Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
snedkeps

Racor 500 halvtomt och ryker

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Blev märkligt när jag luftade efter filterbyte. Nytt finfilter och filterhus på motorn efter ett luftskruvshaveri. Fyller med diesel i finfiltret och pumpar tills pumpen blir helt stum. Motorn startar men stannar efter några minuter. Gör om pumpningen men motorn startar inte. Öppnar förfilter (Racor 500 (V.Penta)) och det är helt tomt. Fyller det och pumpar igen (ca 50 slag) men den startar inte. Pumpar åter upp trycket och pumpar ivrigt samtidigt som startmotorn går och då startar motorn men bara så länge jag pumpar, slutar jag dör motorn direkt. Skapar övertryck i tanken och försöker lufta återigen men pumpen blir lös direkt efter jag släppt den. Öppnar förfiltret som nu är halvtomt och fyller det men det rinner undan. Pumpar på handpumpen när förfiltret är öppet och det kommer luft och rök! från röret (som T-skruven gängar i), fyller filtret med ca 1 liter samtidigt som jag pumpar. Stänger, pumpar och: Motorn startar inte. 

Tips?

Redigerad av snedkeps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev snedkeps:

Blev märkligt när jag luftade efter filterbyte. Nytt finfilter och filterhus på motorn efter ett luftskruvshaveri. Fyller med diesel i finfiltret och pumpar tills pumpen blir helt stum. Motorn startar men stannar efter några minuter. Gör om pumpningen men motorn startar inte. Öppnar förfilter (Racor 500 (V.Penta)) och det är helt tomt. Fyller det och pumpar igen (ca 50 slag) men den startar inte. Pumpar åter upp trycket och pumpar ivrigt samtidigt som startmotorn går och då startar motorn men bara så länge jag pumpar, slutar jag dör motorn direkt. Skapar övertryck i tanken och försöker lufta återigen men pumpen blir lös direkt efter jag släppt den. Öppnar förfiltret som nu är halvtomt och fyller det men det rinner undan. Pumpar på handpumpen när förfiltret är öppet och det kommer luft och rök! från röret (som T-skruven gängar i), fyller filtret med ca 1 liter samtidigt som jag pumpar. Stänger, pumpar och: Motorn startar inte. 

Tips?

Ett tips är väl att du talar om vilken motor det handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det funkade innan du bytte filter kan man ju misstänka att du missat att få det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en D4.

Kanske kulan i filtret som hamnat fel, känns trögt åt rätt håll men lätt för soppan att åka tillbaka till tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket bränsle ska stå i Racor filtret?

Visst ska det vara fullt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst!

Det blev helt annat med nytt komplett förfilter (Racor 500), helt annan känsla i handpumpen. Förutom att det fungerar så är det lite förändrat mot det tidigare VP-Racor 500. Större in/utlopp 3/4 och högre T-skruv, så jag behövde sänka filterhållaren och köpa nya nipplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...