Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte en Maxi 77 i augusti förra sommaren och det är först denna sommaren jag börjat använda den.

 

Jag är helt ny vad gäller segelbåt och motorer så eftersöker kunskap. 

 

Var ute på en långsam sightseeing-tur i ca 2 knop i ca 45 min. Såg att temperaturmätaren för motorn visade på rött, men tyvärr ignorerade jag det eftersom jag trodde den mätaren var trasig. Efter ytterligare 30 min i samma hastighet så ökade jag stegvis till nästintill 6 knop enligt plottern. Då plötsligt hör jag hur motorn sackar ihop och hastigheten sjunker till 5,75 sen 5,55. Jag vänder mig om och ser det ryka från bakre långsidan av luckan till akterstäven, röken är grå eller kanske blå i färgen. Den är iaf inte klarvit, inte heller mörkgrå eller svart. Röken drar sig ner mot vattnet. Jag lägger i friläge, stänger av motorn och hissar segel. Kom tillbaka till bryggan genom att segla men gick för motor för att lägga till, så motorn funkar i alla fall. 
 

Så, nu till min fråga: vad är problemet med motorn?

 

Jag kan lägga till att när jag gick in i båten efter turen såg jag att utrymmet under köket var vattenfyllt. (Det var samma grej efter en ganska hård seglingstur, vatten inne i båten som då runnit ut från utrymmet under köket, detta trots att vi inte knappt använde motorn alls den turen.) Dessutom har det stått vatten i motorutrymmet som jag tagit bort till viss del, fick inte bort allt, men där är det likaså vatten. 
 

Båten är gjord någongång mellan 1975-77 och har som sagt en Volvon Penta md5-motor. Vet att förra ägaren hade något motorproblem men vet inte vilket. Finns i alla fall flera impellrar liggandes som reserv. Oljan ska ha blivit kollad för vara någon vecka sedan. 
 

Vad kostar det att reparera? Eller kan man fixa detta själv? 
 

Kan motorn börja brinna?
 

Mvh, 

Novis 

 

 

Redigerad av CharlotteMaxi77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev CharlotteMaxi77:

Köpte en Maxi 77 i augusti förra sommaren och det är först denna sommaren jag börjat använda den.

 

Jag är helt ny vad gäller segelbåt och motorer så eftersöker kunskap. 

 

Var ute på en långsam sightseeing-tur i ca 2 knop i ca 45 min. Såg att temperaturmätaren för motorn visade på rött, men tyvärr ignorerade jag det eftersom jag trodde den mätaren var trasig. Efter ytterligare 30 min i samma hastighet så ökade jag stegvis till nästintill 6 knop enligt plottern. Då plötsligt hör jag hur motorn sackar ihop och hastigheten sjunker till 5,75 sen 5,55. Jag vänder mig om och ser det ryka från bakre långsidan av luckan till akterstäven, röken är grå eller kanske blå i färgen. Den är iaf inte klarvit, inte heller mörkgrå eller svart. Röken drar sig ner mot vattnet. Jag lägger i friläge, stänger av motorn och hissar segel. Kom tillbaka till bryggan genom att segla men gick för motor för att lägga till, så motorn funkar i alla fall. 
 

Så, nu till min fråga: vad är problemet med motorn?

 

Jag kan lägga till att när jag gick in i båten efter turen såg jag att utrymmet under köket var vattenfyllt. (Det var samma grej efter en ganska hård seglingstur, vatten inne i båten som då runnit ut från utrymmet under köket, detta trots att vi inte knappt använde motorn alls den turen.) Dessutom har det stått vatten i motorutrymmet som jag tagit bort till viss del, fick inte bort allt, men där är det likaså vatten. 
 

Båten är gjord någongång mellan 1975-77 och har som sagt en Volvon Penta md5-motor. Vet att förra ägaren hade något motorproblem men vet inte vilket. Finns i alla fall flera impellrar liggandes som reserv. Oljan ska ha blivit kollad för vara någon vecka sedan. 
 

Vad kostar det att reparera? Eller kan man fixa detta själv? 
 

Kan motorn börja brinna?
 

Mvh, 

Novis 

 

 

Om tempmätaren visade på rött skulle jag börja med att kolla att kylningen fungerar. Är motorn sjövattenkyld eller har du värmeväxlare och glykol i motorn? Kommer det ut något kylvatten ur avgasröret? Bilder på motorn vore bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan lägga till ytterligare info: motorn skakar nåt fasligt då man kör på ca 4 knop. Vad kan det bero på?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev Rascal:

Om tempmätaren visade på rött skulle jag börja med att kolla att kylningen fungerar. Är motorn sjövattenkyld eller har du värmeväxlare och glykol i motorn? Kommer det ut något kylvatten ur avgasröret? Bilder på motorn vore bra.

Tack Rascal! Jag ska försöka fixa bilder på denna gamla smutsiga dieselklump imorgon. Och försöka lista ut svar på din fråga… 

Redigerad av CharlotteMaxi77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev CharlotteMaxi77:

Tack Rascal! Jag ska försöka fixa bilder på denna gamla smutsiga dieselklump imorgon. Och försöka lista ut svar på din fråga… 

Passa på att kolla ifall oljan ser ut som chokladsås när du ändå håller på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skakningarna kan bero på risiga motorfästen. Min båt har det. De är i gummi och efter 40-50 år med vibrationer, hög värme och kanske dieselspill har de helt enkelt blivit utslitna och behöver bytas.

 

Tyvärr en ganska dyr historia, runt 1500 kr/st för piratfabrikat och ännu värre för Volvo Penta originaldel. Vicka försiktigt på motorn med spett eller kofot och se om fästena glappar eller har gått sönder synligt.

 

Ganska pyssligt att byta, man behöver rigga nån anordning för att lyfta motorn lite för att kunna få bort fästena. Görs helst med båten på land för att undvika att den sjunker om något går snett och det börjar läcka vid drev/axel under arbetet. 

 

Vad gäller motorn är det svårt att säga exakt vad som är fel utifrån beskrivningen. Generellt gäller:

 

Vit rök - vattenånga i avgaserna pga att kylvatten på ngt sätt kommer in i förbränningsrummet. 

Svart rök - oförbränd diesel blandas med avgaserna. Motorn får för mycket bränsle. 

Grå/blå rök - motorn förbränner motorolja pga otäta kolvringar eller annat fel som gör att smörjoljan når förbränningsrummet. 

 

Har du otur har motorn överhettats så mycket att smörjningen tillfälligt havererade eller kolvringarna nypt fast, vilket skulle förklara fartreduktionen och att den "sackade ihop". Men gamla Pentor är tåliga och den verkar ju ha överlevt ändå. Jag skulle innan nästa start gå igenom motorn noggrant, byta olja och kontrollera kylsystemet med impeller, termostat osv.

 

Tempvarningen verkar inte heller fungera eftersom kontrollpanelen inte larmade om överhettning. Det ska tjuta och lysa två lampor när nyckeln står i körläge med motorn avstängd, gör det det? 

 

Gamla saltvattenkylda båtmotorer är dessvärre ofta kraftigt igenrostade inuti och har dålig vattencirkulation pga igensatta kylkanaler. Detta måste kollas upp innan motorn får gå för fullt igen! 

 

Vad det kostar är svårt att säga. Kan tyvärr bli rätt många tusenlappar för att ta isär, kontrollera, rengöra och renovera upp det som är dåligt.

 

Många varv och verkstäder vill nog inte ta sig an en gammal överhettad 70-talsmotor och säger bara att det är dags att byta ut den och att de gärna gör jobbet. För 100-120.000 kronor..... Det är ju liksom inte aktuellt på en så gammal och billig båt. 

 

Hoppas du får till den. Bor du i sthlmstrakten kanske jag kan hjälpa till. 

 

Det finns en väldigt bra guide till MD5, skriven av en ingenjör som hade en sådan. Den innehåller allt som är värt att veta om denna motor och heter "MD5 for dummies". Väl värd att ladda ner som pdf. Bara att googla namnet så kommer det upp länkar. Spara, skriv ut och sätt i en pärm i båten. 

 

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak axel?

 

Om motor med backslag inte ligger i linje (linjerad) med propelleraxeln, så blir det vibrationer. Dessutom slits lager och axeltätning mycket.

 

Vibrationerna kan så klart även orsakas av motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Till_havs:

Skakningarna kan bero på risiga motorfästen. Min båt har det. De är i gummi och efter 40-50 år med vibrationer, hög värme och kanske dieselspill har de helt enkelt blivit utslitna och behöver bytas.

 

Tyvärr en ganska dyr historia, runt 1500 kr/st för piratfabrikat och ännu värre för Volvo Penta originaldel. Vicka försiktigt på motorn med spett eller kofot och se om fästena glappar eller har gått sönder synligt.

 

Ganska pyssligt att byta, man behöver rigga nån anordning för att lyfta motorn lite för att kunna få bort fästena. Görs helst med båten på land för att undvika att den sjunker om något går snett och det börjar läcka vid drev/axel under arbetet. 

 

Vad gäller motorn är det svårt att säga exakt vad som är fel utifrån beskrivningen. Generellt gäller:

 

Vit rök - vattenånga i avgaserna pga att kylvatten på ngt sätt kommer in i förbränningsrummet. 

Svart rök - oförbränd diesel blandas med avgaserna. Motorn får för mycket bränsle. 

Grå/blå rök - motorn förbränner motorolja pga otäta kolvringar eller annat fel som gör att smörjoljan når förbränningsrummet. 

 

Har du otur har motorn överhettats så mycket att smörjningen tillfälligt havererade eller kolvringarna nypt fast, vilket skulle förklara fartreduktionen och att den "sackade ihop". Men gamla Pentor är tåliga och den verkar ju ha överlevt ändå. Jag skulle innan nästa start gå igenom motorn noggrant, byta olja och kontrollera kylsystemet med impeller, termostat osv.

 

Tempvarningen verkar inte heller fungera eftersom kontrollpanelen inte larmade om överhettning. Det ska tjuta och lysa två lampor när nyckeln står i körläge med motorn avstängd, gör det det? 

 

Gamla saltvattenkylda båtmotorer är dessvärre ofta kraftigt igenrostade inuti och har dålig vattencirkulation pga igensatta kylkanaler. Detta måste kollas upp innan motorn får gå för fullt igen! 

 

Vad det kostar är svårt att säga. Kan tyvärr bli rätt många tusenlappar för att ta isär, kontrollera, rengöra och renovera upp det som är dåligt.

 

Många varv och verkstäder vill nog inte ta sig an en gammal överhettad 70-talsmotor och säger bara att det är dags att byta ut den och att de gärna gör jobbet. För 100-120.000 kronor..... Det är ju liksom inte aktuellt på en så gammal och billig båt. 

 

Hoppas du får till den. Bor du i sthlmstrakten kanske jag kan hjälpa till. 

 

Det finns en väldigt bra guide till MD5, skriven av en ingenjör som hade en sådan. Den innehåller allt som är värt att veta om denna motor och heter "MD5 for dummies". Väl värd att ladda ner som pdf. Bara att googla namnet så kommer det upp länkar. Spara, skriv ut och sätt i en pärm i båten. 

 

Du vet minsann hur man muntrar upp en människa i en svår stund:)

Det är klart att du har rätt i att mycket kan vara fel men motorn startade ju igen efter en stund när den fått en chans att svalna under hemseglingen. Det tar jag som ett gott tecken och att det finns hopp. Jag tycker man skall börja med att kolla om den får kylning. Det kan ju vara så enkelt som ett impellerbyte som krävs eller påfyllning av glykol.

Vad gäller larmfunktionen är jag inte säker på att den var standard på alla motorer. Min gamla Penta hade inte det men jag har satt dit ett larm i efterhand för det är en bra grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halva hinken fylldes med vatten från utrymmet precis under motorn. Resten kommer från utrymmet under sittbrunnstrallen, där länspumpen går ner, men uppenbarligen kommer den inte åt så den kan suga ut allt vatten. 

IMG_5632.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu fattat allt rätt? så tror jag att motorn kan ha nypt då du ignorerade att omedelbart stänga av, då den gick varm, så kolvringar kan ha fastnat.

På min Yanmar, så stod det i instruktionsboken att motorn skulle gasas till bekväma varvtal, för att inte skaka för mycket. Men din kanske skakar våldsamt mycket hela tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77:

Och här har vi nog problemet… den här behållaren var helt tom…!

IMG_5633.jpeg

 

15 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77:

Och här har vi nog problemet… den här behållaren var helt tom…!

IMG_5633.jpeg

Är det olja i expansionskärlet ,som ska ha glykolvatten, så är den nog stora problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev zurdu:

Om jag nu fattat allt rätt? så tror jag att motorn kan ha nypt då du ignorerade att omedelbart stänga av, då den gick varm, så kolvringar kan ha fastnat.

På min Yanmar, så stod det i instruktionsboken att motorn skulle gasas till bekväma varvtal, för att inte skaka för mycket. Men din kanske skakar våldsamt mycket hela tiden?

Tack för svar! Skakar inte alls våldsamt hela tiden som tur är. Den skakar när man är mellan 4-6 knop, så man måste komma förbi det, så blir det mer behagligt sen vid 6 knop. Men sist gång, igår, så började det ryka så jag kom aldrig dit… 

Redigerad av CharlotteMaxi77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev zurdu:

 

Är det olja i expansionskärlet ,som ska ha glykolvatten, så är den nog stora problem.

Tycker inte det känns som olja, blir inte fett. Se bild.

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77:

IMG_5635.jpeg

Fyll den behållaren med glykolblandning till Max-markeringen, slå på tändningen och kolla igen. Vätskan ska cirkulera i behållaren, kolla att el-pumpen som sitter på värmeväxlaren surrar.

Kolla också att det kommer ut kylvatten ur avgasröret i aktern. 

Om detta funkar skulle jag låta motorn gå för att kolla att den inte överhettar igen och att inte systemet läcker.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77:

Tack för svar! Skakar inte alls våldsamt hela tiden som tur är. Den skakar när man är mellan 4-6 knop, så man måste komma förbi det, så blir det mer behagligt sen vid 6 knop. Men sist gång, igår, så började det ryka så jag kom aldrig dit… 

Ryker det ur motorrummet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77:

Tycker inte det känns som olja, blir inte fett. Se bild.

image.jpg

Och så här ser det ut på papper:

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77:

Här kommer bilder från dagens koll av motorn. 

IMG_5593.jpeg

IMG_5594.jpeg

Det verkar som larmet är borttaget från instrumentpanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Det verkar som larmet är borttaget från instrumentpanelen.

Jo det fattade jag också efter att ha läst den här tråden… (ska jag skatta eller gråta???) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77:

Och så här ser det ut på papper:

image.jpg

Jag tycker det ser oljieaktigt ut, men du har kanske inte vatten i motoroljan? Vid vatten i motoroljan så ser oljan lite mjölkig ut. (Gulaktig).

 

Om inte någon förr har klantat i motorolja i färskvatten-kylsystemet.

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...