Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

Rekommendera Poster

Det blev en missuppfattning ombord då barnbarna var med.

Jag hade pratat om att vi var tvungna att omgående fixa med sugtömning.

Äldsta barnbarnet hade hört fel, trodde jag sade ”surströmming” och blev litet besviken när dom inte hade surströmming i den sydbohuslänska ICA-butiken.

Jag gillar inte surströmming, men tycker det är bra med sugtömning, och den enda gemensamma nämnaren är väl lukten…. 😀

  • Haha 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har sett många inlägg från er på västkusten att sugtömning också verkar svårt att få tag i, så det blir väl isf. två gemensamma nämnare.

 

Fina barnbarn du har som blir besvikna när det inte finns surströmming.

 

Ja, lukten kan man med lite välvilja påstå är lika, men smaken skiljer sig rejält, det är jag helt säker på.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har helt andra tankar o idéer om sugtömning som är trevligare än att tömma septitanken.😂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har sett många inlägg från er på västkusten att sugtömning också verkar svårt att få tag i, så det blir väl isf. två gemensamma nämnare.

 

Fina barnbarn du har som blir besvikna när det inte finns surströmming.

 

Ja, lukten kan man med lite välvilja påstå är lika, men smaken skiljer sig rejält, det är jag helt säker på.

Nu så här års är tillgången på sugtömningsstationer numerärt överlägsen surströmmingsfester i Bohuslän. Visst finns det stundtals  denna form av ”delikatess” även iallafall i de mer välsorterade livsmedelsaffärerna härikring. Men det säljs nog mer av inlagd sill och kokt havskräfta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett par veckor i ”grodvattnet” får jag säga att sugtömningarna funkar bra på varje ställe vi har varit på än så länge och jag hoppas att folk har vett att inte tömma i kanalerna och småsjöarna men samtidigt så tyckte jag inte att pumparna användes av så många båtar, även om det är mer frekvent än på Västkusten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Efter ett par veckor i ”grodvattnet” får jag säga att sugtömningarna funkar bra på varje ställe vi har varit på än så länge och jag hoppas att folk har vett att inte tömma i kanalerna och småsjöarna men samtidigt så tyckte jag inte att pumparna användes av så många båtar, även om det är mer frekvent än på Västkusten.

Nä, det är ju inte så att man behöver ta en turlapp precis. Max väntetid för oss var förra säsongen i Hunnebo, där var det två båtar före oss. Och under tiden vi tömde kom det en till… det har jag aldrig sett varesig förr eller senare. Oftast är man ju enda båt vid sugtömningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt i Kristinehamn och där finns två sugtömmningspumpar och jag ligger ca 500m från den ena och tömmer oftast när jag kommer in efter turer då toan använts.

På hamnkartan är bara den ena markerad, dock inte den jag har närmast till, den ligger vid servicebryggan vid sjöräddningen i Kristinehamn. Skulle jag behöva åka hela vägen till den som är markerad skulle det ta hela kvällen för mig då det är 5 knop nästan hela sträckan, då skulle jag nog dra på det tills jag verkligen behövde tömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...