Chris_cross 1 Postad 27 Juli Jag har en volvo penta 3.0 GXi som läcker kylvatten från longblock. Går detta att laga eller måste jag köpa ny motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 27 Juli 21 minuter sedan skrev Chris_cross: Jag har en volvo penta 3.0 GXi som läcker kylvatten från longblock. Går detta att laga eller måste jag köpa ny motor? Jag tror inte alla vet var och hur skadan sitter så frågan går nog inte att svara på utan bättre beskrivning och bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris_cross 1 Postad 27 Juli Den sitter på barbordsidan se film. Det läcker först när man kommer upp i höga varv. https://youtu.be/C5AGRlY77IA?si=FLTHrNKCVfxph5tE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 Juli (redigerade) Har blocket frusit sönder så är det bästa att köpa ett nytt longblock och plocka över de komponenter som krävs, alternativt att köpa en helt ny motor. Men det blir betydligt dyrare. Förr sålde Hansen marine longblock, de kanske gör det fortfarande. Redigerad 28 Juli av Jorgen01 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Juli Det är nog bäst, lättast och säkrast med ett nytt longblock. Men jag vet att det är flera med veteranbilar, där det inte finns block eller motorer att köpa, som på ett eller annat vis fått sprickor i blocket eller topplocket svetsade, men varierande resultat. Rent svetstekninsk kan det ju vara svårt för den som inte kan eller vet, att svetsa i gjutgods. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris_cross 1 Postad 28 Juli Tyvärr har motorn slutat tillverkas så det är väldigt svårt att hitta en ny eller ett longblock. Kan man byta till en annat märke utan att behöva byta drev? Är svetsning enda alternativet om jag inte kan byta motor? Var kan jag lämna in motorn för ett sådant jobb? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris_cross 1 Postad 28 Juli En annan fråga: kan jag köra med motorn trots sprickan? Det såg inte ut att bli varmare än vanligt enligt mätaren när jag körde sist (i ca 3h) och jag kan pumpa ut vattnet med länspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Juli (redigerade) 12 minuter sedan skrev Chris_cross: Tyvärr har motorn slutat tillverkas så det är väldigt svårt att hitta en ny eller ett longblock. Kan man byta till en annat märke utan att behöva byta drev? Är svetsning enda alternativet om jag inte kan byta motor? Var kan jag lämna in motorn för ett sådant jobb? Ja du kan byta till annan motor, hör efter med någon marinverkstad, dom har väl förvisso fullt i orderböckerna nu, och kan väl kanake inte ta hand om din båt förrän till hösten. 10 minuter sedan skrev Chris_cross: En annan fråga: kan jag köra med motorn trots sprickan? Det såg inte ut att bli varmare än vanligt enligt mätaren när jag körde sist (i ca 3h) och jag kan pumpa ut vattnet med länspumpen. Kan och kan, klart du kan... men vad händer om länspumpen slutar att fungera? Båten sjunker ju förr eller senare. Är motorn sjövattenkyld? eller färskvattenkyld med en glykolblandning som läcker? Isåfall skall du ju inte pumpa ut glykol i sjön eller havet! Redigerad 28 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris_cross 1 Postad 28 Juli Motorn är sjövattenkyld. Kör man långsamt 2-5 knop så läcker det ej. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Juli Just nu skrev Chris_cross: Motorn är sjövattenkyld. Kör man långsamt 2-5 knop så läcker det ej. Det är ändå lurigt. Om det hade varit min motor i min båt, hade jag kört hem till hemmahamnen och inte använt båten mer förrän felet på något sätt är åtgärdat. Jag kanske även hade tagit upp båten på land. En sak som slog mig, var som en kompis gjorde i en Max1 med V8, han fann en pensionerad kille som servade motorer åt ägare till US-bilar, han hade ett långblock, som matchade, så om du vet vad det är för motor från början, jag minns nu inte om det är GM- Chevrolet, eller annan US-motor, som VP byggt en marinmotor på, och olika motorer därifrån är ju inte sällsynta precis, så kan du säker finna en bra motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 28 Juli Mercruiser 3,0 är ju i grunden samma motor, så du kan leta block till en sådan. Kan vara värt att ta kontakt med Värmdö marinteknik och se om de kan hjälpa dig. Bör inte vara några större problem att hitta delar till den här motorn, var och är väldigt vanlig! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 28 Juli Lägg upp en bild på sprickan. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stelben 18 Postad 28 Juli 1 timme sedan skrev Chris_cross: Tyvärr har motorn slutat tillverkas så det är väldigt svårt att hitta en ny eller ett longblock. Kan man byta till en annat märke utan att behöva byta drev? Är svetsning enda alternativet om jag inte kan byta motor? Var kan jag lämna in motorn för ett sådant jobb? Mercruiser använder samma motor så borde gå att hitta ett långblock. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 28 Juli Finns ju även renoverade utbytesmotorer, kan ju kanske vara värt att kolla runt vad som finns och vad det skulle kosta? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juli Den där sprickan skulle jag prova att laga med J-B Weld. Töm motorn på vatten och slipa rent i och runt sprickan och se till att det är torrt och tryck in massan i sprickan och runt om. Vad har du att förlora funkar det så funkar det, Motorn är ju ändå skit som den är just nu. Är det du som vinterkonserverat den? Det där är en dyrbar läxa när man inte tömmer motor helt på vatten innan man kör in glykolblandning. Många som spelar rysk roulett med motorn vid vinterkonservering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 28 Juli 18 timmar sedan skrev Chris_cross: Kanske inget glykol alls, bara tappat ur vatten inför vintern är väl troligast. Då kan vatten bli liggande i nån ficka. Köp en till automatisk länspump och kör säsongen ut om inga andra tecken visas på t ex inte läckage. Stäng bottenkranarna för bl a kylvatten när du lämnar båten. Dona med motorn när du tagit upp båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 28 Juli Grannen driven mekaniker på skogsmaskiner hade en båt vara V8 frös sönder på liknande sätt. Borrade parvis hål på sidan om sprickan och vad jag såg ett hål i mitten. Slog i nåt som liknade större och kraftigare häftor. Så brukade det tydligen lagas på större maskiner. Blev i vart fall tätt, men skrot ändå. Det hade även spruckit inöver på nåt känsligt ställe, så vatten kom i oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juli När en V8 fryser sönder så spricker det till 90% in mot lyftargalleriet. resultat, vatten i oljan och blocket skrot. Finns ju lite olika metoder för att kall laga gjutjärn Här ett exempel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser