boatola 0 Postad 24 Juli (redigerade) Hej, Jag har precis konstaterat att nivågivaren i bränsletanken på min Silver Hawk är trasig. Det verkar helt enkelt som flottören som sitter på givaren inte längre flyter i bränslet utan går i botten. Är det normalt slitage? Jag monterade loss givaren från tanken och flyttar jag flottören manuellt så ger bränslemätaren utslag så det tycks som att flottören är den felande komponenten. Tydligen finns det givare av olika längd och ohm-spann, t.ex. denna hos Biltema. Någon som vet vad som passar till en Silver Hawk 540 DC? Nivågivaren är av typen på bilden: mvh Ola Redigerad 24 Juli av boatola Tog bort duplikatbild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 24 Juli 2 timmar sedan skrev boatola: Hej, Jag har precis konstaterat att nivågivaren i bränsletanken på min Silver Hawk är trasig. Det verkar helt enkelt som flottören som sitter på givaren inte längre flyter i bränslet utan går i botten. Är det normalt slitage? Jag monterade loss givaren från tanken och flyttar jag flottören manuellt så ger bränslemätaren utslag så det tycks som att flottören är den felande komponenten. Tydligen finns det givare av olika längd och ohm-spann, t.ex. denna hos Biltema. Någon som vet vad som passar till en Silver Hawk 540 DC? Nivågivaren är av typen på bilden: mvh Ola Biltema-givaren har ju ett helt annat fäste och det är ju inte så bra! Längden kan du ju mäta med en linjal för att få rätt och om den funkar när du rör flottören kan du ju kolla Ohm-talet, det finns två standarder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatola 0 Postad 24 Juli 1 minute ago, Rascal said: Biltema-givaren har ju ett helt annat fäste och det är ju inte så bra! Längden kan du ju mäta med en linjal för att få rätt och om den funkar när du rör flottören kan du ju kolla Ohm-talet, det finns två standarder. Tack för svar. Biltemas givare verkar ha en tillhörande packning/gummibussning som ser lovande ut: Anledningen till att jag frågade om längd var att jag skruvade tillbaka givaren och den var lite pillig att få dit så om någon visste slapp jag skruva loss den igen för att mäta. Det går så klart att mäta ohm-spannet på den befintliga givaren men det sitter tjock och hård krympslang över alla kopplingar så det är lite bökigt att komma till och mäta men det går ju så klart om man gör åverkan. Ska jag byta givare måste jag ju göra det ändå. mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser