Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Mattias242

Vatten från vad tror är termostat höljet

Rekommendera Poster

Hej,

Det kommer vatten från vad jag tror är termostat höljet. (Gjort en liten ring runt där vatten flödar ut). Motorn är en Mercury 75hp 2 takt. Högst märkligt. Höljet sitter på cylinderblocket. Och under sitter tändstiften. Är det en övertrycksventil som gått ? Ska det vara en slang påhoppad som ramlat av? Någon som har en idé?

Screenshot_20240727_214528_Firefox.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en ventil innanför som öppnar vid höga varvtal för att öka vatten genomströmningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Jag tror att det är en ventil innanför som öppnar vid höga varvtal för att öka vatten genomströmningen.

Der låter som trolig idé. Tror du att det ska vara någon typ av slang kopplad till utkastet ? Känns konstigt att det kommer in havsvatten innanför motorkåpan ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mattias242:

Der låter som trolig idé. Tror du att det ska vara någon typ av slang kopplad till utkastet ? Känns konstigt att det kommer in havsvatten innanför motorkåpan ?

Att ventilen öppnar innebär väl att kylvattnet utnyttjas ytterligare i motorn. Om det sprutar ut är det väl något som är trasigt. Öppna och kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade något på nätet om det här. Det verkar vara en poppel -  el. popperventil som är dålig. Ventilen ska ge ett ökat flöde av kylvatten vid låga varv om jag fattat det rätt. På svenska har jag sett att det kan kallas tallriksventil.

Jag har mailat till några reservdelssidor och frågat efter delen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...