JohanW79 3 Postad 21 Juli Hej! đ Kan man byta cirkulationspump nĂ€r bĂ„ten ligger i vattnet? Hyffsat lĂ€tt att byta den eller behöver man plocka bort mkt annat? Det gĂ€ller en VP Kad300 frĂ„n 2005. //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 21 Juli Jag har bytt 2 cirkpumpar pÄ kad 42, mÄnga likheter med din kad 300. För mig gick det utmÀrkt att göra i sjön.  Det Àr en del som ska bort, alla drivremmar och termostathus i mitt fall. Inte tekniskt komplicerat skulle jag sÀga men det Àr stundtals galet trÄngt. Jag hade svÄrt att fÄ lilla plaströret frÄn termostathuset att sitta rÀtt, tror jag sÀkert försökte 10 gÄnger innan jag fick det tÀtt. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 22 Juli Ok, đ Tack för snabbt svar. Behöver man drĂ€nera hela sötvattensidan innan man tar bort pumpen,det lĂ€cker inte ut glykol nĂ€r man lossar den? //Mvh Johan 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 22 Juli Jag har bytt 2 cirkpumpar pÄ kad 42, mÄnga likheter med din kad 300. För mig gick det utmÀrkt att göra i sjön.  Det Àr en del som ska bort, alla drivremmar och termostathus i mitt fall. Inte tekniskt komplicerat skulle jag sÀga men det Àr stundtals galet trÄngt. Jag hade svÄrt att fÄ lilla plaströret frÄn termostathuset att sitta rÀtt, tror jag sÀkert försökte 10 gÄnger innan jag fick det tÀtt.  Du behöver ta bor termostathuset sÄ du behöver sÀnka glykolnivÄn med ca 5 liter. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 22 Juli Du behöver ta bort termostathuset sÄ du behöver sÀnka glykolnivÄn med ca 5 liter. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 22 Juli Ok,tack för bra info @Jens_Sthlmđđ  Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 3 Augusti Hej igen @Jens_Sthlm đ Tappade du ut glykolen genom slangen utan blĂ„ mĂ€rkning? Eller mĂ„ste man tömma glykolen pĂ„ fler stĂ€llen? //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 4 Augusti Jag tappade enbart via slangen. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 4 Augusti Hej igen @Jens_Sthlm đ Tappade du ut glykolen genom slangen utan blĂ„ mĂ€rkning? Eller mĂ„ste man tömma glykolen pĂ„ fler stĂ€llen? //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 4 Augusti Ok,tack đ Ska ge mig pĂ„ ett försök idag att fĂ„ bort pumpen đ Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 4 Augusti Köpte du @Jens_Sthlm helt ny vattenpump eller lĂ€mnade du in och reparerade den befintliga? Funderar pĂ„ vad som Ă€r mest ekonomiskt âșïž Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 4 Augusti 2 timmar sedan skrev JohanW79: Köpte du @Jens_Sthlm helt ny vattenpump eller lĂ€mnade du in och reparerade den befintliga? Funderar pĂ„ vad som Ă€r mest ekonomiskt âșïž Cirkpumpen köpte jag helt ny. Sjövattenpump renoverade jag. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 4 Augusti Ok đ Fick loss den gamla idag. Ska lĂ€mna in den sĂ„ fĂ„r vi se om det Ă€r billigare att laga Ă€n att köpa en ny đ Tack för support @Jens_Sthlm Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 29 Augusti Hej igen @Jens_Sthlm đ Det blev en ny cirkulationspump. Skruvade dit den ikvĂ€ll. SvĂ„rare att fĂ„ dit termostathuset. Har du nĂ„got knep för att fĂ„ dit den? Ăr ju en liten bult som Ă€r i vĂ€gen för att fĂ„ termostathuset rakt in mot plaströret. //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
kossor 939 Postad 29 Augusti 49 minuter sedan skrev JohanW79: Hej igen @Jens_Sthlm đ Det blev en ny cirkulationspump. Skruvade dit den ikvĂ€ll. SvĂ„rare att fĂ„ dit termostathuset. Har du nĂ„got knep för att fĂ„ dit den? Ăr ju en liten bult som Ă€r i vĂ€gen för att fĂ„ termostathuset rakt in mot plaströret. //Mvh Johan Ta en fil fila bort gjutklacken mitt för bulten. Smörj oringen samt plaströret noga vitt vaselin. NĂ€r pumpen Ă€r pĂ„ plats med nĂ„gra bultar ruska lite pĂ„ pumpen sĂ„ röret hamnar rĂ€tt. Dra fast pumpen. Annars om du gör enligt penta montera bort kyllimpan sĂ€tt dit pumpen skjut pĂ„ limpan dra Ă„t. Skillnaden mellan fil och kyllimpan Ă€r mĂ„nga timmar skruva. Lycka till  Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 29 Augusti 57 minuter sedan skrev JohanW79: Hej igen @Jens_Sthlm đ Det blev en ny cirkulationspump. Skruvade dit den ikvĂ€ll. SvĂ„rare att fĂ„ dit termostathuset. Har du nĂ„got knep för att fĂ„ dit den? Ăr ju en liten bult som Ă€r i vĂ€gen för att fĂ„ termostathuset rakt in mot plaströret. //Mvh Johan Första cirkpumpen monterade jag utan att fila. Tog ca en dag att fĂ„ röret i rĂ€tt lĂ€ge utan lĂ€ckage. Andra cirkpumpen filade jag bort lite av godset i termostathuset, tog ca 30 min att fĂ„ det i rĂ€tt lĂ€ge.  Sammanfattningsvis: gör som kossor beskriver sĂ„ spar du mĂ„nga timmars jobb. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
NW355 242 Postad 29 Augusti Ett tips Àr om du inte redan har genomfört monteringen av termostathuset att byta plaströret dÄ detta Äldras och börjar lÀcka i svulsten. O-ringsfett Molykote 55 t ex pÄ bara o-ringarna, inte för mycket. Kan nÀmna att det Àr Ànnu svÄrare nÀr man bara byter plaströret utan att pumpen demonteras. TÀtningen mellan pump och termostathus mÄste ha stöd samt att lite material fÄr avverkas pÄ termostathuset som nÀmnts tidigare. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser