Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
JonatanB

Hjälp att identifiera skruvarna

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas ni njuter av säsongen såhär långt och läser detta guppandes på hav eller sjön :)

 

Jag har varit med familjen söderut i några veckor och lånat ut båten till mina föräldrar, som tog den på en 3 dagar trip. 

När jag kom hem hittade jag nedan under motorn.

 

Motorn i fråga är en Penta AD41B från 1991.

Båda ”skruvarna” är M8 men bulten har en stigning på 1,25 och ”nippeln” en stegning på gängan på 1.

 

Båda har varit Penta-målade, tycker jag det ser ut som iaf.

Brickorna är som ni ser nyare och troligen något tidigare ägare satt dit. Dom passar inte på bult eller nippel, så dom lägger jag faktiskt mindre vikt vid.

Försöker bifoga så mycket bilder med mått som jag tänkte kan vara användbart och som gick att ladda upp, säkert overkill :)

 

Någon tanke var dessa ska sitta?

IMG_0237.jpeg

IMG_0236.jpeg

IMG_0235.jpeg

IMG_0241.jpeg

IMG_0234.jpeg

IMG_0243.jpeg

FullSizeRender.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev JonatanB:

Hej! Hoppas ni njuter av säsongen såhär långt och läser detta guppandes på hav eller sjön :)

 

Jag har varit med familjen söderut i några veckor och lånat ut båten till mina föräldrar, som tog den på en 3 dagar trip. 

När jag kom hem hittade jag nedan under motorn.

 

Motorn i fråga är en Penta AD41B från 1991.

Båda ”skruvarna” är M8 men bulten har en stigning på 1,25 och ”nippeln” en stegning på gängan på 1.

 

Båda har varit Penta-målade, tycker jag det ser ut som iaf.

Brickorna är som ni ser nyare och troligen något tidigare ägare satt dit. Dom passar inte på bult eller nippel, så dom lägger jag faktiskt mindre vikt vid.

Försöker bifoga så mycket bilder med mått som jag tänkte kan vara användbart och som gick att ladda upp, säkert overkill :)

 

Någon tanke var dessa ska sitta?

IMG_0237.jpeg

IMG_0236.jpeg

IMG_0235.jpeg

IMG_0241.jpeg

IMG_0234.jpeg

IMG_0243.jpeg

FullSizeRender.jpeg

Med tanke på hur rostiga dom är så har dom nog legat länge under motorn och nu dykt upp i något speciellt vågskvalp. Någon mekaniker har tappat och inte orkat leta utan hämtat ny skruv på lagret för att spara tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjnippeln borde vara till styrarmen om det är en AD41B med drev DP-A/B

Kolla hur styrarmens lagerbussningar smörjs i instruktionsbok eller dylikt.

Flänsbult M8x20 vet jag inte placering på man får söka på motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev JonatanB:

Tack! :) Jag ska kolla detta!

Det finns ganska många sådana flänsbultar på den generationens pentamotorer. Skruven kunde i princip ha suttit nästan varsomhelst.

Men så länge det inte läcker någonting från motorn och inte skramlar vid kritiska varvtal så tror jag inte att det är någon fara. Som redan skrivits kan ju smörjnippeln komma från drevets styraxel, men det borde du ju märkt att den fattas när du ett par gånger per säsong skall trycka in fett där. Den är svår att se, man brukar få känna sig fram, den skall sitta under styrarmen på båten/drevets bb-sida, alltså på din högra sida om du har näsan vänd mot akterspegelns insida,

Och som också redan skrivits, behöver ju dessa grejer inte nödvändigtvis ha hamnat där de låg nyligen.

Jag kan tänka mig att många båtägare kan göra "arkeologiska fynd" om dom skickar in en magnet på lång arm under motorn, och då ligger ändå mässingsskruvar och rostfria dito kvar... 🙂 Länspumparnas silar brukar också vara bra fyndplatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra sommaren var vi med om något betydligt konstigare än att hitta gamla skruvar under motorn. (Nu menar jag inte att förringa TS upptäckt, men jag kom att tänka på deta när jag läste inlägget.)

 

Plötsligt låg det en fin rostfri skruv på däcket i höjd med masten. Jag kunde absolut inte hitta någon skruv som saknades.

 

Inte nog med detta. Nästa dag trillade det ner en blank fin skruv till som inte saknades någonstans. Den trillade verkligen ned och landade med en smäll.

 

Samma dag pratade jag med en båtkompis, och nu blir det ännu märkligare, som var lite bekymrad för han hade hitt en skruv på däcket som han inte visste varifrån den kom.

 

Det slutade sedan att regna skruvar på oss och masterna står kvar på båda båtarna med allt monterat som det ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Förra sommaren var vi med om något betydligt konstigare än att hitta gamla skruvar under motorn. (Nu menar jag inte att förringa TS upptäckt, men jag kom att tänka på deta när jag läste inlägget.)

 

Plötsligt låg det en fin rostfri skruv på däcket i höjd med masten. Jag kunde absolut inte hitta någon skruv som saknades.

 

Inte nog med detta. Nästa dag trillade det ner en blank fin skruv till som inte saknades någonstans. Den trillade verkligen ned och landade med en smäll.

 

Samma dag pratade jag med en båtkompis, och nu blir det ännu märkligare, som var lite bekymrad för han hade hitt en skruv på däcket som han inte visste varifrån den kom.

 

Det slutade sedan att regna skruvar på oss och masterna står kvar på båda båtarna med allt monterat som det ska vara.

Jag har ju sett lustiga inslag i naturprogram att en del kråkfåglar samlar på blanka saker... kanske en kråka eller skata som överskridit sin lastkapacitet och dumpat lasten på era båtar... 🙂

 

Sedan kan det ju också vara ett practical joke som "ongdjävvlarna" hittat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ganska många sådana flänsbultar på den generationens pentamotorer. Skruven kunde i princip ha suttit nästan varsomhelst.

Men så länge det inte läcker någonting från motorn och inte skramlar vid kritiska varvtal så tror jag inte att det är någon fara. Som redan skrivits kan ju smörjnippeln komma från drevets styraxel, men det borde du ju märkt att den fattas när du ett par gånger per säsong skall trycka in fett där. Den är svår att se, man brukar få känna sig fram, den skall sitta under styrarmen på båten/drevets bb-sida, alltså på din högra sida om du har näsan vänd mot akterspegelns insida,

Och som också redan skrivits, behöver ju dessa grejer inte nödvändigtvis ha hamnat där de låg nyligen.

Jag kan tänka mig att många båtägare kan göra "arkeologiska fynd" om dom skickar in en magnet på lång arm under motorn, och då ligger ändå mässingsskruvar och rostfria dito kvar... 🙂 Länspumparnas silar brukar också vara bra fyndplatser.

Smörjnippeln på splinsad DP-A/DP-B sitter i styrarmen på BB sida.

image.png.588b4d47eabba5b8d19f9da16dc4ba3d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...