Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Chris_cross

Spricka i motor efter vinterförvaring hur laga

Rekommendera Poster

Jag har en volvo penta 3.0 GXi som läcker kylvatten från longblock. Går detta att laga eller måste jag köpa ny motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Chris_cross:

Jag har en volvo penta 3.0 GXi som läcker kylvatten från longblock. Går detta att laga eller måste jag köpa ny motor?

Jag tror inte alla vet var och hur skadan sitter så frågan går nog inte att svara på utan bättre beskrivning och bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter på barbordsidan se film. Det läcker först när man kommer upp i höga varv.

 

https://youtu.be/C5AGRlY77IA?si=FLTHrNKCVfxph5tE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har blocket frusit sönder så är det bästa att köpa ett nytt longblock och plocka över de komponenter som krävs, alternativt att köpa en helt ny motor.

Men det blir betydligt dyrare.

Förr sålde Hansen marine longblock, de kanske gör det fortfarande.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bäst, lättast och säkrast med ett nytt longblock.

Men jag vet att det är flera med veteranbilar, där det inte finns block eller motorer att köpa, som på ett eller annat vis fått sprickor i blocket eller topplocket svetsade, men varierande resultat. Rent svetstekninsk kan det ju vara svårt för den som inte kan eller vet, att svetsa i gjutgods.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har motorn slutat tillverkas så det är väldigt svårt att hitta en ny eller ett longblock.

 

Kan man byta till en annat märke utan att behöva byta drev?

 

Är svetsning enda alternativet om jag inte kan byta motor? Var kan jag lämna in motorn för ett sådant jobb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga: kan jag köra med motorn trots sprickan? Det såg inte ut att bli varmare än vanligt enligt mätaren när jag körde sist (i ca 3h) och jag kan pumpa ut vattnet med länspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Chris_cross:

Tyvärr har motorn slutat tillverkas så det är väldigt svårt att hitta en ny eller ett longblock.

 

Kan man byta till en annat märke utan att behöva byta drev?

 

Är svetsning enda alternativet om jag inte kan byta motor? Var kan jag lämna in motorn för ett sådant jobb?

Ja du kan byta till annan motor, hör efter med någon marinverkstad, dom har väl förvisso fullt i orderböckerna nu, och kan väl kanake inte ta hand om din båt förrän till hösten.

10 minuter sedan skrev Chris_cross:

En annan fråga: kan jag köra med motorn trots sprickan? Det såg inte ut att bli varmare än vanligt enligt mätaren när jag körde sist (i ca 3h) och jag kan pumpa ut vattnet med länspumpen.

Kan och kan, klart du kan... men vad händer om länspumpen slutar att fungera? Båten sjunker ju förr eller senare.

Är motorn sjövattenkyld? eller färskvattenkyld med en glykolblandning som läcker? Isåfall skall du ju inte pumpa ut glykol i sjön eller havet!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är sjövattenkyld. Kör man långsamt 2-5 knop så läcker det ej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Chris_cross:

Motorn är sjövattenkyld. Kör man långsamt 2-5 knop så läcker det ej.

Det är ändå lurigt. Om det hade varit min motor i min båt, hade jag kört hem till hemmahamnen och inte använt båten mer förrän felet på något sätt är åtgärdat. Jag kanske även hade tagit upp båten på land.

En sak som slog mig, var som en kompis gjorde i en Max1 med V8, han fann en pensionerad kille som servade motorer åt ägare till US-bilar, han hade ett långblock, som matchade, så om du vet vad det är för motor från början, jag minns nu inte om det är GM- Chevrolet, eller annan US-motor,  som VP byggt en marinmotor på, och olika motorer därifrån är ju inte sällsynta precis, så kan du säker finna en bra motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser 3,0 är ju i grunden samma motor, så du kan leta block till en sådan. Kan vara värt att ta kontakt med Värmdö marinteknik och se om de kan hjälpa dig. Bör inte vara några större problem att hitta delar till den här motorn, var och är väldigt vanlig!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp en bild på sprickan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Chris_cross:

Tyvärr har motorn slutat tillverkas så det är väldigt svårt att hitta en ny eller ett longblock.

 

Kan man byta till en annat märke utan att behöva byta drev?

 

Är svetsning enda alternativet om jag inte kan byta motor? Var kan jag lämna in motorn för ett sådant jobb?

Mercruiser använder samma motor så borde gå att hitta ett långblock.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju även renoverade utbytesmotorer, kan ju kanske vara värt att kolla runt vad som finns och vad det skulle kosta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där sprickan skulle jag prova att laga med J-B Weld. Töm motorn på vatten och slipa rent i och runt sprickan och se till att det är torrt och tryck in massan i sprickan och runt om. Vad har du att förlora funkar det så funkar det, Motorn är ju ändå skit som den är just nu. 

Är det du som vinterkonserverat den? 
Det där är en dyrbar läxa när man inte tömmer motor helt på vatten innan man kör in glykolblandning. Många som spelar rysk roulett med motorn vid vinterkonservering.

 

image.png.c4e7a1eaa85d7ea1cb3f1a5cf5c5b53a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Chris_cross:

 

Kanske inget glykol alls, bara tappat ur vatten inför vintern är väl troligast. Då kan vatten bli liggande i nån ficka.

 

Köp en till automatisk länspump och kör säsongen ut om inga andra tecken visas på t ex inte läckage. Stäng bottenkranarna för bl a kylvatten när du lämnar båten.

 

Dona med motorn när du tagit upp båten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grannen driven mekaniker på skogsmaskiner hade en båt vara V8 frös sönder på liknande sätt.

 

Borrade parvis hål på sidan om sprickan och vad jag såg ett hål i mitten.

Slog i nåt som liknade större och kraftigare häftor.

Så brukade det tydligen lagas på större maskiner.

 

Blev i vart fall tätt, men skrot ändå. Det hade även spruckit inöver på nåt känsligt ställe, så vatten kom i oljan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en V8 fryser sönder så spricker det till 90% in mot lyftargalleriet. resultat, vatten i oljan och blocket skrot.

 

Finns ju lite olika metoder för att kall laga gjutjärn
Här ett exempel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...