Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Rekommendera Poster

Hej, blir inte klok på hur man ska läsa av den. Ligger utan landström nu idag och den visar 12.3v nu men procenten är på 100%.  Har dubbla nya varta förbrukningsbatterier plus startbatteri. När bör man bli orolig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 12.3 V är ju inte fullt direkt... Det skulle jag räkna som undre gränsen för urladdning om man inte vill slita för mycket.

 

Men, procenten som visas beror väl på hur BM-1 är "nollad"? @Georg_Ohm har använt en sån i många år och säkert sett både det ena och det andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju börja med bruksanvisningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybro:

Man kan ju börja med bruksanvisningen.

Jag hade väl inte ställt frågan om det står i bruksanvisningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Man kan ju börja med bruksanvisningen.

Lika go och trevlig som vanligt. Sovit dåligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja... Gott.

 

Men i bruksen står hur man justerar vad som ska motsvara 100%.

 

Ex. Fast min visar t ex 14.2 V när generatorn laddar, så inte visar laddstapeln 100 %. Kan ta flera timmars motorgång innan posenten närmar sig 100.

 

Är inkopplingen enligt tillverkarens anvisningar?

 

Har det nån gång visat typ korrekt?

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev stranden720:

Jag hade väl inte ställt frågan om det står i bruksanvisningen. 

 

Har märkt att folk läser bruksanvisningar lite hur som helst 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Hybro:

 

Har märkt att folk läser bruksanvisningar lite hur som helst 

Jag förstår. Jo det är inkopplat enl. Schemat och jag har lusläst manualen.  Dock är jag fundersam då den nog aldrig gått under 100% . Har jag motorn avstängd och ej laddar som nu står det charge och visar ett uttag på 2-4A (har kylen på) men startar jag motorn så  står det discharge . Borde vara tvärtom att det står charge när motorn är på. Har dubbelkollat alla kablar och det är gjort rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter onekligen som ett fel. Ska grunna på saken 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En felinkoppling av kablarna till schunten tror jag kan ge dessa symptom.

 

Handlar om att läsa av ett mycket lågt spänningsfall. Med rätt polaritet!

 

Polariteten på spänningen ger i vilken riktning strömmen går. I eller urladdning.

Och eftersom detta tydligen inte stämmer tror jag på fel i koppling.

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit och svart kabel alltid kopplat till den ände på shunten som med grov kabel är kopplad till batteriminus.

 

Lätt att missa enligt bruksanvisningen sid 5, exempel nr två.

Med separata batterier för start och övrig el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät batteriernas polspänningar med en lös voltmeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Mät batteriernas polspänningar med en lös voltmeter.

Svart och vit kabel sitter där dom ska. Mätte med multimeter och den visar lika spänning som Nasa gör. Nä nu har jag tröttnat på att ligga i motorutrymmet , den får landa på tippen vid tillfälle. Tack så mycket för hjälpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompletterade ett av mina inlägg ovan.

Detta om att jag tror på fel i koppling, och resultatet av detta.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det sitter en typ multi kontakt på baksidan så kan Du skicka den till mig så ska jag prova den åt dig.

 

Skriv av serienummer eller märk själv. Så skickar jag tillbaks.

Kostar dig två porton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev stranden720:

Svart och vit kabel sitter där dom ska. Mätte med multimeter och den visar lika spänning som Nasa gör. Nä nu har jag tröttnat på att ligga i motorutrymmet , den får landa på tippen vid tillfälle. Tack så mycket för hjälpen. 

Om du ger upp så lätt om en sak som denna, kommer du snart slänga hela båten på tippen.....

 

12,3V kan väl vara rimligt under belastning, som du ju har. Att den visar 100% och inte räknar ner lär ju bero på att den får fel polaritet på strömmen, dvs den tror den går åt motsatt håll som den gör.

Där skall du börja leta. Utan att ha tittat i någon bruksanvisning tycker jag det är uppenbart att kablarna på mätshunten är omkastade.

 

Har du några foton på shunten, kablarna o.s.v. ?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Är ju det jag är inne på. Tack.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-07-20 vid 19:16 skrev raol:

Ja, 12.3 V är ju inte fullt direkt... Det skulle jag räkna som undre gränsen för urladdning om man inte vill slita för mycket.

 

Men, procenten som visas beror väl på hur BM-1 är "nollad"? @Georg_Ohm har använt en sån i många år och säkert sett både det ena och det andra.

 

Eftersom jag är omnämnd...

Jo jag gillar BM-1, den finns i två versioner "compact" och "clipper" Den berättar allting om hur mycket ström som går ut och in i batteriet, spänningen, hur länge man kan förbruka innan laddning skall ske etc... 

En "batteritankmätare" oavsett modell eller fabrikat, tycker jag är lika självklar som en bränsletanksmätare.

Min är jättebra, eller om det är batteribanken som är det... för jag får ofta 104% när batterierna är fulladdade... (!) Men den buggen kan jag leva med då det räcker att man tänder en läslampa några minuter för att det skall bli 100, eller 99%.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Eftersom jag är omnämnd...

Jo jag gillar BM-1, den finns i två versioner "compact" och "clipper" Den berättar allting om hur mycket ström som går ut och in i batteriet, spänningen, hur länge man kan förbruka innan laddning skall ske etc... 

En "batteritankmätare" oavsett modell eller fabrikat, tycker jag är lika självklar som en bränsletanksmätare.

Min är jättebra, eller om det är batteribanken som är det... för jag får ofta 104% när batterierna är fulladdade... (!) Men den buggen kan jag leva med då det räcker att man tänder en läslampa några minuter för att det skall bli 100, eller 99%.

Hej, min står konstant också på 104%, dock konstant när spänningen har krupit ner till 12.3v. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev IngemarE:

Om du ger upp så lätt om en sak som denna, kommer du snart slänga hela båten på tippen.....

 

12,3V kan väl vara rimligt under belastning, som du ju har. Att den visar 100% och inte räknar ner lär ju bero på att den får fel polaritet på strömmen, dvs den tror den går åt motsatt håll som den gör.

Där skall du börja leta. Utan att ha tittat i någon bruksanvisning tycker jag det är uppenbart att kablarna på mätshunten är omkastade.

 

Har du några foton på shunten, kablarna o.s.v. ?

Återkommer med bilder. Det jag inte kollat är då om man behöver vända på shunten. Det finns alltså en riktning på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej.

Bara viktigt att Du kopplar den vita och den svarta tråden till den sida på shunten som är kopplad direkt till batteriets, batteriernas minus.

Den gula till andra änden på shunten.

 

Gissningsvis har du kopplat tvärs om.

 

- All ström på minussidan från/till batteriet/batterierna ska gå genom schunten.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Figur 2 i manualen.

Otydlig färgmärkning av kablaget.

 

 

 

IMG_20240722_123128.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev stranden720:

Hej, min står konstant också på 104%, dock konstant när spänningen har krupit ner till 12.3v. 

Jag skulle nog säga att den håller sig på 104% tills spänningen krupit ned till omkring 12,5-12,3 volt nånting. Men jag har inte suttit och tittat på dessa siffror hela tiden, man får ju ändå tänka sig att det rör sig om relativt korrekta medelvärden.

Då jag i hamn enbart förlitar mig på solcellerna är jag mest intresserad av att kalkylen går ihop på morgonsidan, att solcellspanelerna kan ersätta det som förbrukades under föregående kväll och natt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle nog säga att den håller sig på 104% tills spänningen krupit ned till omkring 12,5-12,3 volt nånting

 

Men @Georg_Ohm, har du sett att TS skrivit detta en bit upp:

2024-07-21 vid 10:16 skrev stranden720:

Har jag motorn avstängd och ej laddar som nu står det charge och visar ett uttag på 2-4A (har kylen på) men startar jag motorn så  står det discharge . Borde vara tvärtom att det står charge när motorn är på.

Då kommer den nog aldrig gå ner i procent så länge den tror att urladdningsströmmen är laddström istället för tvärtom. Den verkar ju vara felinkopplad.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle nog säga att den håller sig på 104% tills spänningen krupit ned till omkring 12,5-12,3 volt nånting.

Här nämner du två saker som gör att jag aldrig skulle skaffa en Nasa BM. 
Att något visas som mer än fullt betyder att den inte har en aning om laddstatus. Ingen laddstatus kan överstiga 100%!

Att den inte verkar reagera förrän spänningen går ner till 12,5-12,3 V tyder på att den inte mäter strömmen utan spänningen. Helt fel mao!

Men det är ju bara som jag ser det och inte nödvändigtvis någon sanning för det.

Men det finns ju flera produkter som mäter det man vill på marknaden och dessutom till en billig penning.

 

Annars håller jag helt med dig, en batteritankmätare är lika viktig som en bränsletankmätare. Iaf så länge man inte har soppan i en dunk som man kan lyfta på och känna hur mycket som är kvar.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är mycket nöjd med min.

 

Tror inte det vore bättre att blaska med en syradensitetsmätare.

Eller för den delen kolla intensiteten på lamporna i byssan.

Vet nu vad som behövs för att CPAP-maskinen ska kunna jobba en natt.

 

Visst, jag kan starta min motor (och generator) med startvev, ifall jag någon gång skulle köra tomt.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteritankmätare är lika viktig som en bränsletankmätare!

Den jämförelsen haltar lite i min erfarenhetsbank.

Har haft båtar i 45 år och endast för något år sedan investerade jag i en batteribanksmätare vilket om sanningen ska fram inte gjort mej ett dugg lyckligare, klokare eller underlättat mitt liv i båten, det va en investering som i mitt tycke va bort kastat.

Klarar mej lika bra med en vanlig voltmätare som jag haft i alla båtar där batterier har funnit och klarat mej ypperligt i ca 43 år.

Utan el i förbrukningsbanken kan man leva med. Men utan bränsle i tanken så blir det förbannat jobbigt att ta sig till en hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Wildeside:

Utan el i förbrukningsbanken kan man leva med. Men utan bränsle i tanken så blir det förbannat jobbigt att ta sig till en hamn.

Jo, det är ju klart att man inte kan köra när soppa-tanken är tom men ingen har påstått något annat heller. Det man inte VET kan man ju bara gissa och där har de flesta lite koll på hur mycket de kört och hur mycket de behöver tanka efter det. Det syns ju när man tankar.

Batterierna däremot, där syns det ju inte vad du ”tankar” och inte riktigt vad du ”kör upp” heller. Speciellt inte om man tror att ett 12V batteri är fullt när den svajande, analoga mätaren visar ca 12V!

Och visst kan man med stor erfarenhet ”veta” att man klarar typ en helg i båten för det har man klarat tidigare men bara om man har ett väldigt upprepat körmönster och batterierna är friska. Och det är de oftast med sådant ”vetande” inte så länge.

Men var och en är saliga i sin tro ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Men @Georg_Ohm, har du sett att TS skrivit detta en bit upp:

Då kommer den nog aldrig gå ner i procent så länge den tror att urladdningsströmmen är laddström istället för tvärtom. Den verkar ju vara felinkopplad.

"Tänk på pocenten, .elge"

Ja det har jag. jag har försökt med att ställa om batterikapaciten både uppåt och nedåt, men det tycks inte hjälpa. Jag har inte läst på några utländska sidor om detta fenomen, men sannolikt har det nog upptäckts bland båtägare eller husbilsägare annorstädes.

 

Den vanligaste felinkopplingen är att man har kopplat en laddare eller solcellsregulatorns minus direkt till batteriminus, då registrerar inte instrumentet laddningsströmmen från den laddaren eller regulatorn, allting på minussidan måste gå genom shunten. 

Sedan har jag sett att man kopplat instrumentens kablar fel på shunten eller vänt på shunten, då regisserar den ingående strömmar som förbrukning och tvärtom. Jag kopplade så i min batteribox till elutombordaren i våras, där sitter det förvisso en Victron, det var något slags feltänk, men lätt åtgärdat.

 

Sedan skall jag titta närmare på den där extra 4%, dom brukar uppträda soliga dagar då också generatorn laddat ordentligt. Men det brukar bli 100% så fort kylskåpet startat, eller efter det man spolat på toaletten... (eltoalett)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Wildeside:

Batteritankmätare är lika viktig som en bränsletankmätare!

Den jämförelsen haltar lite i min erfarenhetsbank.

Har haft båtar i 45 år och endast för något år sedan investerade jag i en batteribanksmätare vilket om sanningen ska fram inte gjort mej ett dugg lyckligare, klokare eller underlättat mitt liv i båten, det va en investering som i mitt tycke va bort kastat.

Klarar mej lika bra med en vanlig voltmätare som jag haft i alla båtar där batterier har funnit och klarat mej ypperligt i ca 43 år.

Utan el i förbrukningsbanken kan man leva med. Men utan bränsle i tanken så blir det förbannat jobbigt att ta sig till en hamn.

voltmeter-hj-lp.jpg.c0a7452f3f6f069b25dd9274d6d8aae0.jpg

 

Det man inte vet, det har man inte ont av.

Voltmetern är ju överskattad.

Visst den kan ju ge en fingervisning om hur det står till, men den berättar längt ifrån hela sanningen.

Sedan är visarnålen tjock och skalan rätt så grov, det är ingalunda något precisionsinstrument. Om du har en digital voltmeter är det inte säkert att den visar rätt bara för att den ger ett värde med två decimaler. Den kan vara dåligt kalibrerad och när det gäller så väl den digitala som analoga kan man ju ha ett duktigt spänningsfall om ledningarna är långa från batteriet till instrumentet, och det kanske dessutom finns en och annan kontaktpunkt med dålig förbindelse.

 

Om du skall veta batteristaus utan att ha en batterimonitor  skall du ha två amperemetrar, en för ingående ström och en för utgående sedan skall du varje minut läsa av dessa och föra en logg på mätvärdena, och därefter räkna på hur mycket du  har kvar i batteriet. För det är exakt det en batterimonitor gör fast den läser av och räknar ut varje sekund, plus ett par andra saker.

Det är rätt omständligt och tidsödande så då är det lika bra att köpa en batterimonitor, som tycks vara det korrekta namnet.

 

Klart att du kan ju även ha en flödesmätare mellan tanken och motorn är räkna på samma sätt... eller hur, men då lättare med en tankmätare. Att sedan bränsletankar sällan är utförda som rätblock dom är ju ofta är smalare nedtill än upptill vilket då lurar den som läser av tankmätaren, för tankmätaren har ju alltid rätt,  den läser ju alltid av nivån i tanken inte volymen, medan batterimonitorn jämför sina värden med värdet för den batterikapacitet man en gång programmerat in.

Så jämförelsen med en bränsletankmätare och en "batteritankmätare" haltar betänkligt.

 

Jag ersatte min voltmeter i panelen med en roderlägesindikator, den har jag större nytta av när man skall krångla sig in på trånga båtplatser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...