Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
SjAM

Kopplingsschema separata batteribankar

Rekommendera Poster

Hej! 

Har införskaffat mig två lifepo4 batterier samt en solpanel till båten och har funderingar angående avsäkring och brytare om vad dessa placeras bäst. Jag vill inte blanda in blybatteriet till startmotorn och motorns laddning till detta systemet då båtens generator är väldigt klen och väljer därmed en laddningskälla från 230V landström samt solpanel (även om solpanelen är väldigt klen). 

Jag vill även kunna separera LFP batteribankarna då jag vill ha elmotorns förbrukning för sig (vill inte riskera störningar till ekolod). Jag vill även kunna ladda båda batterierna från min landströmsladdare efter varandra med hjälp av en DC-DC laddare som i min teori skickar vidare strömmen till batteri 2 när batteri 1 är fullt. Har jag förstått det hela rätt så ska jag inte ladda med solceller och väggladdning samtidigt och vill därmed ha en batteri/laddningsfrånskiljare? 

Undrar samtidigt om det är något som säger att jag måste koppla direkt mot batteriets pluspol eller om jag kan koppla in det mesta på en plusplint istället som på bilden nedan? Säkringar på bilden har brytarfunktion. 

Vad har jag glömt? Skulle nedanstående schema fungera eller vad bör jag ändra på eller utesluta?

image.png.914103989cf82a197c784ac229eae3ba.png


// SjAM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon mer kunnig får svara på frågorna men jag undrat hur du gjort schemat? Det är riktigt snyggt. Är det Victron som har någon programvara för sånt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Till_havs:

Någon mer kunnig får svara på frågorna men jag undrat hur du gjort schemat? Det är riktigt snyggt. Är det Victron som har någon programvara för sånt? 

Tycker själv att det är högst oproffesionellt kopplingsschema men tack hehe, tanken var att det ska göra det lätt att förstå hur jag tänkt. Det är endast urklippta bilder som jag använder i verktyget draw.io

 

 

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några synpunkter/tankar;

1. Omkopplaren mellan laddning och solcell lär inte behövas.

2. Varför behöver du Orion-TR Smart, den har ju samma grundfunktion som ett vanligt skiljerelä plus lite features. Vilka features är du efter där? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Kane:

Några synpunkter/tankar;

1. Omkopplaren mellan laddning och solcell lär inte behövas.

2. Varför behöver du Orion-TR Smart, den har ju samma grundfunktion som ett vanligt skiljerelä plus lite features. Vilka features är du efter där? 

Hej!

 

1. Jasså, så det kan fungera fint ifall solpaneler kommer ladda samtidigt som landströmsladdaren? Jag fick rådet av en vän att enbart ladda via en källa under samma tid då det skulle bli olika spänningar som batteriet får svårt att hantera. Något sånt? Frågar därför jag är osäker själv. Men då kanske dessa kan kopplas direkt mot plus samt minusplinten istället? 

 

2. Anledningen till valet av tr-smart är för att kunna ställa in en specifik spänning till batteri nr 2. Eller menar du att eftersom jag redan justerar spänningen från mppt samt min landatrömsladdare så behövs inte tr-smart? En annan anledning är att i framtiden kommer jag antagligen använda prylarna i husbil/campingbil och vill då kunna använda den mellan startbatteriet och LFP-förbrukning. Fick den för ett bra pris så jag slog till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev SjAM:

Jag fick rådet av en vän att enbart ladda via en källa under samma tid då det skulle bli olika spänningar som batteriet får svårt att hantera.

Din vän har nog inte riktigt koll. Det blir bara en spänning, den högsta. Orkar inte den laddaren leverera all ström batterierna vill ha så sjunker spänningen, och då stöttar den andra upp. Löser sig alltså alldeles automatiskt.

Största problemet är istället att standardinställningarna för laddspänningen är onödigt hög, vilket knäcker blybatterier i förtid och stressar antagligen även LiFePO4 onödigt mycket.

 

Håller med @Kane ang. punkt 2. Visst kan du kanske få vissa features med en DC/DC, men normalt används den för att anpassa laddspänningen till LiFePO4. Men laddspänning anpassad för LiFePO4 har du ju redan på andra sidan....

Möjligen kan du ha nytta av att kunna styra den till/från som ett relä via plinten, men den möjligheten har du inte ritat in.

 

Sedan vill du ha elmotorn separat för att inte få störningar på ekolod m.m. Skulle vilja påstå att i ett riktigt gjort elsystem har du inte detta problem, och att störningarna som syns på ekolod och kan kopplas till motorn är oftast snarare beroende på att propellern rör upp vattnet och inte elektriskt.

Och om du absolut vill ha den avskiljd elektriskt så måste du skilja på dem totalt, eftersom elektriska störningar inte nödvändigtvis följer bara plusledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Din vän har nog inte riktigt koll. Det blir bara en spänning, den högsta. Orkar inte den laddaren leverera all ström batterierna vill ha så sjunker spänningen, och då stöttar den andra upp. Löser sig alltså alldeles automatiskt.

Största problemet är istället att standardinställningarna för laddspänningen är onödigt hög, vilket knäcker blybatterier i förtid och stressar antagligen även LiFePO4 onödigt mycket.

 

Håller med @Kane ang. punkt 2. Visst kan du kanske få vissa features med en DC/DC, men normalt används den för att anpassa laddspänningen till LiFePO4. Men laddspänning anpassad för LiFePO4 har du ju redan på andra sidan....

Möjligen kan du ha nytta av att kunna styra den till/från som ett relä via plinten, men den möjligheten har du inte ritat in.

 

Sedan vill du ha elmotorn separat för att inte få störningar på ekolod m.m. Skulle vilja påstå att i ett riktigt gjort elsystem har du inte detta problem, och att störningarna som syns på ekolod och kan kopplas till motorn är oftast snarare beroende på att propellern rör upp vattnet och inte elektriskt.

Och om du absolut vill ha den avskiljd elektriskt så måste du skilja på dem totalt, eftersom elektriska störningar inte nödvändigtvis följer bara plusledningen.

 

Hej och tack för input. 

 

Glömde säga en annan anledning till dc-dc laddaren är just att den är isolerad. Jag vill alltså inte dela minus mellan bankerna. Har tidigare fått störningar på ekolodet när elmotorn varit igång när de varit kopplade på samma batteri och jag vet andra som haft precis samma fel. Behöver inte argumentera om det här utan jag vill ha dom helt separerade helt enkelt. 

 

"Möjligen kan du ha nytta av att kunna styra den till/från som ett relä via plinten, men den möjligheten har du inte ritat in." - 

 

Kan du utveckla det mer? Jag förstår inte riktigt. Jag den är ju ritad från plinten/plintarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev SjAM:

"Möjligen kan du ha nytta av att kunna styra den till/från som ett relä via plinten, men den möjligheten har du inte ritat in." - 

 

Kan du utveckla det mer? Jag förstår inte riktigt. Jag den är ju ritad från plinten/plintar

DC/DC:n har en styringång, en plint med två anslutningar som man kan konfigurera för olika saker.

Det är den som avses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...