Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
slatbaken

Evinrude 50hk troligen 80-tal

Rekommendera Poster

Spoiler
  •  

Spoiler

Jag köpte i våras en äldre ht båt med en 50hk Evinrude troligen 80-tal. Den verkar inte ha choke utan elmanövrerad prime.
Vid första provturen stannade den efter några minuter och gick inte att återstarta. vi fick paddla iland. Andra provturen en vecka senare gick den ett tag vid bryggan men stannade sedan. Den gick dock på land med slangvatten.  Sedan verkstad som rengjorde förgasaren för 2000kr. Dock samma sak tredje försöket.
Tillbaka till verkstaden. Där startade den inte först, men när teknikern hade tagit isär elhandsken och startade genom att kortsluta någon punkt så startade den direkt. Det verkar alltså vara elfel.
Några frågor: hur kan man se vilken årsmodell motorn har. Jag hittar inga beteckningar.
Primeenheten får 12V när nyckeln vrids om men inget klick hörs. är det fel. Den mäter 2 ohm förresten är det normalt?
Ibland hörs ett visslande ljud när startnyckeln vrids om. Vad är det?
Dumt nog observerade jag inte var han kortslöt när han "tjuvstartade" motorn. Jag skicke med en bild där jag tror att det var.  

evinrude.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarar mig själv. Möjligen börjar mystiken skingras. Det kan vara så att det är primefunktionen som är boven.
Kopplar man bort den, antingen genom att ta isär handsken och "tjuvstarta" eller genom att lossa primerkabeln och använda startnyckeln så startar motorn snällt. Vill man stänga av motorn med handsken isär så stannar den direkt om man vrider på det manuella primerreglaget. Vid nyckelstart med primerfunktion inkopplad kan den tända några gånger och sedan heldöd. 
Kan primerenheten vara felaktig så att den ger för mycket bensin eller har det med tändningslåser att göra så att det blir för lång primetid?  Kan jag ta bort primefunktionen eller kan motorn bli svårstartad då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...