitsen är till för stiftets kabel. Själva rörformade nätet går fint att plocka ur om man s a s kör ned en tunn mejsel eller liten spik, så att nätet viker sig innåt, på ett ställe mot mitten. Som en långbuckla. Med en styv tråd böjd som en huggkrok, fiskas nätet ut. Lägg märke till hur nätet var monterad. Nytt nät pressas i med ett verktyg som medföljer då man köper nya glödnät. Om värmaren drar ca 10 A under försök till uppstart så är själva glödstiftet helt. Sedan jag gått över till blankdiesel från båtmack, har jag inte haft något problem med glödnät. Felfritt mer än 10 år. Värmaren är 17 år gammal. Redigerad 29 Juli av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 28 Juli (redigerade) Jo, även D2 har glödstift. Du har fått bra tips av @Hybro, har råkat ut för samma sak med glödnätet och igenkoksning. 10 timmar sedan skrev NW355: Det är förbränningsfläkten som drar ström Nej, förbränningsfläkten drar någon enstaka Ampere på högvarv, inte "en massa ström", så det är troligen glödströmmen som TS ser. @jonathan1, ser du någon rök ur avgasutblåset när den försöker starta ? Med igenkoksat nät är det typiskt just att den ryker rejält men lyckas inte tända. Nästan rena Lützendimman.... Om det inte ryker så är det mer troligt att du inte får fram bränsle. Slangen/röret mellan pump och värmare brukar till viss del vara genomskinligt, och du bör kunna se om det tickar fram bränsle eller luftbubblor. Eftersom du nyss fyllt på med diesel kan det hända att det tar ett par tre startförsök innan den pumpat fram bränsle ända fram, då det är väldigt lite i varje "tick". Blir det varmt vid avgasutblåset men värmaren stannar efter ett tag ? Då har den tänt men inte detekterat det via flamvakten. Detta är dock ovanligt, då D2 (Airtronic, gissar jag) har övervakning på de flesta givarna och oftast inte ens gör startförsök om t ex pumpen, glödstiftet eller temperaturgivarna uppvisar avbrott. Redigerad 28 Juli av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 28 Juli DieselVärmare med termostat går ofta på lågeffekt vilket gör att de koksar igen. På min förra båt monterade jag en dunk med fotogen som skulle användas då och då med avsikt att högre förbränningstemp skulle rensa. Sålde båten innan jag testade denna glada ide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 28 Juli (redigerade) På Maskinisten.se har jag en egen tråd om mitt båtliv, att läsa i, ifall man inte har nåt annat för sig. Bl a om min D2 värmare. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4153368#p4153368 Redigerad 28 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonathan1 1 Postad 28 Juli Tack för alla svar! Jag ska ge mig på ett försök att felsöka lite nästa vecka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonathan1 1 Postad 29 Juli (redigerade) Okej, nu har jag kikat lite. Kommer tyvärr inte åt värmaren utan att riva bort lite saker. Men jag ser att det kommer fram bränsle (det bubblar i slangen och de blir färre och färre). Man ser att det rör sig. Sitter ett filter på slangen, det ser ut att vara väldigt lite bränsle i det. Ska det vara så? Se bild. Ryker inget och den drar mycket när den startar (över 10 ampere). Kommer aldrig någon varmluft och den gör flera startförsök innan den ger upp. Redigerad 29 Juli av jonathan1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 Juli Ska inte vara luft i bränslesystemet av den anledningen att flödet är så lågt. Så kommer det luft i stället bränsle slocknar en ev tänd värmare. I bruksanvisningen finns även en bild på hur filter ska vändas. Hur anslutning av slang till pump sker. Slang ska kapas rakt av, annars stannar luftblåsor där. Vilket orsakar störningar. Kolla bruksanvisningen. Men Du har läck på bränslesystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 29 Juli 2 timmar sedan skrev jonathan1: Okej, nu har jag kikat lite. Kommer tyvärr inte åt värmaren utan att riva bort lite saker. Men jag ser att det kommer fram bränsle (det bubblar i slangen och de blir färre och färre). Man ser att det rör sig. Sitter ett filter på slangen, det ser ut att vara väldigt lite bränsle i det. Ska det vara så? Se bild. Ryker inget och den drar mycket när den startar (över 10 ampere). Kommer aldrig någon varmluft och den gör flera startförsök innan den ger upp. Filtret/filterhållaren ser rätt skitig ut. Är det filtret så bör det bytas. Annars god idé att göra rent utsidan så du ser ordentligt hur filtret ser ut. Pratade för länge sen med en specialist på Eberspächer och han sa att det bästa man kan göra är att köra värmaren minst varannan vecka året runt samt att se till att filtret är rent (det bästa är förstås att ha absolut rent bränsle). Annars riskerar man igenkoksning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 Juli Leta först luftläckor. Om allt är ok. Byt filter. Blås ur alla slangar bakvägen. Kör pumpen med diesel i ett kärl, tills det kommer bara bränsle. Inte en enda luftbubbla. Ha pumpen igång samtidigt som du ansluter till värmaren. Typ såna gummislangar är luriga. Man ser inte sprickor förrän man böjer slangen. Jag köper slang för ändamålet på Hydroscand. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonathan1 1 Postad 23 Augusti Har fått igång värmaren. Bytte filter, funkade fortfarande inte. Men blåste rent det gamla och körde igen. Då såg jag att det började komma soppa och till slut fick den igång. Slutsats: igensatt filter. Varför det nya filtret inte fungerade vet jag inte. Det var av en annan modell. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 23 Augusti 2 timmar sedan skrev jonathan1: Har fått igång värmaren. Bytte filter, funkade fortfarande inte. Men blåste rent det gamla och körde igen. Då såg jag att det började komma soppa och till slut fick den igång. Slutsats: igensatt filter. Varför det nya filtret inte fungerade vet jag inte. Det var av en annan modell. Bra att du återkom här med hur det gick. Hade ju på känn att det var filtret... Se till att filterhållaren i fortsättningen hålls ren på utsidan så ser du om du får mer skit i filtret. Att filtret var igensatt tyder på att tanken och/eller slangarna innehåller skräp så håll uppsikt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser