Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Davidd

Motorbåt till nybörjare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har funderingar på att bli med båt så att familjen kan komma ut över dagen. Är nybörjare vad gäller båtar, både att mecka och att framföra. Körde en del för typ 20 år sen men det är preskriberat :)

Båten behöver inte vara jättestor men bör kunna transportera 6 personer.

Helst med kojplats till 2 personer så att jag och frun kan ta en tur över helgen.

Minimalt med mek/service osv...

Driftsäker och drivmedelsnål och lättkörd.

 

Vad rekommenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Davidd:

Hej!

 

Har funderingar på att bli med båt så att familjen kan komma ut över dagen. Är nybörjare vad gäller båtar, både att mecka och att framföra. Körde en del för typ 20 år sen men det är preskriberat :)

Båten behöver inte vara jättestor men bör kunna transportera 6 personer.

Helst med kojplats till 2 personer så att jag och frun kan ta en tur över helgen.

Minimalt med mek/service osv...

Driftsäker och drivmedelsnål och lättkörd.

 

Vad rekommenderar ni?

Budget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en Finnmaster T7 eller T8 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Davidd:

Hej!

 

Har funderingar på att bli med båt så att familjen kan komma ut över dagen. Är nybörjare vad gäller båtar, både att mecka och att framföra. Körde en del för typ 20 år sen men det är preskriberat :)

Båten behöver inte vara jättestor men bör kunna transportera 6 personer.

Helst med kojplats till 2 personer så att jag och frun kan ta en tur över helgen.

Minimalt med mek/service osv...

Driftsäker och drivmedelsnål och lättkörd.

 

Vad rekommenderar ni?

Scarab 37 med 496 HO motorer...perfekt för dej o frugan...hon kommer älska dej mer än någonsin...tro mej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Glömde sätta budget. Eftersom det är första båt och så vidare så tänker jag mig max 50000. Är båt en bra grej så kan jag gå vidare senare och byta uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika på Ryds Camping eller liknande med så ny motor som möjligt. Än finns ingen som vet hur gammal en glasfiber båt kan bli, men motorerna......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den budgeten blir det nog något som går långsamt och stilla, kanske en snipa. Svårt att se att du får en vettig bobar båt för den pengen dock.

Vilka vatten hade du tänkt åka i?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Janne_G:

Kika på Ryds Camping eller liknande med så ny motor som möjligt. Än finns ingen som vet hur gammal en glasfiber båt kan bli, men motorerna......

Går 6 pers in i en Ryds Camping?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den budgeten så är det nog en ny liten stypulpetare o tält som kan uppfylla alla dina önskemål.

"Minimalt med mek/service osv...

Driftsäker och drivmedelsnål och lättkörd."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Davidd:

Eftersom det är första båt och så vidare så tänker jag mig max 50000.

 

17 timmar sedan skrev Davidd:

Båten behöver inte vara jättestor men bör kunna transportera 6 personer.

Helst med kojplats till 2 personer så att jag och frun kan ta en tur över helgen.

Minimalt med mek/service osv...

Driftsäker och drivmedelsnål och lättkörd.

Jag är nog ganska på säker att de 2 citaten ovan inte går att kombinera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Med den budgeten blir det nog något som går långsamt och stilla, kanske en snipa. Svårt att se att du får en vettig bobar båt för den pengen dock.

Vilka vatten hade du tänkt åka i?

Skärgård runt stockholm. Åka till öar över dagen och bada eller bada från båten. Kanske eventuellt lite fiske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Kane:

 

Jag är nog ganska på säker att de 2 citaten ovan inte går att kombinera.

Det går nog bra om man köper en snipa med en liten bra dieselinombordare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Det går nog bra om man köper en snipa med en liten bra dieselinombordare.

Ja, som jag ser det är det enda alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Går 6 pers in i en Ryds Camping?

Jag har för mig att min var godkänd för 7 pers. Årsmodeller från 76 och framåt. De äldre har inte samma skrov och bärighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds Camping tar 7 pers, men 4 vuxna plus 3 barn är föredra. Min camping med en Honda 50hk -14 kostade 37kkr för tre år sen, men kapellet och interiören behövdes fräschas upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Gör så här; kolla den här sökningen på Blocket (Stockholm, motorbåtar mellan 40-60 kkr) och kolla om det finns något du tänkt dig. Om inte; kolla över din budget. 
https://www.blocket.se/annonser/stockholm/fordon/batar/motorbat?cg=1061&r=11&ps=5&pe=7

Det här ser väl inte så tokigt ut. Saknar kojplats men det får man kanske leva med då.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/grisslan_520_s_honda_bf50_2007/1401074874

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Davidd:

Det här ser väl inte så tokigt ut. Saknar kojplats men det får man kanske leva med då.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/grisslan_520_s_honda_bf50_2007/1401074874

Den lär gå väldigt trögt med 6 pers ombord men är du beredd på det så kan det vara ett bra köp.

 

Mitt generella råd till alla som ska köpa båt är att titta på MÅNGA båtar innan man slår till och helst provköra med tänkt belastning. Med många menar jag minst 5. Detta för att man ska förstå vad man egentligen vill ha.

Sen är det alltid bra att ha en firma i närheten som kan serva/laga motorn/märket man köper.

Tänk också på att motorn på den båten du länkar till ser ny och fin ut men vore det en bil skulle en årsmodell 2007 inte betraktas som ny. Och båtmotorer lever sitt liv i ständig uppförsbacke.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ChristerN:

Den lär gå väldigt trögt med 6 pers ombord men är du beredd på det så kan det vara ett bra köp.

 

Mitt generella råd till alla som ska köpa båt är att titta på MÅNGA båtar innan man slår till och helst provköra med tänkt belastning. Med många menar jag minst 5. Detta för att man ska förstå vad man egentligen vill ha.

Sen är det alltid bra att ha en firma i närheten som kan serva/laga motorn/märket man köper.

Tänk också på att motorn på den båten du länkar till ser ny och fin ut men vore det en bil skulle en årsmodell 2007 inte betraktas som ny. Och båtmotorer lever sitt liv i ständig uppförsbacke.

Hur ser du att den kommer gå trögt? Motorstorlek? Skrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Davidd:

Hur ser du att den kommer gå trögt? Motorstorlek? Skrov?

Främst motorstorleken. Gissar att ni med 6 pers (vuxna) kan komma upp i 12-14 knop max. Båten, gissar jag, är gjord för ca 25 knop vilket den kanske kan göra med 1-2 personer ombord. 
Jag har själv en Yamarin 490 med en 70 hk motor på. Ganska lik i storlek. Hade tidigare en 50 hk på den och då gick den bra med upp till 3-4 pers, sen var det en plöjande båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-21 vid 11:49 skrev Kane:

 

Jag är nog ganska på säker att de 2 citaten ovan inte går att kombinera.

@Davidd Kane har helt rätt. Jag tänkte som du med min första båt. Ville inte lägga så mycket, köpte en gammal amerikan med inombordare. Om du inte gillar att meka bör du se till att köpa en båt där motorn är max 10-15 år gammal. Båtar lever dessutom ett hårt liv på sjön även om de bara ligger still, saker rostar och torkar och krymper. Oavsett ålder på motor så se till att det finns bevis att den servats ordentligt. 

 

Du måste fundera vad som är viktigast av att ta 6 personer, att sova i den, och att vara minimalt med mek/service. Vill du ha alla tre så tittar du på en båt för åtminstone 250 kkr. Kanske det dubbla.
 

Mitt eget äventyr med den billiga, äldre båten som jag la oerhört mycket tid, pengar, svett och tårar på slutade med att jag köpte en helt ny istället. Framförallt för att uppnå det där med ”minimalt med mek och service” där min gamla var motsatsen. Att köpa en billig båt blir dyrt i längden, speciellt om du inte är händig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Davidd:

Hur ser du att den kommer gå trögt? Motorstorlek? Skrov?

Båten är 5,2 m lång. 50 hk motor på den kommer att bli trögt med 6 personer. 2 personer inga problem, kanske inte 4 heller. Med 6 personer kommer nog två att få luta sig framåt i fören för att den ska plana 😅

 

Står här att 30-70 hk rekommenderas på den. För 6 personer bör du definitivt ha 70. https://www.sokbat.se/modell/grisslan/520-s

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...