Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
Mambo

Nockebybron öppnas ej

Rekommendera Poster

Det meddelades idag att Nockebybron, mot Ekerö, inte kommer att öppnas fr.o.m 21 juli till sista aug. Tekniska problem. Så segelbåtar med högre mast än 14 m får välja annan väg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mambo:

Det meddelades idag att Nockebybron, mot Ekerö, inte kommer att öppnas fr.o.m 21 juli till sista aug. Tekniska problem. Så segelbåtar med högre mast än 14 m får välja annan väg. 

På radio pratade dom om 12 meter? Dock av akademiskt intresse för mig som nöjer mig med 3 meter "segelfri" höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ej säker på 14 m men har för mig att man kan tråckla sig igenom lite på sidan av ordinarie farled. Man bör kolla upp ifall man har en båt med masthöjd i detta härad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mambo:

Ej säker på 14 m men har för mig att man kan tråckla sig igenom lite på sidan av ordinarie farled. Man bör kolla upp ifall man har en båt med masthöjd i detta härad. 

Nära Nockeby-sidan intill båtklubben är det lite högre så bägge höjderna kan vara rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rascal:

Nära Nockeby-sidan intill båtklubben är det lite högre så bägge höjderna kan vara rätt.

Har seglat på Nockebysidan (fastlandssidan) med min Albin 78 som är 12 meter. Det var inga problem men det var några år sedan och minns höjden på Nockebysidan som 13,5 eller 13,8 meter. Har för mig att båda höjderna (den i farleden, och den på Nockebysidan) står på bron men som jag minns det var det alltså lite lägre än 14 m på Nockebysidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vattenståndet också vilken den segelfria höjden är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skyltat 13,9 meter vid den lägsta punkten på spannet närmast Nockeby.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick nedanstående per epost idag, delar här då det är intressant för flera. Men det finns alltså som skrivits ovan en väg bredvid farleden där bron är högre. Då viktigt förstås att kolla djupet (dock inga problem för min båt som sticker 1,49):

 

"Extra nyhetsbrev till dig som är medlem i en båtklubb ansluten till Saltsjön-Mälarens Båtförbund

 

Nockebybron är stängd för fritidsbåtar fram till och med den 31 augusti

Trafikverket har meddelat att Nockebybron omedelbart stängs för fritidsbåtar fram till den 31 augusti kl. 19:00. Beslutet påverkar båtar över 12 meters höjd, som nu måste ta den längre vägen runt Ekerö.

Anledningen till stängningen är att Nockebybron vid flera tillfällen har fastnat i öppet läge, vilket har påverkat biltrafiken och särskilt utryckningsfordon.

Svenska Båtunionen (SMBF) hade i slutet av juni kontakt med både Trafikverket och Sjöfartsverket för att framföra sina synpunkter och begärde att bli involverade i framtida diskussioner.

SMBF har nu återigen tagit kontakt med Trafikverket för att säkerställa att vi inkluderas i dialogen som förväntas ske efter semestern."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...