Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
MobyDuck

Motor och powertrim startar inte

Rekommendera Poster

Hej!

 

Motorn startar inte och det går inte att lyfta/sänka utombordaren med powertrim.

 

En sekvens av klickljud hörs när jag vrider på tändningsnyckeln och samma gäller när jag trycker på trim-/tilt-knappen, men motorn vill inte ens försöka starta. Trim/tilt gick igång en gång under försöken såpass att motorn höjdes upp men sen slutade den att fungera igen.
 

El matas dock till plotter, lanternor, länspump etc.

 

Är relativt okunnig men frågan är om tilt/trim har separat strömförsörjning?

 

Motor: 50 hk m50d2 Tohatsu trecylindrig utombordare.

 

Kan det vara startrelä eller startmotor?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T o m klent batteri.

Eller typ glapp i kablaget (de grövre kablarna)

 

Mät polspänningen på batteriet, batterierna i vila och när du kör trim / tilt. Vad har Du för spänningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Hybro:

T o m klent batteri.

Eller typ glapp i kablaget (de grövre kablarna)

 

Mät polspänningen på batteriet, batterierna i vila och när du kör trim / tilt. Vad har Du för spänningar?


Batteriet är relativt nytt. Mätte ~12,6 V i vila igår. Får mäta under belastning ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det likaväl kan vara en säkring på motorn.

Att reläet klickat betyder ju bara att det finns styrspänning fram till reläet, men drivsänning till startmotor och tilt saknas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev No_jah:

Jag tänker att det likaväl kan vara en säkring på motorn.

Att reläet klickat betyder ju bara att det finns styrspänning fram till reläet, men drivsänning till startmotor och tilt saknas.

Det brukar inte finnas någon säkring mellan batteriet och startmotorn. Jag instämmer med Hybros hypotes att det är dålig kontakt mellan batterikabelskorna och polerna. En omgång med stålborsten borde göra susen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Craycoat:

Det brukar inte finnas någon säkring mellan batteriet och startmotorn. Jag instämmer med Hybros hypotes att det är dålig kontakt mellan batterikabelskorna och polerna. En omgång med stålborsten borde göra susen. 

jag ska inspektera batteriet idag så får vi se om det gör nån skillnad. Återkommer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-19 vid 11:08 skrev No_jah:

Jag tänker att det likaväl kan vara en säkring på motorn.

Att reläet klickat betyder ju bara att det finns styrspänning fram till reläet, men drivsänning till startmotor och tilt saknas.

Jag ska kolla hur det ser ut under huven idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...