Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
  • 0
zurdu

Vilka seglarskor ska man köpa för att de ska hålla?

Fråga

Jag har om sistens haft två par seglarskor som knappt är värda namnet. De höll i ett år ungefär. På det ena paret så släppte sulan i bakkant efter ett års användning. Nu nyligen så släppte sulan nästan helt på ett par med grov sula vars skor såg jätterejäla ut.

Förr, på åttiotalet, kunde man köpa de billigaste seglarskorna och de gick man i tills de var utslitna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
7 minuter sedan skrev zurdu:

Jag har om sistens haft två par seglarskor som knappt är värda namnet. De höll i ett år ungefär. På det ena paret så släppte sulan i bakkant efter ett års användning. Nu nyligen så släppte sulan nästan helt på ett par med grov sula vars skor såg jätterejäla ut.

Förr, på åttiotalet, kunde man köpa de billigaste seglarskorna och de gick man i tills de var utslitna.

 

IMG_20240723_151116.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag använder seglarskor som vardagsskor året runt. Har gjort det i närmare femton år nu. Ett par brukar hålla lite drygt ett år. De senaste åren har jag använt skor av märket Marstrand. Modellen med mjukt läder (matt yta). Det som brukar vara dödsstöten är att sömmen släpper framtill så sulan flärpar fritt där. Plus att de blir alltför uttrampade i sidled.

 

Men annars är jag väldigt nöjd. Med tanke på att jag, som sagt, använder ett par skor i alla situationer året runt i drygt ett år. Köper dem på rea för ca 400-600 kr för det mesta. 1-2 kr/dag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev zurdu:

På det ena paret så släppte sulan i bakkant efter ett års användning. Nu nyligen så släppte sulan nästan helt på ett par med grov sula vars skor såg jätterejäla ut.

Undrar om det inte är samma som jag också köpt, i "fina båtbutiken" och till mycket högre pris än @raol.

 

Samma sak hände nämligen mig efter måttlig användning och bara på sommaren - sulan lämnade resten av skon. Sämsta sk*ten och inte alls som de var "förr". Skall kolla på tipset ovan, men också köpa nästa par i min lilla lokala skoaffär - när/om de får in i storlek 46-47.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Sebago Docksides funkar fint för mig. Tyvärr köpte jag fel storlek senast för ett år sen, så om någon vill köpa mina 42.5 i stort sett oanvända så hör av er. Vit sula med bra grepp på hala stenar. Jag missade sista returdatum så nu står de bara där i sin kartong. Jag skulle tydligen ha 43 för att de skulle sitta bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag har de senaste 20 åren haft Sebago eller Timberland. Håller i ungefär ett år, kanske två säsonger om man har tur. Och då använder jag andra vinterskor och andra skor på jobbet. 
Sulan brukar ju hålla även om mösterdjupet inte skulle klara en besiktning, däremot tycker jag att ovanlädret blir sladdrigt, trots att skorna fettas in enligt konstens alla regler. Sedan går ju alltid lädersnörena av. Kort sagt så blir skorna utgågna i lästerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Rockport tycker jag är de bästa seglarskorna. Sebago mfl har i mitt tycke för lite uppbyggt i hålfoten. Har nog haft 5 Sebago av olika modeller och, tror jag, 6 Rockport Perth. 
Brukar ha dem lätt knutna för att lätt kunna ”hoppa i” dem vid tilläggning och avgång.

Använder dem bara på sommaren, dvs från tidigt april till sent november, varje dag.

(Som vinterskor har jag i många år haft gympaskor, ”sneakers”, men dessa är nu omöjliga att hitta med riktigt gummi i sulan och skinn på ovansidan. Är det plast i sulan blir de otroligt hala och är det inte skinn på ovansidan blir de kalla. Suck! Inte lätt att vara människa ;).)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev ChristerN:

(Som vinterskor har jag i många år haft gympaskor, ”sneakers”, men dessa är nu omöjliga att hitta med riktigt gummi i sulan och skinn på ovansidan. Är det plast i sulan blir de otroligt hala och är det inte skinn på ovansidan blir de kalla. Suck! Inte lätt att vara människa ;).)

 

Men ledordet idag är att allt ska vara billigt. Skulle man ha riktigt gummi i sulan och skinn på ovansidan skulle ju skorna kosta mer att tillverka. Och så kan man ju inte ha det 🙄. Nä, så låg kvalitet som möjligt som man sedan säljer till så högt pris som marknaden tillåter, det är modellen. Dessutom är ju fördelen att saker och ting inte heller håller så länge och då får man sälja desto mer.

 

För det är väl precis det här som är grundidén med egna varumärken: köp in så billigt som möjligt, dvs med så låg kvalitet som möjligt men precis på gränsen till good enough, absolut inte bättre än så, och sälj sedan till ett pris strax under dom etablerade varumärkena. Och när det dyker upp någon annan leverantör som erbjuder sig att producera lite billigare så byter man såklart leverantör. Så kunden vet aldrig vad den får, för det som var ok igår... Hurra för egna varumärken som t.ex MultiMarine från SeaSea och Hjertmans 😒

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Rockport tycker jag är de bästa seglarskorna. Sebago mfl har i mitt tycke för lite uppbyggt i hålfoten. Har nog haft 5 Sebago av olika modeller och, tror jag, 6 Rockport Perth. 
Brukar ha dem lätt knutna för att lätt kunna ”hoppa i” dem vid tilläggning och avgång.

Använder dem bara på sommaren, dvs från tidigt april till sent november, varje dag.

(Som vinterskor har jag i många år haft gympaskor, ”sneakers”, men dessa är nu omöjliga att hitta med riktigt gummi i sulan och skinn på ovansidan. Är det plast i sulan blir de otroligt hala och är det inte skinn på ovansidan blir de kalla. Suck! Inte lätt att vara människa ;).)

Ja Rockport Perth står i en klass för sig själv både i komfort och hållbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ja det har nog blivit "Eu kvalitét" på diverse skor och det är inte bara problem med just seglarskorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Sedan har ju jag ett annat problem, som jag antagligen delar med flera: Stora fötter.

 

Idag, när allt är så likriktat och mycket köps in från långtbortifrån/söderifrån, är det sällan jag hittar skorna jag vill ha i "min" storlek. Dvs 46 (ibland 47). Butikerna tar som standard hem upp till 45 (ibland bara 44) men större än så - ja då tittar de på en och verkar fundera på om man är felkonstruerad då jag "bara" är strax under 1,80. Dummaste frågan brukar vara "du tror inte du kan ha 45 ändå, de brukar kunna töjas ut ?"

 

Så skorna skall inte bara vara av vettig kvalitet, de skall finnas i 46 (47) också.

😞

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Sedan har ju jag ett annat problem, som jag antagligen delar med flera: Stora fötter.

 

Idag, när allt är så likriktat och mycket köps in från långtbortifrån/söderifrån, är det sällan jag hittar skorna jag vill ha i "min" storlek. Dvs 46 (ibland 47). Butikerna tar som standard hem upp till 45 (ibland bara 44) men större än så - ja då tittar de på en och verkar fundera på om man är felkonstruerad då jag "bara" är strax under 1,80. Dummaste frågan brukar vara "du tror inte du kan ha 45 ändå, de brukar kunna töjas ut ?"

 

Så skorna skall inte bara vara av vettig kvalitet, de skall finnas i 46 (47) också.

😞

 

Samma här; jag har 46 och gärna 47 och jag har haft tur där skoaffärerna alltid innehaft nr 46.

Redigerad av zurdu
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det är inte så bra med vanlig skostorlek (jag har 42 för de flesta skor) heller, för det är nästan alltid slutsålt, särskilt när det är rea. Bäst är det nog med storlekar i utkanterna av "normalspannet", alltså de som oftast finns i sortimentet men inte är de vanligaste.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Favorit från Echo som sjunger på sista versen, mjuka, funkar som ”tofflor”, inte för varma som mina nyare seglarskor är.

Används bara ombord mtp det slitna skicket.

Letar efterträdare men ingen träff ännu i butikerna

279E03CA-4B72-491B-8165-C11E8C9B7E37.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev skippeer:

Favorit från Echo som sjunger på sista versen,

När Echo-skorna lanserades i Sverige i början av 80-talet köpte jag ett par avsedda för vinterbruk. Efter en dags användande kallade jag dem Läcko för de läckte väldigt mycket 🤨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

De mest hållbara seglarskor jag haft köpte jag i Italien 1994, ett no-brand "Lumberjack". De är forfarande hela men sulorna är nu hårda och hala så de används inomhus på landet.

 

Har älskat Sperry Top Sider, men de håller inte många säsonger. Har även gillat Timberland men sömmarna håller dåligt.

 

På senare år har jag mest använt skor från Icebug, överlägset grepp på hala klippor och blöta däck men inte bäst i att hindra att smuts från land följer med ombord. Det senaste paret pensionerade jag i vintras i Havanna på Kuba efter 36 dygns segling från Teneriffa. Saltet utifrån och stanken inifrån blev till slut för mycket... Men jag saknar dem, just denna modell finns inte kvar.

20231221_102739.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...