Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Marcus71

Tamd 41b varm motor kolvkylnings munstycke

Rekommendera Poster

Hej min motor blir varm efter c:a 3000 varv 98 grader 2800 varv 80-85 grader

Har bytt termostat 

Rensat båda värmväxlarns mekanisk med piprensare

Renoverat färskvatten pumpen 

Ny impeller 

Kört motorn med citronsyra och även maskin disk medel och systemrensmedel på båda systemen

Kollat flödet på sjövatten sidan

En sista gissning är kolvkylnings mustyckerna en ganska omfattande ingreppp att byta dom är det någon som har någon idé har hållit på i 3 somrar nu

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir aldrig fel på kolvkylningsmunstyckena. Hur är temperaturen på utgående sjövatten? Har du provat att koppla förbi sjövattenfiltret? Skicket på sjövattenpumpen? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har mätt flödet efter sjövattenpumpen lossade slangen innan avgas kröken sedan satt jag slangen i hink

Fylde den på c:a 10 sek kollade med en tabell jag fick i ett annat forum det stämde detta va min sista test jag gjort 

Kollade även avgas kröken där var det fint flöde 

Läste i att annat forum att dom kan tätna munstyckerna efter 25 år i marint bruk pga att det är svårt att få ur det sista av oljan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det drev eller axel? Jag frågar för att många även kallar drevversionen AD41 för TAMD.
Planar båten vid 3000 varv eller mer, eller lyfter så pass mycket att drevet kommer upp ur vattnet.

Då finns det risk att det drar tjyvluft vid packningen till slangstosen på drevet där du sätter slangen för inkommande kylvatten, ett inte helt ovanligt fel. Ibland behöver även själva stosen bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är axel en Nimbus 31c 94 års

Vid 16 knop börjat temp stiga c:a 3000 varv

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Marcus71:

Hej jag har mätt flödet efter sjövattenpumpen lossade slangen innan avgas kröken sedan satt jag slangen i hink

Fylde den på c:a 10 sek kollade med en tabell jag fick i ett annat forum det stämde detta va min sista test jag gjort 

Kollade även avgas kröken där var det fint flöde 

Läste i att annat forum att dom kan tätna munstyckerna efter 25 år i marint bruk pga att det är svårt att få ur det sista av oljan 

Det blir mycket högre avgasmottryck, som jobbar mot pumpen, under belastning. Har du bytt sjövattenpumpen? Är det en originalimpeller i den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövatten pumpen är inte bytt 

Tror impellern inte är orginal

Kanske ska prova och byta 

Motorn har gått 1900 tim

Någon som vet hur länge en pump håller 

det går inte att byta kammen på min model

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rollen:

Det blir mycket högre avgasmottryck, som jobbar mot pumpen, under belastning. Har du bytt sjövattenpumpen? Är det en originalimpeller i den?

Precis.
En bekant hade samma problem i flera år på sin TAMD41. Först när jag gjorde en "inline-flödesmätare" med manometer för att monitorera trycket samtidigt samt kompletteringsmätte med IR-termometer, hittade vi att allt pekade på "något" i inloppet till oljekylaren - som ju ändå skulle vara kollad. Det visade sig finnas impellerester som blockerade, fast det var väldigt svårt att se.

 

Men under felsökningen före det hittades också en hel del annat, just med IR-termometer. Så skaffa gärna en sådan (billig för ett par hundra är helt ok) så kan du på ett enkelt sätt mäta och följa vattnets temperatur på väg genom motorn. Både färsk- och sjövattenslingan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara en idé 

Hade loss oljekylaren förra våren 

och rev isär den där låg en massa  impeller bitar så jag trodde då jag hade hittat felet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad är det för backslag?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit ett MS3, har jag haft en möjlig lösning på ditt problem.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av varma 41:or är att packboxarna på sjövattenpumpen inte är i bra skick samt ibland locket till densamma. Ett byte av detta har löst mitt problem med höga temperaturer utan att mäta något flöde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var den korta väggen fastlödad mot tubsatsen, i änden på värmeväxlaren(glykol)?

Roterade gavellocket när du spände centrumskruven på samma växlare?

20230115_161523.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt locket på pumpen

Är packningar dåliga skulle det inte läcka in vatten då

Växlare har jag kollat gavlarna på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev NW355:

Var den korta väggen fastlödad mot tubsatsen, i änden på värmeväxlaren(glykol)?

Roterade gavellocket när du spände centrumskruven på samma växlare?

20230115_161523.jpg

Värmeväxlarens tuber, det är ju inte alltid dom är så rena som den på bilden... Locket sitter som skrivits med en maskinskruv i mitten, och det är en tätning med O-ring om jag minns rätt, men det satt rätt så bra fast.

Jag hade ur min värmeväxlare på KAD43 som sannolikt har en likadan som din, då jag fixade med en masa annat, och där fann jag en del vitt klet och beläggningar, men bara i en del tuber. Min motor gick inte varm (det var oljekylaren som läckte och värmeväxlaren satt i vägen då oljekylaren skulle skruvas loss). Litet kaustiksodalösning och mekanisk rengöring med en tråd till en gräsröjare, samt ordentlig genomsköljning med varmt vatten i duschen så var det åtgärdat.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Marcus71:

Sjövatten pumpen är inte bytt 

Tror impellern inte är orginal

Kanske ska prova och byta 

Motorn har gått 1900 tim

Någon som vet hur länge en pump håller 

det går inte att byta kammen på min model

 

 

Jag skulle byta till en originalimpeller och prova. Jag har haft problem med ersättningsimpellrar. Nu senast en Mercruiser, som inte kylde alls innan jag bytte till en original. En annan gång , också en Mercruiser, där jag monterat en impeller från en erkänd firma. När jag startade motorn blåstes slangarna upp som ballonger. Jag hann stänga av innan de sprack. Bytte till en originalimpeller, och det funkade igen. Pumpar som inte har lös kam, har en slitbricka innanför impellern. Finns den på din pump? Bifogar bild på slitbrickan.

IMG_0224[1].HEIC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Marcus71:

Växlare har jag kollat gavlarna på

Bara en tanke - du har ju mer än en värmeväxlare på den motorn; även en oljekylare samt Intercooler och oljekyl på backslaget som vattnet skall passera - om jag minns rätt.

 

Har du kollat hela kedjan och haft öppet framförallt första anhalterna efter impellerpumpen och slangarna dit ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Bara en tanke - du har ju mer än en värmeväxlare på den motorn; även en oljekylare samt Intercooler och oljekyl på backslaget som vattnet skall passera - om jag minns rätt.

 

Har du kollat hela kedjan och haft öppet framförallt första anhalterna efter impellerpumpen och slangarna dit ?

Bra, men skiten fastnar framförallt i den första anhalten efter impellerpumpen av denna kedja, värmeväxlaren. Och då utgår jag ju från att sjövattenfiltret är rent inuti. Sedan om det är VP original med den stora svarta burken finns där en akilleshäl, det är lätt att skruva på locket litet snett, då suger pumpen luft, och det blir igen bra kylning av det. Det inre plastlocket är en historia för sig, även det kan läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-28 vid 11:51 skrev Rollen:

Jag skulle byta till en originalimpeller och prova. Jag har haft problem med ersättningsimpellrar. Nu senast en Mercruiser, som inte kylde alls innan jag bytte till en original. En annan gång , också en Mercruiser, där jag monterat en impeller från en erkänd firma. När jag startade motorn blåstes slangarna upp som ballonger. Jag hann stänga av innan de sprack. Bytte till en originalimpeller, och det funkade igen. Pumpar som inte har lös kam, har en slitbricka innanför impellern. Finns den på din pump? Bifogar bild på slitbrickan.

IMG_0224[1].HEIC 1 MB · 7 downloads

En sån bricka har jag inte på min pump

Finns på 40 motorerna som reservdel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...