GÄ till innehÄll
onsdag 04 december 2024

Rekommendera Poster

Hej! 😃

Kan man byta cirkulationspump nÀr bÄten ligger i vattnet? Hyffsat lÀtt att byta den eller behöver man plocka bort mkt annat?

Det gÀller en VP Kad300 frÄn 2005.

//Mvh Johan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Jag har bytt 2 cirkpumpar pÄ kad 42, mÄnga likheter med din kad 300. För mig gick det utmÀrkt att göra i sjön.

Det Àr en del som ska bort, alla drivremmar och termostathus i mitt fall. Inte tekniskt komplicerat skulle jag sÀga men det Àr stundtals galet trÄngt. Jag hade svÄrt att fÄ lilla plaströret frÄn termostathuset att sitta rÀtt, tror jag sÀkert försökte 10 gÄnger innan jag fick det tÀtt. 

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Ok, 👍 Tack för snabbt svar. Behöver man drĂ€nera hela sötvattensidan innan man tar bort pumpen,det lĂ€cker inte ut glykol nĂ€r man lossar den?

//Mvh Johan

• Gilla 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag har bytt 2 cirkpumpar pÄ kad 42, mÄnga likheter med din kad 300. För mig gick det utmÀrkt att göra i sjön.

Det Àr en del som ska bort, alla drivremmar och termostathus i mitt fall. Inte tekniskt komplicerat skulle jag sÀga men det Àr stundtals galet trÄngt. Jag hade svÄrt att fÄ lilla plaströret frÄn termostathuset att sitta rÀtt, tror jag sÀkert försökte 10 gÄnger innan jag fick det tÀtt. 

Du behöver ta bor termostathuset sÄ du behöver sÀnka glykolnivÄn med ca 5 liter.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Du behöver ta bort termostathuset sÄ du behöver sÀnka glykolnivÄn med ca 5 liter.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej igen @Jens_Sthlm 😃

Tappade du ut glykolen genom slangen utan blÄ mÀrkning? Eller mÄste man tömma glykolen pÄ fler stÀllen?

//Mvh Johan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag tappade enbart via slangen.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej igen @Jens_Sthlm 😃

Tappade du ut glykolen genom slangen utan blÄ mÀrkning? Eller mÄste man tömma glykolen pÄ fler stÀllen?

//Mvh Johan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Ok,tack 👍 Ska ge mig pĂ„ ett försök idag att fĂ„ bort pumpen 😃

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Köpte du @Jens_Sthlm helt ny vattenpump eller lĂ€mnade du in och reparerade den befintliga? Funderar pĂ„ vad som Ă€r mest ekonomiskt â˜ș

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
2 timmar sedan skrev JohanW79:

Köpte du @Jens_Sthlm helt ny vattenpump eller lĂ€mnade du in och reparerade den befintliga? Funderar pĂ„ vad som Ă€r mest ekonomiskt â˜ș

Cirkpumpen köpte jag helt ny. Sjövattenpump renoverade jag.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Ok 👍 Fick loss den gamla idag. Ska lĂ€mna in den sĂ„ fĂ„r vi se om det Ă€r billigare att laga Ă€n att köpa en ny 😃

Tack för support @Jens_Sthlm

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Hej igen @Jens_Sthlm 😃

Det blev en ny cirkulationspump. Skruvade dit den ikvĂ€ll. SvĂ„rare att fĂ„ dit termostathuset. Har du nĂ„got knep för att fĂ„ dit den? Är ju en liten bult som Ă€r i vĂ€gen för att fĂ„ termostathuset rakt in mot plaströret.

//Mvh Johan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
49 minuter sedan skrev JohanW79:

Hej igen @Jens_Sthlm 😃

Det blev en ny cirkulationspump. Skruvade dit den ikvĂ€ll. SvĂ„rare att fĂ„ dit termostathuset. Har du nĂ„got knep för att fĂ„ dit den? Är ju en liten bult som Ă€r i vĂ€gen för att fĂ„ termostathuset rakt in mot plaströret.

//Mvh Johan

Ta en fil fila bort gjutklacken mitt för bulten.  Smörj oringen samt plaströret noga vitt vaselin. NÀr pumpen Àr pÄ plats med nÄgra bultar ruska lite pÄ pumpen sÄ röret hamnar rÀtt. Dra fast pumpen. 

Annars om du gör enligt penta montera bort kyllimpan sÀtt dit pumpen skjut pÄ limpan dra Ät.  Skillnaden mellan fil och kyllimpan Àr mÄnga timmar skruva.  Lycka till  

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
57 minuter sedan skrev JohanW79:

Hej igen @Jens_Sthlm 😃

//Mvh Johan

Första cirkpumpen monterade jag utan att fila. Tog ca en dag att fÄ röret i rÀtt lÀge utan lÀckage. Andra cirkpumpen filade jag bort lite av godset i termostathuset, tog ca 30 min att fÄ det i rÀtt lÀge.

Sammanfattningsvis: gör som kossor beskriver sÄ spar du mÄnga timmars jobb.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Ett tips Àr om du inte redan har genomfört monteringen av termostathuset att byta plaströret dÄ detta Äldras och börjar lÀcka i svulsten.

O-ringsfett Molykote 55 t ex pÄ bara o-ringarna, inte för mycket.

Kan nÀmna att det Àr Ànnu svÄrare nÀr man bara byter plaströret utan att pumpen demonteras. TÀtningen mellan pump och termostathus mÄste ha stöd samt att lite material fÄr avverkas pÄ termostathuset som nÀmnts tidigare.

Molykote 55 oringsfett.png

20240225_173738.jpg

20240225_144720.jpg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...