MobyDuck 0 Postad 19 Juli Hej! Motorn startar inte och det går inte att lyfta/sänka utombordaren med powertrim. En sekvens av klickljud hörs när jag vrider på tändningsnyckeln och samma gäller när jag trycker på trim-/tilt-knappen, men motorn vill inte ens försöka starta. Trim/tilt gick igång en gång under försöken såpass att motorn höjdes upp men sen slutade den att fungera igen. El matas dock till plotter, lanternor, länspump etc. Är relativt okunnig men frågan är om tilt/trim har separat strömförsörjning? Motor: 50 hk m50d2 Tohatsu trecylindrig utombordare. Kan det vara startrelä eller startmotor? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 19 Juli T o m klent batteri. Eller typ glapp i kablaget (de grövre kablarna) Mät polspänningen på batteriet, batterierna i vila och när du kör trim / tilt. Vad har Du för spänningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MobyDuck 0 Postad 19 Juli 28 minuter sedan skrev Hybro: T o m klent batteri. Eller typ glapp i kablaget (de grövre kablarna) Mät polspänningen på batteriet, batterierna i vila och när du kör trim / tilt. Vad har Du för spänningar? Batteriet är relativt nytt. Mätte ~12,6 V i vila igår. Får mäta under belastning ikväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 19 Juli Jag tänker att det likaväl kan vara en säkring på motorn. Att reläet klickat betyder ju bara att det finns styrspänning fram till reläet, men drivsänning till startmotor och tilt saknas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 20 Juli 19 timmar sedan skrev No_jah: Jag tänker att det likaväl kan vara en säkring på motorn. Att reläet klickat betyder ju bara att det finns styrspänning fram till reläet, men drivsänning till startmotor och tilt saknas. Det brukar inte finnas någon säkring mellan batteriet och startmotorn. Jag instämmer med Hybros hypotes att det är dålig kontakt mellan batterikabelskorna och polerna. En omgång med stålborsten borde göra susen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MobyDuck 0 Postad 20 Juli 4 timmar sedan skrev Craycoat: Det brukar inte finnas någon säkring mellan batteriet och startmotorn. Jag instämmer med Hybros hypotes att det är dålig kontakt mellan batterikabelskorna och polerna. En omgång med stålborsten borde göra susen. jag ska inspektera batteriet idag så får vi se om det gör nån skillnad. Återkommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MobyDuck 0 Postad 20 Juli 2024-07-19 vid 11:08 skrev No_jah: Jag tänker att det likaväl kan vara en säkring på motorn. Att reläet klickat betyder ju bara att det finns styrspänning fram till reläet, men drivsänning till startmotor och tilt saknas. Jag ska kolla hur det ser ut under huven idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser