Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
GTI

rengöra teaken i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Såvitt jag kan se är det vanlig gulsåpa, möjligen med några ”unika” tillsatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar bara diska min teak med diskborste och vatten o skrapa lite lavar med kniv eller lämpligt verktyg. Teaken blir tillräckligt snygg.

En kompis, som är "linoljaexpert" sade mig att jag skulle kunna lägga på kokt linolja. (?)

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev zurdu:

En kompis, som är "linoljaexpert" sade mig att jag skulle kunna lägga på kokt linolja. (?)

Kokt linolja ger en hård yta liknande lack när den torkar som stänger ytan. 

Rå linolja tränger in och går att bättra på igen nästa år utan skrapning eller slipning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rascal:

Kokt linolja ger en hård yta liknande lack när den torkar som stänger ytan. 

Rå linolja tränger in och går att bättra på igen nästa år utan skrapning eller slipning.

Ja jag håller helt med dig. Jag har ännu ingen pressenning över båten på vintrarna och det går då hårt åt teaken och linoljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev zurdu:

Ja jag håller helt med dig. Jag har ännu ingen pressenning över båten på vintrarna och det går då hårt åt teaken och linoljan.

Skyddar man grejerna så spar man arbete och slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, tvättat med linoljesåpa ikväll och spolat av länge och väl, får se hur det ser just imorgon då det torkat helt -om någon skillnad från gul såpa.

 

Jag tror inte det är så bra att olja in med ren linolja på teak då den suger upp smuts (oljan alltså) och binder den till träet. Någon med erfarenhet? Oljar aldrig in teaken själv utan tvättar med borste och såpa av ngt slag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättar aldrig tecken utan sprutar med bensaltensid 1 gång/år. Däck och sittbrunn håller sig rena och har ljusgrå färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekommendera brunsåpa för rengöring av teak. Brunsåpa har lägre ph än gul- grön- och linoljesåpa, dessutom är den fetare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ArneRadar:

Kan varmt rekommendera brunsåpa för rengöring av teak. Brunsåpa har lägre ph än gul- grön- och linoljesåpa, dessutom är den fetare. 

Grön/gul-såpa har pH 10-11 i koncentrerad form medans brunsåpan har 13 och ca 11 i spädd form. Alltså högre pH än grön/gul. Vid pH 13 bör man nog vara försiktig vid användandet om man har aluminium som eloxeringen är skadad på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Grön/gul-såpa har pH 10-11 i koncentrerad form medans brunsåpan har 13 och ca 11 i spädd form. Alltså högre pH än grön/gul. Vid pH 13 bör man nog vara försiktig vid användandet om man har aluminium som eloxeringen är skadad på.

Tack, jag skrev självklart fel om ph. 

Brunsåpan är ju fast/geléartad och späds vid rengöring av teak. Jag tycker resultatet blivit mycket bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brunsåpen är väl bätre mot mögel också har jag för mig?

Men den är väl lite svårare att hitta? Finns väl inte på Ica direkt?

Jag kör vanlig såpa och sätter en rund borsta fr Biltema i min kraftiga borrmaskin.

Sedan kör jag på med ganska lågt varv och det otroligt rent.

Numera låter jag teaken vara efter det.

Har förut lagt på teaksealer men det håller sig inte speciellt länge dessvärre.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...