Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Kristinamotorbat

Vatten under min mercury 4.3 innombordare.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har just köpt Askeladden 645 beetle med mercury 4.3 motor.
Dock har jag ca 15 liter vatten under motorn.
Jag tömde den torr och väntade ca 1h när båten var i hamn alltså inte körde alls och såg att vattnet var påväg tillbaka igen.
Vattnet såg klart ut dock smakade jag inte på den.
Misstänker det kan vara vatten utifrån men skulle också kunna vara från vattentank.

Det blir aldrig mer än 15l vatten.

Några förslag på vart jag ska börja leta för att få iordning på detta problem?

Tack för er hjälp på förhand.

/Kristina 

20240711_195531.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger båten i saltvatten kan du smaka på det och utesluta sjövatten om det inte är salt men eftersom det inte fortsätter att stiga kan man anta att nivån stiger till samma nivå som i vattentanken. Då kommer nog vattnet därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rollen:

Ligger båten i saltvatten kan du smaka på det och utesluta sjövatten om det inte är salt men eftersom det inte fortsätter att stiga kan man anta att nivån stiger till samma nivå som i vattentanken. Då kommer nog vattnet därifrån.

Tack för svar. 

Ja jag borde smaka på vattnet för att kunna utesluta vatten utifrån.

Om det är vattentanken. Skulle man kunna spola ur all vatten man har i tanken och när tanken är tom se om det fortsätter komma vatten eller ej? 

Tänker om det inte kommer något vatten när tanken är tom så vet man 100% att det är vattentanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du frågat säljaren om denne har något tips ?  Du har ju just köpt den.

 

Sällan uppkommer sådana här saker alldeles precis efter att en båt bytt ägare, men alltför många båtköpare vågar inte gå tillbaka till säljaren och fråga. Kanske för att inte vilja blotta sin okunskap då det ju i ovanliga fall kan bero på ett handhavandefel från köparen.

 

Men det är inget konstigt att fråga, alla har vi varit barn i början. Och alltför ofta är det något som säljaren mycket väl känner till och som inte har ett dugg med köparens eventuella okunskap att göra.

 

EDIT: Om du torkar den helt torr så bör du kunna få en uppfattning om varifrån det kommer, alltså se varifrån de första rännilarna kommer. Med "vattentanken" avses snarare drickvattensystemet än själva tanken, så OM det är från vattentanken kan det vara alltifrån hål i tanken till läckage på någon av alla skarvar/anslutningar på kranar, slangar och pumpar som ingår i systemet.

Därför bör du ändå kolla om du kan se varifrån det kommer innan det når ner till "botten". Men börja med att smaka på vattnet (om du har den i saltvatten)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med ingemar . samt , i vattensystemet ingår ibland varmvattenberedare . den brukar vara nära motorn volymen på det utläckta , som har lika volym från gång till gång pekar i den riktningen . vvberedaren kan vara svår att fryssäkra inför vintern  B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke. Du har ju en ganska kraftig länspump där. Det är inte så att vattennivån stannar på runt 15l pga att länspumpen tömmer det som är över den nivån? Länspumpar är generellt ganska tysta samt med den kraftiga länspumpen så behövs bara ett puff för att få ut nån liter. 
 

Men töm vattentanken som första åtgärd då det är enkelt så du kan börja att utesluta felkällor. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev SkeppOhoy:

Bara en tanke. Du har ju en ganska kraftig länspump där. Det är inte så att vattennivån stannar på runt 15l pga att länspumpen tömmer det som är över den nivån?

Hade kunnat vara en möjlig orsak. Men knappast i TS fall, då det ju fyller upp från att ha varit torrt.

Från första inlägget:

23 timmar sedan skrev Kristinamotorbat:

Jag tömde den torr och väntade ca 1h när båten var i hamn alltså inte körde alls och såg att vattnet var på väg tillbaka igen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-25 vid 12:22 skrev IngemarE:

Har du frågat säljaren om denne har något tips ?  Du har ju just köpt den.

 

Sällan uppkommer sådana här saker alldeles precis efter att en båt bytt ägare, men alltför många båtköpare vågar inte gå tillbaka till säljaren och fråga. Kanske för att inte vilja blotta sin okunskap då det ju i ovanliga fall kan bero på ett handhavandefel från köparen.

 

Men det är inget konstigt att fråga, alla har vi varit barn i början. Och alltför ofta är det något som säljaren mycket väl känner till och som inte har ett dugg med köparens eventuella okunskap att göra.

 

EDIT: Om du torkar den helt torr så bör du kunna få en uppfattning om varifrån det kommer, alltså se varifrån de första rännilarna kommer. Med "vattentanken" avses snarare drickvattensystemet än själva tanken, så OM det är från vattentanken kan det vara alltifrån hål i tanken till läckage på någon av alla skarvar/anslutningar på kranar, slangar och pumpar som ingår i systemet.

Därför bör du ändå kolla om du kan se varifrån det kommer innan det når ner till "botten". Men börja med att smaka på vattnet (om du har den i saltvatten)

Jag har bra kontakt med säljaren men båten har inte varit i vattnet på 4år. 

Håller på att se vad problemet kommer ifrån. 

Ska be säljaren hjälpa mig att byta länspump men vill veta om tanken är hel först eller om han behöver hjälpa mig med den också. 

 

Var i båten igår och det såg ut att komma från underskrovet så pumpade ut all vatten manuellt och inget vatten i tanken. 

Ska se hur det ser ut ikväll och fylla upp tanken igen. 

 

Detta blir en följetong.

 

Tack för ditt svar. 

2024-07-25 vid 12:22 skrev IngemarE:

Har du frågat säljaren om denne har något tips ?  Du har ju just köpt den.

 

Sällan uppkommer sådana här saker alldeles precis efter att en båt bytt ägare, men alltför många båtköpare vågar inte gå tillbaka till säljaren och fråga. Kanske för att inte vilja blotta sin okunskap då det ju i ovanliga fall kan bero på ett handhavandefel från köparen.

 

Men det är inget konstigt att fråga, alla har vi varit barn i början. Och alltför ofta är det något som säljaren mycket väl känner till och som inte har ett dugg med köparens eventuella okunskap att göra.

 

EDIT: Om du torkar den helt torr så bör du kunna få en uppfattning om varifrån det kommer, alltså se varifrån de första rännilarna kommer. Med "vattentanken" avses snarare drickvattensystemet än själva tanken, så OM det är från vattentanken kan det vara alltifrån hål i tanken till läckage på någon av alla skarvar/anslutningar på kranar, slangar och pumpar som ingår i systemet.

Därför bör du ändå kolla om du kan se varifrån det kommer innan det når ner till "botten". Men börja med att smaka på vattnet (om du har den i saltvatten)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Kristinamotorbat:

Ska be säljaren hjälpa mig att byta länspump men vill veta om tanken är hel först eller om han behöver hjälpa mig med den också

Är det fel på länspumpen, eller varför behöver den bytas ?

 

Har du smakat på vattnet än ?

 

Och som sagt - vattentanken är bara en komponent i dricksvattensystemet, så du måste ta reda på mer exakt var det kommer ifrån innan det är läge att börja riva ut just vattentanken. Och rent krasst så är det betydligt vanligare med kopplingar och annat runtomkring som läckageorsak än själva tanken i sig (även om det händer det också).

 

15 minuter sedan skrev Kristinamotorbat:

Jag har bra kontakt med säljaren men båten har inte varit i vattnet på 4år. 

- - - - - -

Var i båten igår och det såg ut att komma från underskrovet så pumpade ut all vatten manuellt och inget vatten i tanken. 

Har båten stått ute och ev. utan täckning under dessa år ?  Tänker att det kan vara regnvatten som samlats och nu rinner fram.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...