Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
skippeer

Hur många Amp från varma flexibla solpaneler?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Pensionärsseglingen har nu fört båten till värmen i Medelhavet.

2 äldre kylar förbrukar nattetid i snitt 8 amp med 26 grader i vattnet och 28-30 grader i luften.

 

Hemma tyckte jag det var smart att komplettera med 3 solpaneler på däck under bommen, nu har vi skaffat extra solskydd som ligger över bommen.

 

2 x 100 W solpaneler sidohängda som jag nu har fällt upp vid ankring.

Lite besviken på strömmen ca 2 x 4,7 A, yttemperatur 36-38 Celcius grader på solpanelerna.

 

Vad kan man förvänta sig mtp temperatur och tunna flexibla monokristallin solpaneler monterade på tunn aluram?

 

Modell SGM-FL-100W

 

Om jag kan få ut mer effekt med nya ”tjocka” solpaneler är det värt kostnaden.

 

 

IMG_2930.jpeg

IMG_2929.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker det låter helt rimligt det du får ut.

Tänk på att effekten är vid den absolut mest optimala temperaturen, vid den mest extrema solbelysning man kan få (1000W/m² eller en del specar t.o.m. vid ännu högre) samt lastade på det mest optimala sättet.

 

Mina hårda på 160W totalt ger en bra dag uppåt 7-8A (du får c:a 9A på "200W"), och då är de ändå mycket svalare än dina. Ser på mina solpaneler på huset att de ger märkbart sämre effekt nu varma dagar i juli än vid samma solinstrålning i början av maj då det bara var ett par tre plusgrader.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Om jag kan få ut mer effekt med nya ”tjocka” solpaneler är det värt kostnaden.

Jag tror att de tjocka är effektivare, eller det är i alla fall min erfarenhet, och jag gissar att det i huvudsak beror på att de blir mer kylda än de flush-monterade. Hur det blir i riktigt varmt väder törs jag inte uttala mig om dock.

Du kanske kan testa med en ”tjockis” och se hur den fungerar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät ström före och efter regulator.

Vad får du då?

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Hybro:

Mät ström före och efter regulator.

Vad får du då?

Rätt meningslöst om man inte samtidigt mäter spänningen före och efter.

Och då den är betydligt  enklare att mäta så är det ju bättre att mäta den och se att panelerna verkligen är nedlastade. Dvs inte ligger många volt över batterispänningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så!

Men vart mäter TS strömmen?

 

Som kanske bekant, så är strömmen större efter en

modern regulator, men spänningen är lägre än före

Men det kanske kvittar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Just så!

Men vart mäter TS strömmen?

Mycket relevant fråga.

4,7 x 12 = 56 W vilket är lite lågt kan jag tycka.

4,7 x 17 = 80 W vilket är ganska bra kan jag tycka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev Mackey:

Mycket relevant fråga.

4,7 x 12 = 56 W vilket är lite lågt kan jag tycka.

4,7 x 17 = 80 W vilket är ganska bra kan jag tycka.

Fast det är nog väl snarast uppåt 4,7A x 14V (inte 12V) om det är på batterisidan (66W) och batterierna är friska 😉.

Men är det +30°C i luften är det antagligen uppåt 55-60 på de blåsvarta solcellerna. Med -0,38%/°C kan man tappa så mycket som 15% i effekt bara beroende på temperaturen. Tar man med paneltillverkarnas optimistiska solinstrålningsvärden (W/m²) de ibland använder som referens för sin toppeffekt, så tycker jag ändå TS värden är högst rimliga.

 

Så jag tror i alla fall inte byte till motsvarande hårda paneler kommer ge så mycket mer. Men det verkar ju finnas plats för en större panel, kanske satsa på det istället ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev skippeer:

Pensionärsseglingen har nu fört båten till värmen i Medelhavet.

2 äldre kylar förbrukar nattetid i snitt 8 amp med 26 grader i vattnet och 28-30 grader i luften.

 

Hemma tyckte jag det var smart att komplettera med 3 solpaneler på däck under bommen, nu har vi skaffat extra solskydd som ligger över bommen.

 

2 x 100 W solpaneler sidohängda som jag nu har fällt upp vid ankring.

Lite besviken på strömmen ca 2 x 4,7 A, yttemperatur 36-38 Celcius grader på solpanelerna.

 

Vad kan man förvänta sig mtp temperatur och tunna flexibla monokristallin solpaneler monterade på tunn aluram?

 

Modell SGM-FL-100W

 

Om jag kan få ut mer effekt med nya ”tjocka” solpaneler är det värt kostnaden.

 

 

 

Hej!

När mäter du strömmen från paneler/regulator till batterierna?

Är det när batteribanken är delvis urladdade eller när den är nästintill fulladdadade? Hos mig kan det gå in omkring 9A och batteribanken är på 50% och om solens strålar träffar skuggfria paneler. Vid omkring 90% kan batteribanken ta emot 0,5 A eller litet mer. Jag har två numera parallellkopplade 100W paneler, som ligger platt på taket utan möjlighet att vinkla.

Ett batteri som är dåligt laddat är hungrigt på ström, under tiden laddning pågår minskar ju strömmen successivt.

Eller mäter du under belastning då kylen/kylarnas kompressorer jobbar på full effekt!

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tångampermeter på sladdarna från de sidohängda solpanelerna.

Kollade Victron MPPT statistik för aktuell tid, ca 17 volt a 4,7 A ~ 80 VA

 

Använde IR temp mätare mot ytan på solpanelerna.

 

Referenstemperatur brukar vara 25 C grader, min yttemp ca 37 C grad,

 deltatemp 12 C grader =>> försämring ca 1,7%/C grad.

 

Stor skillnad mot Vattenfalls optimistiska info på försämrad verkningsgrad per grad.

 

Väldigt bra bollplank här på MG, extra bra när ålder och onödig hög värme gör att min hjärna går på lågvarv…

 

De sidohängda panelerna med teoretisk maxeffekt på 100 W 

ger 80 VA vid yttemp 37C grader/lufttemp 30:C grader.

Får vara nöjd med panelerna.

 

Skall leta efter lösa vikbara solpaneler som jag kan lägga på däcket förut där de inte skyms av solskydd (bimini/bomskynke).

 

Mina LFP celler laddas ur ca 30% per dygn / 140 Ah per dygn med nuvarande solpaneler vilket inte är hållbart, hjälper inte något märkbart med att stänga av AIS eller Navtex.

 

Årets säsong är till för att testa om det räcker med ny 170 A generator och lite stöd med bränslecell.

Targabåge i 40-50 mm rör ligger på ca 60-80 ksek + 10-20 ksek för el komponenter (prisestimat Sopromar i Lagos).

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Stor skillnad mot Vattenfalls optimistiska info på försämrad verkningsgrad per grad.

- - - - - - -

De sidohängda panelerna med teoretisk maxeffekt på 100 W 

ger 80 VA vid yttemp 37C grader/lufttemp 30:C grader.

Får vara nöjd med panelerna.

Det är faktiskt tillverkaren själv som anger -0,38%/°C i sitt datablad, inte Vattenfall.

 

Men den största skillnaden mot panelers angivna maxeffekt tror jag istället är vid vilken solinstrålning de angivet effekten (en effekt som dessutom kallas "toppeffekt"). Denna siffra (W/m²) vill nästan ingen skylta med, men inte ens på dina breddgrader tror jag du är uppe i detta värde. Så att ha 80% av angiven "toppeffekt" är i mina ögon riktigt bra.

 

8 timmar sedan skrev skippeer:

Mina LFP celler laddas ur ca 30% per dygn / 140 Ah per dygn med nuvarande solpaneler vilket inte är hållbart, hjälper inte något märkbart med att stänga av AIS eller Navtex.

Nej, dessa drar så lite att det bara blir ett par tre Ah/dygn av dem.

Men du måste ju ha något helt annat som drar, då du snittar 6A i ständig strömförbrukning. Det är ju massor. Flera kylskåp, dator(er)....?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa rent mättekniskt är att idag är att när solen står som högst på himlen, är att då koppla bort/stänga av alla förbrukare, och då bara låta solcellespanel och regulator ladda batteribanken och då mäta ff.a. laddningsströmmen, men även spänningen kan ju vara intressant att känna till.

Då bör man ju få ett rättvisande resultat iallafall av laddningsströmmen.

Men undrar om trådstartaren har någon batterimonitor? den ger ju besked om batteristatus. Sedan kan vissa regulatorer utrustas med en panel, en MT-5, som kontinuerligt visar paneler och regulatorns värde... men det är kanske en sådan, eller displayen på regulatorn som @skipper läser av?

Sedan är det ju, så att än en gång att urladdade batterier slukar flera ampere, medan det bara går in milliampere på slutet när batteriet blir nästan fulladdat. Så det är ju kontentan av värdet som regulatorn visar och vad exempelvis då tångamperemetern visar när den greppar kabeln mellan regulator och batteri.

Som det brukar vara; är ju att kylarna till viss del tömt batteribanken under natten, och då på morgonen och till middagstid borde ju paneler och regulator ladda på en hel del, det borde ju synas i mätvärderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan är det ju, så att än en gång att urladdade batterier slukar flera ampere, medan det bara går in milliampere på slutet när batteriet blir nästan fulladdat.

Men nu har ju TS LiFePO4-batterier, och de är ju inte lika "linjära" som Pb utan drar i sig en helt annan och högre ström (och detsamma) nästan hela vägen upp till fulladdat.

 

Tycker det låter som att TS har bra koll på mätningen och hur den bör utföras, samt att panelerna nog ger det de bör - under rådande förhållanden. Däremot skulle det vara intressant att veta vad som drar i snitt 6A - hela tiden.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Däremot skulle det vara intressant att veta vad som drar i snitt 6A - hela tiden.

Det är ju väldigt mycket faktiskt, tror dessutom att det var 8 A i snitt.

 

Två riktigt dåliga kylkompressorer i nästintill oisolerade kylar kan ju iofs. snitta något ditåt. Vår 20 år gamla danfoss-kompressor i ett Isotherm classic kit drar 3 A, men går bara ungefär en tredjedel av tiden när det är riktigt varmt.

 

TS tycker jag ska undersöka vad det är som drar så mycket el ombord för att kunna åtgärda feket, för det känns som något är fel.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för ert engagemang att stötta mig med tips/tankar, alltid lärorikt att hänga på MG. Rör inte mina sidohängda paneler nu efter insikten att 20% lägre verkningsgrad är normalt.

 

Blir att komplettera med flyttbara / vikbara solpaneler på fördäck.

 

En del lägger på ett extra lager duk på biminin för att fästa flexibla paneler,

diskuterade en sådan lösning med Rössy men Johan avrådde.

Får prata med seglare som har sådan montering om det är hållbart.

Rent mekaniskt för flexibla paneler kanske det innebär kortare livstid.

 

Båten byggdes 2002, ”tyvärr” sitter det ett kylskåp och en kylbox med luftkylda kompressorer. Designen fungerar okej i norra europa men mindre bra i Medelhavet.

Har försökt förbättra genom att ta luft från kölsvinet till boxens kompressor samt vent.galler till skåpet under diskbänken och satt in ventilationsgaller i överkant för kylskåpet.

Har tankar på att isolera mha 2 komp PU skum men det har varit andra projekt med högre prio.

 

Grafen nedan visar temperaturen vid boxens kompressor.

 

Båtbyggare har inte alltid insikt att varm luft behöver ventileras bort oavsett budget eller dyrare båtmodeller, kolla runt när ni är på mässor så ser ni själva.

 

Franskbyggda charterbåtar har ofta rejäla kylboxar.

image.jpeg

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...