Gå till innehåll
måndag 09 september 2024
Mangedif1

Projekttråd: Bygga badbrygga i glasfiber

Rekommendera Poster

Skapade en tråd för var man kan finna färdiga större badbryggor, men visar sig vara svårt till denna båten i fråga, Quicksilver Örnvik 610 Cruiser.

Ska försöka mig på att plasta en själv men

önskar först lite hjälp så jag inte missar något:

1.bygger form av mdf (alt. Plywood?)

2.toppcoat i formen 2-3 lager

3.glasfiber 3 lager

4.lägger in mdf förstärkningar där infästning av stag ska göras samt för stege (skruvinfästningar)

5.glasfiber 3 lager

6.avsluta med toppcoat 

 

slip-och spackling mellan glasfibervarven kan man ju unna sig.

 

kommer paketet sen att släppa från mdf formen eller ska den behandlas med något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mangedif1:

1.bygger form av mdf (alt. Plywood?)

2.toppcoat i formen 2-3 lager

3.glasfiber 3 lager

4.lägger in mdf förstärkningar där infästning av stag ska göras samt för stege (skruvinfästningar)

5.glasfiber 3 lager

6.avsluta med toppcoat 

1. Formplywood är bättre, ger också bättre finish. Suger inte i sig polyestern heller som MDF.
Inte fel att skruva ihop formen så kan du lossa skruvarna och ta isär formen på slutet för att lättare få loss objektet.

Men glöm inte vaxa ordentligt mellan steg 1 och 2 så objektet inte fastnar totalt i formen

 

2. Gelcoat, inte topcoat. Eftersom ytan ligger mot formen kommer luften inte åt det som blir utsida, och vaxinblandning till topcoat är överflödigt.

 

3. Beroende på mattjocklek skulle jag kanske kosta på mig 4, kanske 5 lager

 

4. Inte plasta in MDF i båtsammanhang !   Det suger fukt som en svamp. Använd plywood istället, alternativt träribbor om det skall vara för att styva upp

 

5. Se 3.

 

6. Nja, inte än. Det är ju nu en insida vi talar om. Skär/såga först rent, det kommer spreta och sticka ut en massa långt utanför formens kant. Så här kan det se ut i detta skede (plastning av ett peke till min förra båt) - inte läge att måla topcoat än:

bild.png.1a3971fdf3e0bbd76f933a2affbdc840.png

 

Och här en akterbänk som kommit till ditt stadie 4:

bild.png.084962d5fbb1083771e955e3d23388c8.png

 

Sedan lossar du objektet ur formen när du grovkapat kanten. Därefter finjusterar du och testar.

Det allra sista kan du sedan pensla på topcoat på under/insidan samt kanterna som blev när du justerade och sågade rent.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Melaminbelagd spånskiva (typ hyllplan) funkar utmärkt som form och har diskretare struktur än formplywood. Finns dessutom band som kan strykas fast på rundade ytor med strykjärn. Vanlig brun paketeringstejp verkar också klara att lamineras över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

1. Formplywood är bättre, ger också bättre finish. Suger inte i sig polyestern heller som MDF.
Inte fel att skruva ihop formen så kan du lossa skruvarna och ta isär formen på slutet för att lättare få loss objektet.

Men glöm inte vaxa ordentligt mellan steg 1 och 2 så objektet inte fastnar totalt i formen

 

2. Gelcoat, inte topcoat. Eftersom ytan ligger mot formen kommer luften inte åt det som blir utsida, och vaxinblandning till topcoat är överflödigt.

 

3. Beroende på mattjocklek skulle jag kanske kosta på mig 4, kanske 5 lager

 

4. Inte plasta in MDF i båtsammanhang !   Det suger fukt som en svamp. Använd plywood istället, alternativt träribbor om det skall vara för att styva upp

 

5. Se 3.

 

6. Nja, inte än. Det är ju nu en insida vi talar om. Skär/såga först rent, det kommer spreta och sticka ut en massa långt utanför formens kant. Så här kan det se ut i detta skede (plastning av ett peke till min förra båt) - inte läge att måla topcoat än:

bild.png.1a3971fdf3e0bbd76f933a2affbdc840.png

 

Och här en akterbänk som kommit till ditt stadie 4:

bild.png.084962d5fbb1083771e955e3d23388c8.png

 

Sedan lossar du objektet ur formen när du grovkapat kanten. Därefter finjusterar du och testar.

Det allra sista kan du sedan pensla på topcoat på under/insidan samt kanterna som blev när du justerade och sågade rent.

Vad ska det vara för typ av vax?

jag tänkte spackla upp kantarna lite i en rundning på formen - vanligt plastspackel 2k. Kan man vaxa på det också utan problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mangedif1:

Vad ska det vara för typ av vax?

jag tänkte spackla upp kantarna lite i en rundning på formen - vanligt plastspackel 2k. Kan man vaxa på det också utan problem?

Ja, jag brukar också spackla på samma sätt.

Vanligt bilvax, krämsorten brukar jag använda. Finns speciellt släppmedel att köpa också, men jag tycker vaxet fungerar lika bra (eller dåligt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja, jag brukar också spackla på samma sätt.

Vanligt bilvax, krämsorten brukar jag använda. Finns speciellt släppmedel att köpa också, men jag tycker vaxet fungerar lika bra (eller dåligt).

Hårdvax ser det ut som att endel kör på youtube.

Jag kommer köra 10 lager totalt av glasfibern för att vara på säkra sidan.

sen kör jag väl då impregnerade reglar som jag plastar in istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mangedif1:

Hårdvax ser det ut som att endel kör på youtube.

Jag kommer köra 10 lager totalt av glasfibern för att vara på säkra sidan.

sen kör jag väl då impregnerade reglar som jag plastar in istället.

Kul projekt🙂

 

Om du ska använda impregnerat så tänk bara på att du måste du ta äldre bitar som legat inomhus/torrt en längre tid och torkat upp ordentligt eftersom det är blött virke när man köper det. Jag skulle nog inte använda impregnerat virke som legat torrt mindre än 1 år.

 

Själv hade jag nog istället använt vanligt trä, då jag inte ser någon större poäng med att använd tryckimpregnerat virke.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Boanjohan:

Kul projekt🙂

 

Om du ska använda impregnerat så tänk bara på att du måste du ta äldre bitar som legat inomhus/torrt en längre tid och torkat upp ordentligt eftersom det är blött virke när man köper det. Jag skulle nog inte använda impregnerat virke som legat torrt mindre än 1 år.

 

Själv hade jag nog istället använt vanligt trä, då jag inte ser någon större poäng med att använd tryckimpregnerat virke.

Okej, tack.

vanligt får det bli!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar men köra formens kanter med tunn masonitskiva för att just kunna forma rundningen av hörnen?

skulle då slippa steget med spacklingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det funkar med masonite för att göra mjuka former..

 

Missuppfattade dock kanske dig med "spackling". Alla innerhörn på formen bör du spackla för att få en mjuk radie. En stor bricka (20mm eller så i diameter) brukar jag använda för att få en jämn och lagom mjuk kant. Exempel:

bild.png.18c7cf899ca601dc1a41e82e60e4e413.png

 

Efter plastning och lite polering (ovansidan skulle få Flexiteek, så den brydde jag mig inte att polera upp så noga):

bild.png.c4c06406b5ce8edccda77b82d70b7e48.png

 

Sedan kan du som sista steg innan du börjar vaxa inför plastning spraya på sprutspackel för att få en jämn yta. Då ser man också de mindre bra ställena mycket bättre och kan fixa dem före plastning:

bild.png.067715dc210b75a4509f92ad976c3949.png

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En fundering för infästning i akterspegeln, har tidigare tänkt stag av rostfria rör men blir då borrning/infästning troligt under vattenytan..

Kom då över denna bild där det ser ut att bara vara inplastade balkar, vet dock ej hur det funkar i praktiken? Vore fint att slippa fästa in långt ner på aktern.

IMG_4601.jpeg

Redigerad av Mangedif1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mangedif1:

En fundering för infästning i akterspegeln, har tidigare tänkt stag av rostfria rör men blir då borrning/infästning troligt under vattenytan..

Kom då över denna bild där det ser ut att bara vara inplastade balkar, vet dock ej hur det funkar i praktiken? Vore fint att slippa fästa in långt ner på aktern.

IMG_4601.jpeg

Tycker bilden visar självlänsar delvis under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Tycker bilden visar självlänsar delvis under vatten.

Stämmer, men jag lånade bilden från Google. Är badbryggans balkar jag hänvisar till som syns på denna bild. Verkar vara bultad på flertalet ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt! Jag skulle undvika att plasta in alla former av trä i en så utsatt konstruktion som en badbrygga är, överväg att plasta in plattstång eller plåt av aluminium där det behövs infästningspunkter.

@Ingemar, fina detaljer du tillverkat👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...