Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Sara_w

Batteri laddar ur

Rekommendera Poster

Hej!

Vi köpte i höstas vår allra första båt, en maxi 77 och är alltså rätt nya på allt som har med drift och underhåll av båten att göra.

Vi hittills mest seglat dagsturer och därför inte hållt stenkoll på batteriet och spänningsmätaren. Batterierna var fulladdade med landström inför iläggningen. Vad jag vill minnas har mätaren i båten tidigare alltid stått på 12.0V eller över med. Nu i helgen skulle vi dock övernatta för första gången och kikade mer noga. Och ser då att mätaren står på 11.9 och när vi slog på strömmen. Vi slog på kylboxen och då trillade den ner på som lägst 11.6 på kanske 30 minuter. Vi kopplade bort kylen och hade knappt ens lamporna tända resten av helgen. Vi har två stycken 12V blybatterier och en 50W solcell. Trots strålande sol hela dagen kom vi knappt upp på 12.V innan vi rundade av. 

 

Vad gör vi för fel? Är det normalt att batterierna laddar ur när båten står i hamn eller är dom trasiga? Och en annan kan kanske lite dum fråga (som sagt nybörjare), men laddar sollcellen batterierna även när strömbrytaren för båten är av? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hrrrm.

Hur ska vi kunna veta hur det är kopplat i just din båt?

 

Och hur många Ah är varje batteri på.

Tillverkningsdatum (månad). Är de lika på batterierna? AGM eller vanlig PB-batterier?

 

Ett generellt råd. Lyft i ett eller flera nya batterier, så börjar vi där.

Biltema har minst 2 års garanti på sina batterier.

 

Och köp ett panelinstrumment för 0 - 5 A DC (likström).

 

Inte vet vi andra, men vad har Du för regulator mellan solcell och batteri?

Finns det någon öht?

 

Vad har Du för mätinstrument att mäta.

Kan Du något om elmätteknik.

Var Du med på åk 9 lektionerna i ÅK9?

Har Du byggt på ev förvärvade kunskaper?

 

Vad har du för landströmsladdare?

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Sara_w:

Vad gör vi för fel? Är det normalt att batterierna laddar ur när båten står i hamn eller är dom trasiga?

Ja, ett batteri har ett visst mått av självurladdning. Och är det varmt är den större än när det är kallt, samt att självurladdningen ofta är större på ett äldre än nytt batteri. Så på ett par sommarmånader kan batterierna mycket väl ha självurladdats en hel del.

Sedan - är du säker på att batterierna verkligen inte är inkopplade till någon förbrukare ?  Länspump och minnesbackup till stereo (om du har någon) är typiska saker som brukar ligga före huvudbrytaren.

 

1 timme sedan skrev Sara_w:

Och en annan kan kanske lite dum fråga (som sagt nybörjare), men laddar sollcellen batterierna även när strömbrytaren för båten är av?

Här får jag hålla med @Hybro - det kan vara kopplat så, eller inte. Hur det är i just din kan vi inte veta, det måste du luska ut själv. Eller fråga förra ägaren. Men räkna inte med att allt fungerar som det en gång kanske gjort, i en gammal båt kan mycket hända.

 

46 minuter sedan skrev Hybro:

Ett generellt råd. Lyft i ett eller flera nya batterier, så börjar vi där.

Biltema har minst 2 års garanti på sina batterier.

Nja, jag skulle inte vara så "generell". Inte än i alla fall. Först måste du se till att få laddning på batterierna, det räcker inte att ha dem fulladdade vid sjösättningen. I synnerhet inte om du avser köra kylbox på dem, då en sådan (särskilt om det är den billigare med termoelektrisk kylning istället för kompressor) kan tömma även fulladdade batterier på ett dygn.

 

12,0V är ett i princip helt urladdat batteri, ett fulladdat bör ligga kring 12,7-12,8V. Men dessa värden gäller ett batteri i vila, dvs som inte varit inkopplat till en laddare eller förbrukare på 12-24h. Mycket viktigt !  För under belastning är det naturligt med lite lägre spänning, och kemin i batterierna gör att egenspänningen tar tid på sig att stabiliseras efter att ström gått in eller ut. Men dina värden tyder ändå på väldigt dåligt laddade batterier.

 

1 timme sedan skrev Sara_w:

Vi har två stycken 12V blybatterier och en 50W solcell. Trots strålande sol hela dagen kom vi knappt upp på 12.V innan vi rundade av. 

Det tar tid att ladda blybatterier. En 50W-panel får du kanske ut 3-4A ur om solen skiner på bra och rätt optimalt. Om du har två batterier på säg 70Ah/st så blir det 140Ah i kapacitet.

Om vi förenklar det hela till att solpanelen gav 2,5A i snitt under 8h så fylldes batterierna bara på med 20Ah under hela dagen....av de åtminstone 100Ah som saknades (av 140Ah). En dags solsken kan alltså max ladda i bara en liten del av den energi som "saknades", så att det inte hände så mycket behöver inte betyda att panelen inte fungerar.

 

Det du/ni måste se till är att panelen kan ladda när båten bara ligger i hamnen med resten avstängt. För på ett par tre dagar kommer den fylla batterierna, och då vet ni i alla fall att de är fulla när ni åker ut med båten.

 

För att sedan inte tömma batterierna måste du göra en "energiekvation" - hur många Ah (strömmen x tiden i timmar) dras det ur batterierna i snitt under ett dygn, och hur mycket kan tänkas fyllas på ?  Antingen via motorladdning (om ni har inombordare på 77:an), landströmsladdning eller solpanelen. Den ekvationen måste du ha lite koll på för att slippa obehagliga överraskningar.

Ett bly/syrabatteri bör heller inte dras ur till mer än 50% om man inte vill riskera en rejält förkortad livslängd.

 

Och här kommer du se att det är förbrukarna som ligger på länge som är de stora energitjuvarna som t ex kylskåp/box. Praktisk erfarenhet visar väl att man behöver minst en panel på 100-150W för att den skall ge tillbaka minst lika mycket som ett kompressorkylskåp drar, dvs så man kan ha kylen igång hela tiden. Och har du istället en box med termoelektrisk princip bör du verkligen kolla dess strömförbrukning, då sådana är extremt ineffektiva.

 

(Ovanstående resonemang/ekvation är enkel, men verkligheten är lite mer komplicerad om man nu skall göra det ännu krångligare: Ett blybatteri bestämmer nämligen själv hur mycket laddström det skall sluka i sig, så de går inte att ladda hur snabbt som helst heller. Det är meningslöst med en 30A-laddare och tro man kan ladda ett 60Ah blybatteri fullt på två timmar, eller att generatorn som är stämplad "35A" skulle klara samma sak. Snarare drar batteriet initialt inte i sig mer än 5-10A om det är dåligt laddat, för att sedan sjunka allteftersom det blir laddat. Så att ladda ett blybatteri fullt tar alltså 15-24h, och är inget som kan skyndas på speciellt mycket. Inte utan att batteriet riskerar att fara illa.

Men i fallet med din solpanel så behöver man inte fundera så mycket på det, då den tillgängliga strömmen nästan alltid kommer vara lägre än batterierna vill ha, dvs de slukar max de kan få. Och när de inte gör det längre är de ju nästan fulladdade, så då är det ett icke-problem.)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om solcellen laddar eller inte  beror ju på vilken sida av strömbrytaren (i förhållande till batteriet) den är inkopplad.

 

Ett fulladdat helt friskt batteri ska hålla minst 12,7 V efter många timmars vila. 50W solpanel som sitter bra ska räcka till för hålla en kompressordriven kyllåda igång så länge vi pratar om soliga sommardagar.  Är det en peltierkyl går det inte. Sedan kan det ju finnas annat som drar ström som ni inte tänkt på. 

 

Och som sagt... hur gamla är batterierna och hur har de skötts tidigare. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

voltmeter-hj-lp.jpg.28aa65581584706ce6702e70c364c973.jpg

En voltmeter kan ju ge en fingervisning om hur det står till, men den berättar längt ifrån hela sanningen.

Sedan är visarnålen tjock och skalan rätt så grov, det är ingalunda något precisionsinstrument.

Många här med mig anser att man även skall ha en batterimonitor (="batteritankmätare") kopplad till förbrukarbatteriet för att ha full koll på laddning, förbrukning och kvarvarande batterikapacitet.

 

Jag hade 50W solcell i förra båten, och 160Ah batteri, strömsnålt kompressorkylskåp, det var på marginalen, och då var det en motorbåt.

Nu 200 W  solcellspanel kopplade till 280Ah batteri och vi körde kylskåp och ibland en kylbox utan större problem, och då visade det sig att jag glömt att koppla in generatorn i den kretsen... vilket var slarvigt.

Så minst 100W solcell kan jag tycka utan att räkna på det, och inte mindre än 100Ah batteri kan vara lagom för att driva ett strömsnålt kompressorkylskåp, och då med litet motorgång och generatorladdning emellanåt.

 

Sedan har vi ju läst den historien många gånger, forumdeltagare som köpt en begagnad båt där man nästan det första man gör tvingas byta ut batterierna, detta trots att säljaren garanterat att dom var bra och inköpta förra säsongen...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, stort tack för många bra tips! Då vet jag i vilken ände jag ska börja utan att kasta mig på att köpa nya batterier. Det är en brant inlärningskurva nu i början för att få ordning på allt som strular i en gammal båt! 

 

När det gäller hur solcellen är inkopplad så får jag kika på det i helgen. Finns det någon nackdel med att ha den kopplad så att det laddar även när huvudströmbrytaren är av? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Sara_w:

Finns det någon nackdel med att ha den kopplad så att det laddar även när huvudströmbrytaren är av? 

Tycker inte det finns någon nackdel..

Men den skall givetvis vara avsäkrad (nära batteriet) samt att regulatorn är av en typ som inte brassar på onödigt hög spänning. 14V räcker, lägger den ut över 14,3V finns risk att batterilivslängden förkortas.

En strömbrytare för att kunna bryta bort solcellspanel/regulator är heller inte så dumt, då det ju inte längre sker via huvudbrytaren.

 

Så tycker jag 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Sara_w:

Toppen, stort tack för många bra tips! Då vet jag i vilken ände jag ska börja utan att kasta mig på att köpa nya batterier. 

Det enda sättet att testa batteriernas skick är med en belastningsprovare. Spänningen i viloläge kan vara ok även i ett defekt batteri, men så fort du lägger last på det (=kopplar in olika strömförbrukare) så dyker spänningen, alt. att det laddas ur väldigt snabbt.

 

Förr mätte man syradensiteten för att se status men det går ju inte längre i dagens kapslade batterier. Det finns billiga testare på nätet, som den här:

 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet så laddas ett slutkört fort med batteriladdare och laddar ur mycket snabbt, så du kan testa detta med din batteriladdare. Samt att, t.ex min kyl drar ur batteriet väldigt snabbt så jag använder den bara när jag har tillgång till landström.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Sara_w:

 

När det gäller hur solcellen är inkopplad så får jag kika på det i helgen. Finns det någon nackdel med att ha den kopplad så att det laddar även när huvudströmbrytaren är av? 

Du har redan fått ett svar på den frågan.

Men visst är det himla käckt att panelen laddar upp batteriet när du inte vistas i båten och då huvudbrytaren/batteriavskiljaren är i 0-läge, alltid trevligt att sedan lämna hemmahamnen och påbörja semestern eller veckoslutet med ett fulladdat batteri. Panelen ger ju även en liten ström när det är mulet eller molnigt, detta kan vara fullt tillräckligt för att hålla batteriet toppladdat och då eliminera självurladdningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara nämner det....

Solceller ger i regel högre spänning än 20 Volt.

 

Så det behövs en regulator, som så effektivt som möjligt sänker spänningen till lämplig nivå för batterierna. Ett plus med moderna regulatorer är att dessa lämnar högre ström än vad en panel levererar.

 

Så om intresse finns kan du följa ledningen från panelen mot batterierna.

 

I förra inlägget nämnde jag en att ett 5 Ampere likströmsmätare är bra att ha. Ett panelinstrument inkopplad i serie med pluskabeln mellan regulator och batteri. Inte med den klenaste kabeln dock.

Lämpligt med en säkring efter regulatorn också.

 

Instrumentet visar m a o hur stor ström som flyter in till batteriet, batterierna.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Till_havs:

Det enda sättet att testa batteriernas skick är med en belastningsprovare. Spänningen i viloläge kan vara ok även i ett defekt batteri, men så fort du lägger last på det (=kopplar in olika strömförbrukare) så dyker spänningen, alt. att det laddas ur väldigt snabbt.

En belastningsprovare är bra för att se om batteriet är kass (en cell har lagt av) eller inte, men de som finns på marknaden för oss amatörer är avsedda att mäta hur stor ström ett startbatteri kan ge under kort tid och säger inget om hur mycket kräm det finns kvar i ett förbrukarbatteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var i landet Ts befinner sig,om det är i Göteborg kanske jag kan hjälpa er att mäta batterierna.Har utrustning till det,Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

En belastningsprovare är bra för att se om batteriet är kass (en cell har lagt av) eller inte, men de som finns på marknaden för oss amatörer är avsedda att mäta hur stor ström ett startbatteri kan ge under kort tid och säger inget om hur mycket kräm det finns kvar i ett förbrukarbatteri.

Jooo...men det är väl det som är syftet i det här fallet ? Att se om batteriet är kass/kortslutet/sulfaterat/kokat/kemiskt trasigt. Alla dessa fel kommer att leda till dålig förmåga att leverera hög ström eller ta laddning. Att det sedan handlar om marin- och inte startbatterier är en annan femma. På mina batterier står det förövrigt att det är kombi, både start och förbrukning. Undrar hur de får till det.. 

 

För att få reda på laddningsgrad och återstående kapacitet får man ju använda andra grejer,  t ex rigga upp en riktig batterimonitor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteritest, belastningsprovare.

Jag har en sådan här.

Den är relativt lätt att använda. Man skriver in batteritypen, öppet, slutet eller AGM. Batteriets kapacitet i Ah, amperetimmar och CCA-värdet, båda står angivna på en etikett på batteriet.

Sedan trycker man på start och efter någon sekund berättar instrumentet följande, good, weak eller replace. 

 

Det finns/fanns en annan brutalare testare också, den kallas på detta forum för "brödrosten", det är en låda med ordentgliga lågohmiga motstånd i som då funkar som värmeelement en kort stund. Denna testare är inte programmerbar, helt analog. Även denna modellen brukar berätta om det är good, weak eller replace. Men den belastar verkligen batteriet ordentligt under ca 10 sekunder som mätningen pågår.

 

En tredje modell är denna.

Men den är ju relativt värdelös, den mäter inte under belastning egentligen, om den inte är permanent ansluten och du läser av den under tiden du belastar batteriet med exempelvis startmotorn.

En enkel voltmeter är bättre och ger bättre information.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En enkel voltmeter är bättre och ger bättre information

Ja, precis. För den JULA-varianten är ju bara en voltmeter med lite lampor som lyser vid olika spänningar.

 

Har själv föregångaren till denna (enda skillnaden är att min inte har speciellt läge för Li-batterier). Den är imponerande bra på att dra rätt slutsats om batteriet, i synnerhet om det inte tagits direkt från laddaren utan fått vila en stund. Den provbelastar batteriet såsom "brödrosten" men bara under några ms men kan då på svaret (spänningssprånget som blir vid belastningsstöten) se och dra många slutsatser om hur kemin mår i batteriet.

 

Jag har även ett professionellt instrument för elektronisk last, som kan ladda ur och i batterier och mäta den "verkliga" kapaciteten (det som även går att göra rätt hyfsat med en bilstrålkastarlampa och manuella mätningar, se andra trådar). I jämförelse med en sådan stämmer instrumentets uppskattade Ah-tal inte alltid, men det kan ju inte bli annat än en kvalificerad gissning vid en snabbmätning, oavsett instrument.

 

Till TS:

Nu har vi svävat ut mycket bland batterier, och du har fått många tips och sanningar. Även om jag inledningsvis inte fokuserade på batterierna i mitt svar så ÄR de givetvis föremål för kontroll de också.

Men se över solcellsladdning och annat först, så riskerar inte ev. nya batterier (som du säkerligen behöver investera i förr eller senare) att dras ur och fara illa/bli förstörda i förtid.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...