Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
jonathan1

Problem med Eberspächer D2 dieselvärmare

Rekommendera Poster

Hej!

 

har en eberspächer d2 som alltid fungerat klockrent. Nu helt plötsligt blir den inte varm. 
 

Pumpen tickar, fläkten går och jag har precis fyllt på diesel. Man ser också i min batteriövervakare att den drar massa ström när jag startar upp den.

 

Har minitermostaten utan display så jag kan inte kolla felkoder tyvärr.

 

Läste någonstans att det kunde vara glödstiftet? Men dessa har väl inte traditionella glödstift och om den inte hade tänt så hade väl inte den dragit någon ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brännaren är utrustad med en säkerhetskrets.

Tänder inte brännaren upp lågan så att flamvakten detekterar låga så fortsätter fläkten att gå medan energitillförseln upphör för säkerställa att brännkammaren är fri från antändbara gaser.

Nytt startförsök ska ske men om flamvakten återigen inte detekterar låga så går brännaren i säkerhetsläge efter vädring.

Det är förbränningsfläkten som drar ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Runt själva glödstiften inne värmaren sitter ett glödnät.

 

Hänt mig några gånger att detta koksar igen och behöver bytas.

 

Mitt för nätet sitter ett ev två små borrade hål, som ska tillföra lite luft. Kan sättas igen.

 

Har gjort mig ett verktyg av en uppslitsad 10 mm långhalsad hylsa med 1/4" skaft, att lossa glödstiftet med. Slitsen är till för stiftets kabel.

 

Själva rörformade nätet går fint att plocka ur om man s a s kör ned en tunn mejsel eller liten spik, så att nätet viker sig innåt, på ett ställe mot mitten. Som en långbuckla.

Med en styv tråd böjd som en huggkrok, fiskas nätet ut.

 

Lägg märke till hur nätet var monterad.

 

Nytt nät pressas i med ett verktyg som medföljer då man köper nya glödnät.

 

Om värmaren drar ca 10 A under försök till uppstart så är själva glödstiftet helt.

 

Sedan jag gått över till blankdiesel från båtmack, har jag inte haft något problem med glödnät.

Felfritt mer än 10 år.

Värmaren är 17 år gammal.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, även D2 har glödstift.

 

Du har fått bra tips av @Hybro, har råkat ut för samma sak med glödnätet och igenkoksning.

 

10 timmar sedan skrev NW355:

Det är förbränningsfläkten som drar ström

Nej, förbränningsfläkten drar någon enstaka Ampere på högvarv, inte "en massa ström", så det är troligen glödströmmen som TS ser.

 

@jonathan1, ser du någon rök ur avgasutblåset när den försöker starta ?  Med igenkoksat nät är det typiskt just att den ryker rejält men lyckas inte tända. Nästan rena Lützendimman....

 

Om det inte ryker så är det mer troligt att du inte får fram bränsle. Slangen/röret mellan pump och värmare brukar till viss del vara genomskinligt, och du bör kunna se om det tickar fram bränsle eller luftbubblor. Eftersom du nyss fyllt på med diesel kan det hända att det tar ett par tre startförsök innan den pumpat fram bränsle ända fram, då det är väldigt lite i varje "tick".

 

Blir det varmt vid avgasutblåset men värmaren stannar efter ett tag ?  Då har den tänt men inte detekterat det via flamvakten. Detta är dock ovanligt, då D2 (Airtronic, gissar jag) har övervakning på de flesta givarna och oftast inte ens gör startförsök om t ex pumpen, glödstiftet eller temperaturgivarna uppvisar avbrott.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DieselVärmare med termostat går ofta på lågeffekt vilket gör att de koksar igen.

På min förra båt monterade jag en dunk med fotogen som skulle användas då och då med avsikt att högre förbränningstemp skulle rensa.

Sålde båten innan jag testade denna glada ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag ska ge mig på ett försök att felsöka lite nästa vecka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej, nu har jag kikat lite. Kommer tyvärr inte åt värmaren utan att riva bort lite saker. Men jag ser att det kommer fram bränsle (det bubblar i slangen och de blir färre och färre).  Man ser att det rör sig. Sitter ett filter på slangen, det ser ut att vara väldigt lite bränsle i det. Ska det vara så? Se bild.

 

Ryker inget och den drar mycket när den startar (över 10 ampere).

 

Kommer aldrig någon varmluft och den gör flera startförsök innan den ger upp.

IMG_4674.jpeg

Redigerad av jonathan1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte vara luft i bränslesystemet av den anledningen att flödet är så lågt.

Så kommer det luft i stället bränsle slocknar en ev tänd värmare.

 

I bruksanvisningen finns även en bild på hur filter ska vändas.

Hur anslutning av slang till pump sker. Slang ska kapas rakt av, annars stannar luftblåsor där. Vilket orsakar störningar.

 

Kolla bruksanvisningen.

 

 

Men Du har läck på bränslesystemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jonathan1:

Okej, nu har jag kikat lite. Kommer tyvärr inte åt värmaren utan att riva bort lite saker. Men jag ser att det kommer fram bränsle (det bubblar i slangen och de blir färre och färre).  Man ser att det rör sig. Sitter ett filter på slangen, det ser ut att vara väldigt lite bränsle i det. Ska det vara så? Se bild.

 

Ryker inget och den drar mycket när den startar (över 10 ampere).

 

Kommer aldrig någon varmluft och den gör flera startförsök innan den ger upp.

IMG_4674.jpeg

Filtret/filterhållaren ser rätt skitig ut. Är det filtret så bör det bytas. Annars god idé att göra rent utsidan så du ser ordentligt hur filtret ser ut.

Pratade för länge sen med en specialist på Eberspächer och han sa att det bästa man kan göra är att köra värmaren minst varannan vecka året runt samt att se till att filtret är rent (det bästa är förstås att ha absolut rent bränsle). Annars riskerar man igenkoksning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta först luftläckor.

 

Om allt är ok. Byt filter. Blås ur alla slangar bakvägen. Kör pumpen med diesel i ett kärl, tills det kommer bara bränsle. Inte en enda luftbubbla.

Ha pumpen igång samtidigt som du ansluter till värmaren.

 

Typ såna gummislangar är luriga.

Man ser inte sprickor förrän man böjer slangen.

Jag köper slang för ändamålet på Hydroscand.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått igång värmaren. Bytte filter, funkade fortfarande inte. Men blåste rent det gamla och körde igen. Då såg jag att det började komma soppa och till slut fick den igång.

 

Slutsats: igensatt filter. Varför det nya filtret inte fungerade vet jag inte. Det var av en annan modell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jonathan1:

Har fått igång värmaren. Bytte filter, funkade fortfarande inte. Men blåste rent det gamla och körde igen. Då såg jag att det började komma soppa och till slut fick den igång.

 

Slutsats: igensatt filter. Varför det nya filtret inte fungerade vet jag inte. Det var av en annan modell.

Bra att du återkom här med hur det gick. Hade ju på känn att det var filtret...

Se till att filterhållaren i fortsättningen hålls ren på utsidan så ser du om du får mer skit i filtret. Att filtret var igensatt tyder på att tanken och/eller slangarna innehåller skräp så håll uppsikt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...