Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
raol

Fiskstim på ekolodet, vilken fisk är det?

Rekommendera Poster

Från den här säsongen har vi båten så närmaste vattnen är innanför norra skärgården i Göteborg, dvs mellan Öckerö-öarna, sydvästra Kungälv-fastlandet och nordvästra Hisingen.

 

Jag ser ofta stora fiskstim på ekolodet. Det är som mest runt 20 m djupt i en ränna i västra delen, men över stora delar är det mer ensiffriga djup till lågt tvåsiffrigt.

 Stimmen kan vara på alla djup, och inte sällan sträcker de sig över stora delar av djupet. Vissa är flera tiotals meter långa.

 

Min första tanke var att det är olika typer av sill eller sillartade fiskar. Men kan det vara makrill också? I så fall, ser stimmen olika ut? T ex att sillstim är rundare och mer vertikalt orienterade och makrillstim mer horisontella?


Har i princip inga bilder, men jag grävde fram en (redigerad för att få bra kontrast så reflexerna i skärmen inte syns för mycket). Inte bästa ekolodsläget för att visa stim, men det är allt jag har på bild.

image.thumb.png.3b958b1b81cf4a5896906e96b5e425f6.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Äldre ekolod ser inte makrillen, makrill ger dåligt eko då den saknat simblåsa.

Moderna ekolod visar makrillen som små långsmala streck.

Makrillgen går ju ytligt då den jagar. Det är ju svårt att veta vad det är för fisk, men det ser ju ut som ett större stim med mindre (silliknande) fiskar…

Kanske det finns havsöring också…?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolodet är närapå så modernt det kan bli. Just den bilden här ovan är med 1.2 MHz "Downvision" som Raymarine kallar sin högupplösta vertikalvisning. Teoretiskt skulle den kunna urskilja detaljer ner till några millimeter i djupled, räknat enbart på våglängden som är drygt en millimeter. Hade jag varit botaniskt kunnig hade jag nog kunnat artbestämma bottenväxter med denna, så detaljrikt är det ibland. Och bottenväxterna saknar också simblåsa... :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...