Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
yodabaggins

Kategoriskt undvika begagnade inombordare?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en båtkunnig bekant (som köper, mekar med, renoverar och säljer båtar stup i kvarten) som i princip helt kategoriskt avrått mig från att överhuvudtaget köpa en båt med inombordare om den inte är ny. Att köpa en fabriksny båt i den storlek jag vill ha (runt 6 m) kommer inte på fråga för mig eftersom jag, till skillnad från tillsynes väldigt långa andra, inte är multimiljonär. 🙈

 

Han säger att inombordare i princip bara strular hela tiden. Är det inte vattenpumpen så är det styrservon, kylningen, tändningen, genomföringar mellan drev och motor eller nåt annat. Utombordare är förknippade med extremt mycket mindre sådana risker, säger han.

 

Vad säger ni?

 

Som sagt, min ekonomi tillåter inte nya båtar för många hundra tusen eller uppåt miljonen. Men det finns en hel del lite äldre, men tillsynes ganska fina, båtar för mellan 130-200 k. Ska man kategoriskt undvika inombordare på begagnade båtar i det prissegmentet?

 

/Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inser nu att min huvudvärk gjort att jag läst "inombordare" som "utombordare"...

Raderade inlägget.

 

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske borde ha varit tydligare - det är båtar av typen daycruiser eller rejälare styrpulpet jag tänker på, med motorstyrkor från drygt 100-150 hästkrafter och uppåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev yodabaggins:

Han säger att inombordare i princip bara strular hela tiden

Om det var så, skulle den motortypen vara tämligen ovanlig...

Jag har haft mest inombordare, de senaste 25 åren av lite kraftigare modell, men även hjälpt flera med just den båttyp du nämner (med bensininombordare).

 

Skulle nog vilja nyansera hans uttalande lite. Om man sköter normalt underhåll så skulle jag vilja påstå att det är väldigt lite strul med inombordare. Men om man slarvar och tröttnar på båten och att underhålla motorn (kanske den typen av båtägare/båtar han mest råkar ut för ?) så krånglar det mesta förr eller senare. Oavsett motortyp.

 

Skillnaden är väl kanske att en utombordare är lite lättare att hänga av och byta ut.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

5 timmar sedan skrev yodabaggins:

Ska man kategoriskt undvika inombordare på begagnade båtar i det prissegmentet?

Nej, det tror jag inte man behöver göra. Däremot så ska man, precis som med utombordare, kolla att den servats ordentligt och helst få bevis på det.

 

Jag har bara haft en enda inombordare, en Mercruiser från slutet av 80-talet, som hade en del lustigheter för sig. Båten var dock gammal och inte så välskött. Det ledde till slut till att jag köpte fabriksny båt med helt ny utombordare dels för att jag växte ur båten och dels för att jag blev less på problemen. Nuförtiden skulle jag inte våga chansa varken med äldre utombordare eller inombordare, men det beror också på att jag är en rätt dålig mekaniker och vill att allt funkar felfritt när jag ska ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev yodabaggins:

båtar av typen daycruiser eller rejälare styrpulpet jag tänker på, med motorstyrkor från drygt 100-150 hästkrafter och uppåt. 

Jag vill lägga till en aspekt som visserligen inte handlar om dina behov/önskemål men mer generellt om inombordare. De som har drev är alltid betydligt mer service-krävande och ger mer problem än de med rak axel. Det är fler delar som kan, och brukar, gå sönder på ett drev än på ett backslag. Men få DCs och styrisar har rak axel.

Sen finns det ju en allmän skepsis mot inombordare nuförtiden. Fler och fler båttillverkare går över till utombordare. Tråkigt tycker jag då en ”järnklump” lågt placerad i mitten av skrovet ger många fördelar för gångläget.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för nyanserande och utvecklande svar! Ger lite mer kött på benen ang hur jag ska tänka.  😊

 

/Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Sen finns det ju en allmän skepsis mot inombordare nuförtiden. Fler och fler båttillverkare går över till utombordare.

En teori jag läste nånstans och som jag tyckte verkade vara vettig, var att dels har utombordare lägre totalvikt (vid samma effekt, antar jag) och dels blir designen av båtarna enklare när man bara kan hänga på en motor i aktern istället för att göra plats för motorrum i skrovet, med allt vad det innebär för design av akterutrymmen.

 

Sen har ju t ex Yamaha varit smarta och köpt båttillverkare för att få avsättning på sina utombordare: https://www.yamaha-motor.eu/gb/en/boats/by-brand/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt till som är viktig för tillverkarna är att det är billigare att hänga på en utombordare än att montera en inombordare, så dom kan sälja båten billigare.

Jag föredrar diesel inombordare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju en fråga av rent teknisk jämförelse men en aspekt, som iofs beror mycket på var man har sin båt, är att en ny, större utombordare verkar ju intensivt stöldbegärlig och att, när de stjäls, båten blir mer eller mindre förstörd.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev yodabaggins:

Hej.

 

Jag har en båtkunnig bekant (som köper, mekar med, renoverar och säljer båtar stup i kvarten) som i princip helt kategoriskt avrått mig från att överhuvudtaget köpa en båt med inombordare om den inte är ny. Att köpa en fabriksny båt i den storlek jag vill ha (runt 6 m) kommer inte på fråga för mig eftersom jag, till skillnad från tillsynes väldigt långa andra, inte är multimiljonär. 🙈

 

Han säger att inombordare i princip bara strular hela tiden. Är det inte vattenpumpen så är det styrservon, kylningen, tändningen, genomföringar mellan drev och motor eller nåt annat. Utombordare är förknippade med extremt mycket mindre sådana risker, säger han.

 

Vad säger ni?

 

Som sagt, min ekonomi tillåter inte nya båtar för många hundra tusen eller uppåt miljonen. Men det finns en hel del lite äldre, men tillsynes ganska fina, båtar för mellan 130-200 k. Ska man kategoriskt undvika inombordare på begagnade båtar i det prissegmentet?

 

/Adam

Du har väl fått ett och annat svar på frågan.

Man kan ju undra om din kompis har ett vinstintresse inom utombordarsegmentet?

Annars kan jag tycka att kompisen generaliserar grovt utan pardon.

 

Sedan finns det ju olika sorters inombordare, sådana som är kända för barnsjukdomar och krångel samt dyra reservdelar, och andra som är förskonade från sådant.

Det finns ju även utombordare med sämre rykte än andra, så det blir liksom 1-1 i halvlek.

Sedan finns det ju bensin- resp. dieselinombordare, som kan skilja sig åt i underhåll och tillförlitlighet.

 

Men som redan skrivits så om bara bara service och underhåll skötts ordentligt är det inte några större problem, inte mer än på en jämnårig utombordare, jag menar att en sådan skall ju skötas om och underhållas också.

 

Men som också redan sagts så har ju de flesta båtarna i den storleken du tänkt dig oftast en utombordare, så valet kanske inte blir så svårt.

 

Sedan finns det ju också dieselutombordare... en svensk motor som heter "Oxe" kanske kan vara något? men den är väl främst avsedd för yrkesbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vår inombordare har gått dryga 2700 timmar med normal service, årlig och slitage/åldersrelaterat. 3 olika ägare, första lät varvet meka och vi 2 senaste mekat 99% själva.

Driftsäkert med diesel och inombordare har väl mindre stöldrisk.

Outsourcar man driften av utombordare har företag lite lastbil med kran som fixar service och vinterförvaring.

 

Olika upplägg med olika pristaggar 🙂

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det var en väldigt onyanserad kommentar från din bekanta. Visst om man löser alla problem utom de allra enklaste genom att hänga på en ny motor (som en båthandlare tenderar att göra) så är det kanske så. Men om man mekar själv och håller koll på service och skick så är det inga problem med inombordare. Ska allt arbete lejas bort så måste man vara väldigt noga både när man köper begagnat och när man väljer vem som ska serva oavsett om det är utombordare eller inombordare. 

 

Det är inte särskilt svårt att upptäcka om säljaren skött grejorna väl eller inte genom en kombination av besiktning och frågeställande. 

 

Jag åker själv runt med inombordare och drev som närmar sig 50 och jag känner personer som byter från utombordare till inombordare för att både de själva och försäkringsbolaget ledsnat på stölderna. De kan inte längre försäkra sin utombordare så efter senaste stölden sålde de båten med den sprillans nya utombordaren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt varför båttillverkare inte gör båtar med "inbyggda" utombordare. I stället för att ha dem helt öppna och exponerade på akterspegeln (eller vad man nu ska kalla det på moderna motorbåtar), så skulle de kunna göra ett motorutrymme en bit in från aktern, med plats för en eller två utombordare. Ljudisolering runt, men "öppet" bakåt så sprut från propellrarna inte slår emot skrovet och så det finns plats för att fälla upp motorerna. Men öppningsbar serviceåtkomst på "taket" av utrymmet, som annars kan tjäna som solbädd eller sitsar. Man får då nästan stöldsäkerheten motsvarande en inombordare, betydligt bättre ljuddämpning, förmodligen bättre viktbalans, men samtidigt flexibiliteten med utombordare om den behöver lyftas ur för service och möjligheten att byta ut mot annan modell eller så utan att behöva göra en komplicerad och arbetskrävande motorextraktion från ett trångt motorrum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

Jag förstår inte riktigt varför båttillverkare inte gör båtar med "inbyggda" utombordare. I stället för att ha dem helt öppna och exponerade på akterspegeln (eller vad man nu ska kalla det på moderna motorbåtar), så skulle de kunna göra ett motorutrymme en bit in från aktern, med plats för en eller två utombordare. Ljudisolering runt, men "öppet" bakåt så sprut från propellrarna inte slår emot skrovet och så det finns plats för att fälla upp motorerna. Men öppningsbar serviceåtkomst på "taket" av utrymmet, som annars kan tjäna som solbädd eller sitsar. Man får då nästan stöldsäkerheten motsvarande en inombordare, betydligt bättre ljuddämpning, förmodligen bättre viktbalans, men samtidigt flexibiliteten med utombordare om den behöver lyftas ur för service och möjligheten att byta ut mot annan modell eller så utan att behöva göra en komplicerad och arbetskrävande motorextraktion från ett trångt motorrum.

 

Jag tror inte stöldskyddet blir bättre av detta. Tjuvarna skulle bara bli tvungna att såga sönder lite mer med tigersågen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Eld-:

Jag tror inte stöldskyddet blir bättre av detta. Tjuvarna skulle bara bli tvungna att såga sönder lite mer med tigersågen. 

Inte alls, de skulle bli väldigt svåra att få bort, eftersom man i princip skulle behöva en stor maskinkran. När de sitter längst bak kan man bara ha nåt att välta över dem på. Det blir en helt annan nivå på det.
Och då menar jag motorer som är så stora att man inte kan lyfta dem för hand. 120+ kg eller så.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet var 6 meters Daycruiser  (100-150 hk) med budget på 130-200 tkr.

 

Absolut är utombordare enklare att hantera och ger mindre underhåll. De är utvecklade för att vara på sjön och är helt i aluminium. Det krävs inga hål i akterspegeln under vattenlinjen och hela enheten kan tiltas upp ut vattnet - behöver då inte skyddsmålas mot påväxt.

 

Inombordare är (nästan) alltid en bilmotor i gjutjärn med delar av plåt, som modifierats på avgas- och kyl-system för att fungera i en båt. De rostar ofta, vilket kan bli mycket dyrt.

 

Du får se till att jämföra rätt saker. Är utombordaren en tvåtaktare med hög förbrukning, eller en tidig 4-taktare med förgasare, så kan en insprutad inombordsmotor vara ett bra alternativ.

 

Jag har diesel-inombordare med drev på min 3 tons DC. Drevet kostar mig lika mycket jobb som själva båten. Motorn innebär inte så mycket jobb. Jag gör allt själv så kostnaden är låg. Båten förbrukar omkring en liter per sjömil, vilket är samma som min Johnson 2-taktare gjorde på en båt som bara vägde några hundra kilo.

 

På 80/90-talet hade vi en 20 fots DC (Sea Ray) med 4,3 liters Mercuiser med alfaOne drev. Helt ok, än idag. Då var utombordare svaga och bullriga.

 

En ny modern utombordare (under 5 år) är normalt en tyst, stark och underhållssnål motor. Stöldrisken och därmed försäkringskostnaden är klart högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Jag förstår inte riktigt varför båttillverkare inte gör båtar med "inbyggda" utombordare. I stället för att ha dem helt öppna och exponerade på akterspegeln (eller vad man nu ska kalla det på moderna motorbåtar), så skulle de kunna göra ett motorutrymme en bit in från aktern, med plats för en eller två utombordare. Ljudisolering runt, men "öppet" bakåt så sprut från propellrarna inte slår emot skrovet och så det finns plats för att fälla upp motorerna. Men öppningsbar serviceåtkomst på "taket" av utrymmet, som annars kan tjäna som solbädd eller sitsar. Man får då nästan stöldsäkerheten motsvarande en inombordare, betydligt bättre ljuddämpning, förmodligen bättre viktbalans, men samtidigt flexibiliteten med utombordare om den behöver lyftas ur för service och möjligheten att byta ut mot annan modell eller så utan att behöva göra en komplicerad och arbetskrävande motorextraktion från ett trångt motorrum.

 

Kostnad! Tror få kunder är villiga att betala extra för inbyggd utombordare.

Dessutom blir det krångligare att göra service/reparationer och montering och byte av motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Kostnad! Tror få kunder är villiga att betala extra för inbyggd utombordare.

Dessutom blir det krångligare att göra service/reparationer och montering och byte av motor.

Extra? Skulle bli noll eller marginell skillnad om man konstruerar den så från början. Många båtar byggs i dag både för inombordare och utombordare, där det är bara små detaljer som skiljer i skrovet. Motorrummet blir ett lastutrymme i stället.

Service och reparationer blir dyrare om de måste lyftas av, men ändå billigare än inombordare. Ett mellanting. Och eftersom båda ytterligheterna finns är det alltså inget problem med mellanläget kostnadsmässigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det manliga egot skulle slakna direkt om inte de 2-3 stora utombordarna skulle vara exponerade för allmän beskådan 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...