Kleen 0 Postad 18 Juli (redigerade) Hej. Min vän har en Volvo Penta 2001 och har en del problem med denna. Vi är nybörjare båda. - Till att börja med så märkte vi att det läckte diesel från ventilkåpspackningen(?) (röd pil på bilden). Denna byttes men problemet kvarstod. Är detta ens normalt? Alltså att diesel tar och läcker där ifrån? Ska det inte vara olja? - På samma bild är en grej inringad i rött, vad är detta och hur ska den användas? - Och till sist, vi märkte att det läckte vatten från impellern så vi bytte denna och ny packning. Efter detta så började det droppa från vattenpumpen. Efter lite googlande så verkar det vara att köpa ny renoveringssats. Men när vi skulle ta bort vattenpumpen så forsade det ut grå tjock olja. Det var väldigt mycket som kom ut, kräm-aktig och grå. Förstår att vatten har blandats med oljan. Frågan är vad vi gör nu? Tacksam till tusen för hjälp!! Redigerad 18 Juli av Kleen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 18 Juli Hej. Välkommen till Maringuiden. Det är väl inte topplockspackningen ni bytt utan ventilkåpspackningen eftersom blåa pilen pekar där. Det inringade är dekompressionsarmen. Ni har väl fått vatten i oljan om det kommer ut så mycket grå olja. Vattenpumpen behöver sannolikt packas om. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 18 Juli Det finns verkstadshandböcker och instruktionshandböcker på Internet om ni Googlar lite. Här är ett utdrag ur den del av verkstadshandboken som beskriver sjövattenpumpen: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kleen 0 Postad 18 Juli 21 minuter sedan skrev sanktanna: Hej. Välkommen till Maringuiden. Det är väl inte topplockspackningen ni bytt utan ventilkåpspackningen eftersom blåa pilen pekar där. Det inringade är dekompressionsarmen. Ni har väl fått vatten i oljan om det kommer ut så mycket grå olja. Vattenpumpen behöver sannolikt packas om. Ingemar Tack så mycket för svar. Redigerade mitt inlägg så nu ska det stå rätt, ursäkta. Angående dekompressionsarmen, hur ska den användas när man startar upp motorn? Ja, vattenpumpen ska packas om, men det kom så mycket olja när jag drog ut den. Är detta normalt? Eller är det något annat som kan vara knas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 19 Juli Det ska normalt inte komma olja men jag kan inte just denna motor, det är nog en effekt av att vatten blandats i vilket gör att volymen ökat. Dekompressionhandtag kan användas för att stoppa motorn eller varva upp den med startmotor om du har dåligt ( ej slut) batteri, när motorn väl snurrar kan du fälla ner den så bör den starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kleen 0 Postad 19 Juli 6 timmar sedan skrev gusvo085: Det ska normalt inte komma olja men jag kan inte just denna motor, det är nog en effekt av att vatten blandats i vilket gör att volymen ökat. Dekompressionhandtag kan användas för att stoppa motorn eller varva upp den med startmotor om du har dåligt ( ej slut) batteri, när motorn väl snurrar kan du fälla ner den så bör den starta. Precis min tanke med angående oljan. Dekompressionhandtaget ska kanske stå upp vid kallstart ett par sekunder, sen slår man ner den när man börjar höra att den tänder till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 19 Juli 39 minuter sedan skrev Kleen: Precis min tanke med angående oljan. Dekompressionhandtaget ska kanske stå upp vid kallstart ett par sekunder, sen slår man ner den när man börjar höra att den tänder till? Dekompressionshandtaget är primärt till föt när man använder vevstart. Öppna, veva upp ett bra varv, slå igen handtaget och hoppas på det bästa. Går också att använda vid elstart om batteriet är dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kleen 0 Postad 19 Juli 45 minuter sedan skrev excel319: Dekompressionshandtaget är primärt till föt när man använder vevstart. Öppna, veva upp ett bra varv, slå igen handtaget och hoppas på det bästa. Går också att använda vid elstart om batteriet är dåligt. Aa då förstår jag. Tack för det :)! Nu är det bara bekymret med att det trycker ut diesel från ventilkåpspackningen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 19 Juli Det finns oftast litet olja som kommer ut när man tar bort pumpen. Det ska däremot inte finnas diesel under ventilkåpan. Kommer dieseln kanske från något läckage vid filtret? Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kleen 0 Postad 19 Juli 2 timmar sedan skrev sanktanna: Det finns oftast litet olja som kommer ut när man tar bort pumpen. Det ska däremot inte finnas diesel under ventilkåpan. Kommer dieseln kanske från något läckage vid filtret? Ingemar Har precis tagit bort vattenpumpen och ska fixa med renoveringskit. Nej dieseln kommer från ventilkåpan dessvärre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 19 Juli Ta av kåpan och starta upp motorn för att se var dieseln kan komma från. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kleen 0 Postad 19 Juli 15 minuter sedan skrev sanktanna: Ta av kåpan och starta upp motorn för att se var dieseln kan komma från. Ingemar Återkommer. Det kommer ta en stund att fixa pumpen först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser