Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
stranden720

Nasa bm1

Rekommendera Poster

7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

"Tänk på pocenten, .elge"

Ja det har jag. jag har försökt med att ställa om batterikapaciten både uppåt och nedåt, men det tycks inte hjälpa. Jag har inte läst på några utländska sidor om detta fenomen, men sannolikt har det nog upptäckts bland båtägare eller husbilsägare annorstädes.

Den vanligaste felinkopplingen är att man har kopplat en laddare eller solcellsregulatorns minus direkt till batteriminus, då registrerar inte instrumentet laddningsströmmen från den laddaren eller regulatorn, allting på minussidan måste gå genom shunten. 

Sedan har jag sett att man kopplat instrumentens kablar fel på shunten eller vänt på shunten, då regisserar den ingående strömmar som förbrukning och tvärtom. Jag kopplade så i min batteribox till elutombordaren i våras, där sitter det förvisso en Victron, det var något slags feltänk, men lätt åtgärdat.

Sedan skall jag titta närmare på den där extra 4%, dom brukar uppträda soliga dagar då också generatorn laddat ordentligt. Men det brukar bli 100% så fort kylskåpet startat, eller efter det man spolat på toaletten... (eltoalett)...

Allt är rätt inkopplat, svart och vit på batterisidan av shunten, gul på andra sidan samt röd till batteriets pluspol.  dock upptäckte jag att laddarens minus låg gömd  på batteriets minuspol.  Ska flytta den till shunten och se vad som händer. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev stranden720:

Allt är rätt inkopplat, svart och vit på batterisidan av shunten, gul på andra sidan samt röd till batteriets pluspol.  dock upptäckte jag att laddarens minus låg gömd  på batteriets minuspol.  Ska flytta den till shunten och se vad som händer.

Men om allt är rätt inkopplat skall den ju inte visa uppladdning/charge när du förbrukar (utan att ha laddaren ansluten). För ditt huvudsakliga problem är väl att procenttalet inte räknas ner, dvs att urladdning detekteras ?

Den felkopplade laddarens minus gör ju bara att den inte kommer märkas när den väl kopplas in, vilket i och för sig är en sak att rätta till. Men den laddar ju, inte laddar ur.

Bilder är alltid bra att dela med sig av, i synnerhet när man kört fast och inte hittar något mer som verkar vara fel 😉

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev IngemarE:

Men om allt är rätt inkopplat skall den ju inte visa uppladdning/charge när du förbrukar (utan att ha laddaren ansluten). För ditt huvudsakliga problem är väl att procenttalet inte räknas ner, dvs att urladdning detekteras ?

Den felkopplade laddarens minus gör ju bara att den inte kommer märkas när den väl kopplas in, vilket i och för sig är en sak att rätta till. Men den laddar ju, inte laddar ur.

Bilder är alltid bra att dela med sig av, i synnerhet när man kört fast och inte hittar något mer som verkar vara fel 😉

Det har du du rätt i. Det kommer....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När man mäter ström, så är det inte antalet elektroner som passerar en vågskål. Eller trillar ur en slang. Det går ju inte.

Man använder helt enkelt Ohms lag.

Strömmens storlek i Ampere är spänningen i Volt över en känd resistans i enheten Ohm.

I = U / R, kommer Ni väl ihåg från högstadiets fysik lektioner.

I detta fallet utgörs resistansen shunten.

Eftersom vi inte har några elektroner att fysiskt räkna vid en viss ström så är det ändå spänningen som är den kända variabeln.

Små ändringar ger variationer av ström. Stiger spänningen, om än litet så ökar strömmen, och tvärtom.

BM1:an är inte byggd för att analysera gamla, nya, stora, mindre batterier av olika slag och deras olika karaktäristika.

Däremot utgår den från hur olika spänningar förändrar sig över tid.

Och på så vis kan den med rimliga värden ange laddnings grad.

I manualens inledning finns mer beskrivet, bl a att den behöver en viss tid för att analysera.

Lade märke till att om jag verkligen gör allt spänningslöst i

båten och efter en tid slår på huvudbrytaren så visar min BM1

värdet 104 %. Inget annat påslaget.

Efter någon minut visade den 100 %. Detta då batterierna var helt fulladdade.

Efter en natt med kompressorkyl och CPAP matad via konverter, så hade kapaciteten sjunkit till 70 %, och spänningen låg på 12.5 V.

Solcellen började ladda så smått och spänningen höjdes.

Allt fungerar, även om batteribanken på 180 Ah, börjar bli lite trött.

Startar motorn inte på batterierna, bryter jag DF och vevar igång för hand.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara värt att kolla kablaget.

Kommer inte ihåg om det sitter en multikontakt på baksidan av BM1.

I så fall lossa den.

Summra eller resistansmät varje kabel efter att den lossats i andra änden, vid shunten o s v.

Är kablaget skarvat någonstans?

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk dig att (minus-)kabeln är en vattenslang, flödet i slangen motsvarar strömmen, vattentrycket motsvarar spänningen. Shunten med tillkopplad BM-1 är i detta fallet en flödesmätare, när du förbrukar snurrar flödesmätarens impeller åt ena håller, och när du laddar snurrar den åt andra hållet. Denna flödesmätare är även kapabel att känna av vattentrycket, alltså spänningen.

Sedan får man väl tänka sig att det även finns en plusslang som är förfylld med elektroner… vatten alltså och då en reservoar som motsvarar batteriet samt en pump som motsvarar generatorn och/eller solcellspanelerna. 

Där slutar väl jämförelserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja ... Inte vattentrycket, men väl

tryckfallet över lilla strypningen (shunten).

Spänningsfallet över BM1:s shunt.

Går att mäta med en känslig voltmeter.

Detta måste jag testa då jag kommer till båten nästa gång.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...