Norland 1 Postad 22 Juli Hej Jag var i helgen ute med min svåger i deras ”nya” båt Aquador 26Ht som är utrustad med en VP D4 årsm 2007 som endast har 530 timmars gång . Vid gaspådrag ifrån ca 7knop så kom ett konstigt vinande ifrån motorn vilket inte lät så bra men efter en stund så försvann ljudet om man smög försiktigt med gasen upp till ca20knop.Är det möjligen turbon som låter så eller vad? Sen så skulle vi lägga till vid en ö och då slutade gasreglaget/ växeln att fungera och en stark larmsignal ljöd plus att motorn ej gick att stänga av via nyckel eller med hjälp av EVC kontrollen så vi fick stänga av den via nödstoppet på motorn. Sen så startade vi motorn som vanligt via EVC kontrollen och körde direkt till deras hamnplats. Vad beror dessa felen av? Vi skall åka på båtsemester till helgen så det vore ju bra om man kan få reda på vad som kan vara fel eller om det är handhavande fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Juli Vinandet kan nog vara drivrem eller kompressorrem som slirar. Det är viktigt att spännmomentet är korrekt, för att justera behövs en rejäl momentnyckel. All är väl beskrivet i motorns instruktionsbok. Larmet kan avläsas via blinkkod på EVC-panelen och översättas med hjälp av instruktionsboken. Är det en nyare EVC med display tror jag man får en sifferkod. Hoppas det ordnar sig! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 22 Juli För att utesluta handhavandefel kan ni ju börja med att kika i instruktionsboken som hämtas gratis hos Penta här och det finns lite enkel felsöknings information att kika på. Annars kan det ju även vara kompressorn som låter beroende på hur länge ljudet hänger i men svårt att säga om det har något samband med övriga fel, sannolikt inte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 22 Juli Jag har en VP D4 2006. Den har mycket ljud för sig även om allt är bra. Vid låga varv kan man få ett vinande ljud från generatorremmen när man laddar hårt på låga varv. Det sker även om den är rätt spänning på remmen. Men för säkerhets skull kan du se om remmen fladdrar mycket framför generatorn. Det skall den inte göra och då skall den spännas enligt manualen. När man drar på från låg fart kan man höra att kompressorn kopplas in. Det är helt normalt. Det sista problemet kan jag inte förklara. Där får lösa på manualen innan nästa tur så att du vet hur du skall läsa ur diagnoskoderna ur EVCn. Om du har den äldre typen skall man läsa av en fyrasiffrig kod ur blinkningarna från lampa bredvid D-knappen. Man får inte stänga av motorn när felet uppstår. Då försvinner koden. När du har koden kan du hitta vilket fel det beror på i en lista i manualen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Norland 1 Postad 25 Juli Tack för svaren ang. vinandet ifrån motorn så har det löst sig det är kompressorn som slår till. Nu är det bara EVC:n kvar att lösa och för kännedom så har han en manual men den är på engelska så vi har skrivit ut en del från den svenska manualen som vi hittade på nätet. Tack än en gång för alla bra tips som man får på denna sidan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 4 September 2024-07-25 vid 16:17 skrev Norland: Tack för svaren ang. vinandet ifrån motorn så har det löst sig det är kompressorn som slår till. Nu är det bara EVC:n kvar att lösa och för kännedom så har han en manual men den är på engelska så vi har skrivit ut en del från den svenska manualen som vi hittade på nätet. Tack än en gång för alla bra tips som man får på denna sidan. Hur gick det med dina EVC-problem? Jag får nog backa lite på vad som anses som normala ljud från generatorremmen. Mitt vinande ljud som jag får när generatorn belastas har börjat irritera mig. Jag har sett en del sot runt runt remmen sedan jag bytte den för två år sedan. Momentet är noga kontrollerat vid åtdragning. Jag läste någonstans att det kunde bero på att man har får olja eller smuts på remhjulen och att remmen slirar. Jag lossade på remmen för att undersöka så ingen av lasterna längs remmen hade skurit i sina lager. Efter en tvätt av varje remhjul och inga upptäckta glapp hade jag kvar lite av det skrikande hjulet när motorn var kall. Då köpte jag den märkliga produkten remspray från CRC. Den skall ge extra grepp och konservera remmen. Till min överraskning fungerade sprayen utmärkt. Efter några korta sprut på insidan remmen blev den helt tyst. Min teori är att jag har fått små mängder olja och saltvatten på remmen som har skapat rester som minskar greppet för remmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser