Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
jonashedstrom

HJÄLP - Båtmotor dör när vi gasar försiktigt iväg Honda 50 HK 2014 4-takt

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vi är nyblivna båtägare och har problem med vår motor som är en 4-taktsmotor, Honda 50 HK från 2014.

Vi köpte den här båten och motorn i våras från vad vi uppfattar en mycket seriös säljare med kvitton på allt och en större service gjord 2022.


Kort bakgrund

  • Båt och motor har stått under tak vintertid i ett garage.
  • Vi har inte gjort någon service i år.
  • Vi har tömt all gammal bensin och sen fyllt på med ny.
  • Vi har laddat batteriet.
  • I nio fall av tio så startar den direkt och allt låter bra.
  • Vi ser att kylvattnet strålar ut på ett bra sätt.

 

Problemet

  • Såsom vi uppfattar problemet så är det när man försiktigt ska gasa iväg - då dör motorn.
  • Vi börjar alltid att köra motorn i 5 min, stilla på tomgång i båtplatsen
  • Ibland åker vi iväg utan problem, gör med typ full gas och lägger till någonstans.
  • Vi åker iväg efter 10 min, då startar motorn - vi puttrar iväg i hamnen, men när vi ska gasa på försiktigt i farleden så dör den.
  • Ett annat fall (igår) så körde jag på tomgång (5-10 min) i båtplatsen och sen när vi skulle åka iväg backade jag ut och sen när jag la i gasen för att köra framåt så dog den direkt - trots låga varv/knop inne i hamnen.

 

Upplever även att när den dör enligt ovan så går det att fortsätta ett tag att försöka starta igång den med startnyckeln, men efter 5-10 ggr så börjar den ge vika.

Tidigare har temperatur-lampan lyst, men nu lyser bara gröna oljetryckslampan och sen tänds och släcks den röda temp-ikonen ganska snabbt.

 

Vad göra?
 

Stort tack för alla tips.

 

Mvh Jonas med familj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja felsöka i bränsleförsörjningen.

Är det en lös tank eller en fast monterad i båten? Är blåsan på slangen pumpad så den är hård? Förblir trycket hyfsat hårt när motorn går?

 

Testa med en annan tank (som funkar korrekt på en annan motor) och slang med rätt motoranslutning (det finns flera typer, en del till förväxling lika men passar inte på varandra). Om det funkar då är det garanterat nåt fel på tanken eller slangen, t ex att det kommer in luft eller att flödet inte räcker till.

 

Om det blir samma sak även med en annan tank och slang, så är nästa steg att felsöka i motorn. Det kan vara delvis blockerade gångar i förgasaren. Flödet räcker till för tomgång, och sen på hög gas är det andra gångar som används, men gaslägen över tomgång men inte på högre gas, kanske blockeringen gör att det blir för klent och motorn dör. I så fall är det en förgasarrengöring som krävs. Inte så svårt om man är normalhändig. Mest en fråga om att demontera på ett sätt så man inte riskerar att tappa några skruvar eller andra delar ner i vattnet eller i underdelen av motorutrymmet, och att man håller koll på hur man skruvar saker så man får tillbaks allt på rätt sätt igen. Rengör gör man med förgasarrengöringssprej. Den löser upp avlagringar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag skulle börja felsöka i bränsleförsörjningen.

Är det en lös tank eller en fast monterad i båten? Är blåsan på slangen pumpad så den är hård? Förblir trycket hyfsat hårt när motorn går?

 

Testa med en annan tank (som funkar korrekt på en annan motor) och slang med rätt motoranslutning (det finns flera typer, en del till förväxling lika men passar inte på varandra). Om det funkar då är det garanterat nåt fel på tanken eller slangen, t ex att det kommer in luft eller att flödet inte räcker till.

 

Om det blir samma sak även med en annan tank och slang, så är nästa steg att felsöka i motorn. Det kan vara delvis blockerade gångar i förgasaren. Flödet räcker till för tomgång, och sen på hög gas är det andra gångar som används, men gaslägen över tomgång men inte på högre gas, kanske blockeringen gör att det blir för klent och motorn dör. I så fall är det en förgasarrengöring som krävs. Inte så svårt om man är normalhändig. Mest en fråga om att demontera på ett sätt så man inte riskerar att tappa några skruvar eller andra delar ner i vattnet eller i underdelen av motorutrymmet, och att man håller koll på hur man skruvar saker så man får tillbaks allt på rätt sätt igen. Rengör gör man med förgasarrengöringssprej. Den löser upp avlagringar.

 

Denna Honda är en insprutatare och ingen förgasare. Har en likadan från samma år. Instämmer dock med att det låter som bränsleproblem. 
 

Jag hade lämnat in motorn till en verkstad. Det är inga enkla motorer att skruva på själv om man inte har vanan och kunskapen om dessa motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...