Mattias242 1 Postad 27 Juli Hej, Det kommer vatten från vad jag tror är termostat höljet. (Gjort en liten ring runt där vatten flödar ut). Motorn är en Mercury 75hp 2 takt. Högst märkligt. Höljet sitter på cylinderblocket. Och under sitter tändstiften. Är det en övertrycksventil som gått ? Ska det vara en slang påhoppad som ramlat av? Någon som har en idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 28 Juli Är inte helt säker på vad som menas med popup ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 28 Juli Hittade bättre bild på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 28 Juli Jag tror att det är en ventil innanför som öppnar vid höga varvtal för att öka vatten genomströmningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 28 Juli 3 timmar sedan skrev Jorgen01: Jag tror att det är en ventil innanför som öppnar vid höga varvtal för att öka vatten genomströmningen. Der låter som trolig idé. Tror du att det ska vara någon typ av slang kopplad till utkastet ? Känns konstigt att det kommer in havsvatten innanför motorkåpan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 28 Juli 13 minuter sedan skrev Mattias242: Der låter som trolig idé. Tror du att det ska vara någon typ av slang kopplad till utkastet ? Känns konstigt att det kommer in havsvatten innanför motorkåpan ? Att ventilen öppnar innebär väl att kylvattnet utnyttjas ytterligare i motorn. Om det sprutar ut är det väl något som är trasigt. Öppna och kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 29 Juli Hittade något på nätet om det här. Det verkar vara en poppel - el. popperventil som är dålig. Ventilen ska ge ett ökat flöde av kylvatten vid låga varv om jag fattat det rätt. På svenska har jag sett att det kan kallas tallriksventil. Jag har mailat till några reservdelssidor och frågat efter delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser