Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Hej alla segelbåtsägare

 

Jag har en Aphrodite 30 med S-drev. Jag har ett läckage i båten som jag inte kan identifiera varifrån vattnet kommer. Det läcker in saltvatten.

Läckaget uppstår enbart vid segling när det trycker på lite grann. Inget läckage vid motorgång eller när båten ligger stilla vid brygga. Jag kränger aldrig ner båten så vatten kommer upp på skarndäck.

Jag har dragit kölbultarna så mycket det går (9st.), alla sitter som berget samt gått igenom alla genomföringar, slangklämmor. Är det någon av mina seglarvänner som har förslag på hur jag löser problemet.

Mvh / Aphrodite 30 / nr.130

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd här på marinforum läste jag att man bör dubbelkolla om det verkligen är saltvatten som kommer från sjön. Det kan också vara regnvatten eller annat vatten (från vattentanken, kondens) som väl i båten tar smak av salt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kartera vilka möjligheter har vattnet att nå dit det kommer. Rita streck med vattenfärg i de möjliga vägar som vattnet kan komma. Då är du en bit på väg att ringa in problemet. När jag hade köpt min båt så kom det in vatten till kölskarpen ibland. Identifierade att problemet bara uppkom vid segling för styrpords halsar och krängning över 20 grader. Det visade sig vara en dåligt utförd plastning i aktern där skrov och däck plastats ihop. Det tog mig fyra säsonger att identifiera problemet. Hoppas det går fortare för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...