Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Familjen

Byte av bälg till S-drev

Rekommendera Poster

Är det någon som själv har bytt bälgen till S-drev. Jag har en Volvo Penta MD11C med 110 S-drev. Det är svin dyrt att låta en verkstad byta bälgen så man blir sugen på att göra det själv. Är det svårt ? Hur gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bytte bälg på min comfort 32 nyligen, själva bytet är ganska enkelt. Det enda problem var att man var tvungen att släppa på dom två främre motor fästen och skjuta fram motorn ca 5 cm samt hissa upp den ganska högt i bakkant för att få tillräckligt med utrymme mellan drev och backslag för att kunna få upp s-drevet. Jobbet tog ca 3- 4 timmar och ungefär lika lång tid att montera. Skulle gå betydligt fortare andra gången när man vet hur man skulle gjort från början. Det står ganska utförligt i manualen hur man skall gå tillväga. Var noga med att rengöra ytan där bälgen suttit innan du monterar den nya. När du ändå byter bälg föreslår jag att du även byter motorfästen, finns för ca 220.- st på Kuntze & Co (Stocholm), Original ca 1450.-/st lite annorlunda utformade men fungerar precis lika bra/Rili

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för informationen.

Du skriver -instruktioner hur man gör står tydligt i manualen. Är detta en manual som man får med när man köper bälgen ?

Vilka trix använde du för att skjuta fram och lyfta motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har visserligen en helt annan motor, och inget S-drev. Men behov av att lyfta motorn har funnits. Köpte ett spaklyftblock på Biltema för 160:-, verkar inte finnas längre där men finns säkert någon annanstans. Underbart verktyg, fäste det i en planka tvärs ovanför motorn och sedan kunde man bolla med den hur som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...