Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
fernstrom

Tanka båt från tank i bilen.

Rekommendera Poster

Hej, 

Med tanke på de dyra bensin priserna så har jag börjat tänka i olika banor om hur man skall få ned kostnaden för soppan.

Det kan tänkte är att man skulle slänga in en 300l tank i bilen som man tankar på vanlig mack, och sen tankar båten med.

Man bör då spara ca 600kr/tank (iom att sjömack ligger 1kr och att det brukar skilja 1kr mellan billigast och dyrast landmacken).

Tänkte således svetsa ihop en 300l tank och lägga den i bilen, men vad skall man tänka på ur säkerhets synpunkt?

Jorda?

Är det bättre med plasttank?

Får man ens ha så mycket bensin i bilen?

//Fernström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just att har soppan i bilen är inte olagligt. Tänk bara på att du inte överskriver maxlasten på bilen. Då blir det olagligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är jordningen i bilen och mellan bilen/båten, bensin kan tydligen självantända på max 1 meter fall, hoppas någon här kan beskriva det i detalj för dig. Sen tror jag det är som så att 300 liter bensin går som farlig gods och kräver tillstånd, hörde en gång att man bara får frakta 10 liter extra i bilen. Själv brände jag runt med 1 kubik diesel i vanen 1.gif inte lika explosivt men man får undvika att köra åt skogen, tror inte försäkringsbolaget skulle bli så glada.

Skulle vilja se tappägaren tappa hakan när du tankat upp bilen 13.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en känsla av att försäkringsbolaget är mitt minsta bekymmer om man smäller med bilen och har 300l soppa i den.

OK, det räcker inte bara att jorda tank => bil utan även bil=> båt?

Skulle även vilja se minen på sjömackens ägare, då enda tankställe är precis brevid macken.

Nåväl, detta är ju ett vinterprojekt, så mer data och regler vore fint att ha.

//Fernström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

300 liter i en lös tank(?) låter lite vanksligt. Det finns ett regelverk som hanterar transport av farligt gods på landsväg, ADR-S (SRVFS 2004:14). Det är Räddningsverket som ger ut denna föreskrift. Kolla med dem för säkerhets skull.

Nedanstående text är hämtad från detta regelverk.

Mvh,

//flipbop

1.1.3.3

Undantag i samband med transport av flytande bränsle

Bestämmelserna i ADR/ADR-S gäller inte för transport av:

(a) bränsle som finns i behållare i transporterande fordon, och som är till för dettasframdrivning eller drift av dess utrustning. Bränslet får transporteras i fasta bränsletankar, direkt förbundna med fordonets motor eller hjälputrustning, vilka uppfyller tillämpliga legala bestämmelser, eller i bärbara bränslebehållare (t ex dunkar). Totala volymen av de fasta tankarna får inte överstiga 1500 liter per transportenhet och volymen av en tank på ett släpfordon får inte överstiga 500 liter. Högst 60 liter per transportenhet får transporteras i bärbara bränslebehållare. Dessa begränsningar är inte tillämpliga på fordon som används av räddningstjänsten.

(B) bränsle som finns i tankar i fordon eller annat transportmedel (t ex båtar) som utgör last, och som är till för dessas framdrivning eller drift av dess utrustning. Avstängningskran mellan motor eller utrustning och bränsletank skall vara stängd vid transporten, såvida den inte behöver vara öppen för att utrustningen skall fungera. I förekommande fall skall fordonen eller de andra transportmedlen lastas upprätt och säkras mot vältning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Som flipbop skriver så är det inte tillåtet att frakta så mycket bensin i en personbil som inte är avsedd för detta. /Wille som kör lagligt med mycket bränsle i tanken.

post-1958-1394234453,9175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmz, blir det inte lagligt om tanken är kopplad till motorn i bilen? Den blir ju en fast installation då.. Eller är det bara jag som inte kan tolka lagtexter.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min båt i trollhättan och tankar 98 för 8.70 då priskriget där börjar bli riktigt kul haha!!! skiljer 3 kr litern i vänersborg som ligger 1 mil bort..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högst 60 liter per transportenhet får transporteras i bärbara bränslebehållare. Med tanke på att 300l knappast är bärbart så kanske man får :P Verkar som man kanske för överge denna idé.. Surt, jag som tyckte att det var så smart... men men.. //Fernström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur stora riskerna kan vara när det gäller att fylla en sån tankinstallation och sedan tappa över det till båten men en risk kan vara statisk elektricitet. När soppan rinner genom slangar och ledningar så bildas statisk elektricitet vilket kan ge gnistor om inte alla delar är jordade till varandra. Jag vet att när man tankar flygmaskiner så ska alltid tankanläggningen/tankbilen jordas till flygmaskinen innan tankning och, om jag inte alldeles misstar mig, så gör man likadant när fartyg bunkrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det står att man får ha 500 liter då det gäller släpfordon.

bygg tank med hjul då blir det ju ett släp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja varför inte en egen liten tanktrailer som miniraser tipsa om, annars får du väl traila båten till macken om den inte e för stor 1.gif de e nästan så man skulle tatt en biltur in med alla jeepdunkar man kan komma över. Stenungsund med omnejd har

höjt för en tid sen5.gif men ligger ändå 1 kr under Göteborg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det allra enklaste är att du hyr ett släp sätter ett fat med bensin där på täcker med pallkragar. sen är det bara tuta och köra! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja allt detta arbete för sjömackarnas profit på oss båtägare.

De flesta sjömackar har en investering som är mycket låg i jämförelse med vad som krävs för de man tankar bilen vid. Att de nu har en kort säsong borde därför inte få påverka priset, men att ligga ett par kronor över bilmacken är för djä.....

Därför tankas massa båtar via jeepdunkar mm. med de risker detta medför.

Det som saknas är konkurrens.

Tänk lite bensinkrig under sommaren som motsvarar landmackarna och få fylla upp båten för 8.97 kr/l som Jet i Trollhättan haft trotts det otroliga dollarpriset och höga oljepriset och de säljer knappast soppan med förlust.

Sjömacken fortsätter med sitt trevliga 13 kr/l

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rizz

Bensinen kan inte explodera så det behöver du inte vara orolig för. Frågan är ju också hur långt du behöver köra. Är det bara nån kilometer eller flera mil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensinen kan inte explodera?????

Va ända in i hela hel***te säger du.......är det nåt som kan explodera så är det väl bensin.....

hmmmm jag fattar ingenting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför skulle inte en bensintank på 300l kunda explodera om det börjar brinna? eller bara någon gnista..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan Falkman

Jag håller med.

Bensin är inte så lättantändligt som folk tror. Det krävs i princip en öppen låga för att antända bensin. Så inte är det nåt problem å ha 300L bensin i bilen.

Kör på!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där är jag oxå med .. att frakta 300l bensin är inga som helst problem....det farliga är att få den till och från bilen\båten eller vad de än är......fallhöjden samt flödet får inta vara för stort, ofstast händer inget oväntat med bensinhantering men det KAN hända saker man inte vill drömma om om olyckan är framme........

det jag ifrågasatte vad att om man tror att bensin INTE KAN explodera är man på hal is i mitt tycke......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är blandningen bensin/syre som är farligt. Har man ett förhållande med mycket bensin och lite syre, som tex i en full tank, så kan man släcka en cig den.

Är det däremot tvärt om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Närmaste mack är det ca 1km,

men om man sen skall få lite billigare så blir det nog ngn mil.

Vagn vore ju fint, men då blir det ju en viss kostnad till att bygga den oxo, så då är frågan om det lönar sig.

Fnullar vidare..

Fler synpunkter idéer på att få ned soppa priset mottages tacksamt.

//Fernström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,,ett par rengjorda oljefat,av nåt slag ,på en släpkärra,,,tycker jag låter enkelt o bra,,,sen är det bara att ta en startkabel o nypa i oljefatet o tankfyllningen på båten,,,förutsatt att tankfyllningen är jordat,,,/Hoogan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rizz

För att bensin ska kunna explodera krävs ett speciellt blandningsförhållande. Det är ganska självklart om man tänker efter. Skruva in luftskruven på en förgasare så får ni se. Det förhållandet finns inte i en tank och därför kan den inte explodera. En brand kan uppstå om tanken läcker bensin som förångas och rätt blandningsförhållande nås på ett stort område runt tanken och så måste det vara tillräckligt hög temperatur. Och så sist en gnista. Det krävs alltså en himla massa otur för att det skulle kunna hända.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när jag byggde min båtvagn betalade jag bara för kölrullar och handsken

en bakaxel går att få tag på gratis det står ju skrotbilar överallt som ska bort tack vare håll sverige rent det är bara att fråga ägaren om du får skruva loss den oljefat går att få gratis och lite järnrör så nog går det att komma undan billigt fast det är ju en del jobb.

men om du har tillgång till ett släp så är ju det lindrigt annars blir det till att hyra visserligen inte så dyrt men i längden så skänar man på att ha eget men bara du vet vad som passar dig bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAAA JA JA!!!!

Ok ok ok..... bensin kan inte explodera MEN bensinångor kan det, bensinångor är ofrånkommligt vid hantering av bensin.

ciggaretter = inte farligt     ciggarettRÖK = mycket farligt

bensin är klassat som brandklass 1 allstå mycket farligt, bensin och dess hantering är och förblir farlig.

Men för den delen är det ju inte någon större risk att sprängas i luften bara för att man häller bensin från ett ställe till ett annat, dock mycket farligare en att tömma ur en hink med sand eller vatten.

fridens liljor..........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rizz

Ja självklart ska man vara försiktig. Det kan ju faktiskt brinna. Men man behöver inte åka och vara döskraj för att hela bilen ska åka i luften. Och åka utan säkerhetsbälte för att hinna ur bilen ifall den skulle explodera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt så ska det vara ca. 7-10% blandning av bensinångor till luft för att det ska ta eld. Följaktligen lär det knappast kunna brinna i tanken - vilket helt riktigt sagts av flera här. Den farliga blandningen kan mycket väl uppstå bara några cm från påfyllningshålet och då räcker det med bara en gnista någonstans ifrån för att det ska ta eld - sen beror det på hur stort område runt påfyllingen som innehåller lagom blandning av ånga/luft. Bensin är väldigt flyktigt så det området kan bli väldigt stort och då KAN det bli nästan explosionsartat. Hur många här har testat den intressanta idén att tända grillen med bensin? Hade ni kvar ögonbrynen efteråt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

0,4 till 8 volymprocent, om man får vara lite viktig ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fel Floyd....du kan få sprängkraft av bensinångor, dock får du ingen explosion om du exempelvis häller ut en liter på marken o tänder på. Vad tror du många motorrumsbränder i bland annat båtar beror på?  Taskig ventilation i samband med läckage av bensin...sedan behövs det ingen större gnista för o blåsa ut det motorrummet.

En kompis till mig råkade ut för nämnda sak i en småbåtshamn, delar av motor luckan träffade honom, slog sönder rutramar etc, akterspegeln var det ett hål i av kraften. Rättrådig som han är så försökte han släcka skiten o lyckades väl mer eller mindre innan brandkåren kom, efteråt sa han att han gjorde det med tanke på sina båtgrannar....tror försäkringsbolaget drog av en tusenlapp på självrisken för han...

Idag är han väldigt noga med ventilerat motorutrymme....o han sa ngt om att händer det igen så inte fan släcker han för en tusing.....då blir det ett snabbt dyk i plurret....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...