Gå till innehåll
måndag 16 september 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Min vän har en Volvo Penta 2001 och har en del problem med denna. Vi är nybörjare båda.
- Till att börja med så märkte vi att det läckte diesel från ventilkåpspackningen(?) (röd pil på bilden). Denna byttes men problemet kvarstod. Är detta ens normalt? Alltså att diesel tar och läcker där ifrån? Ska det inte vara olja?

 

- På samma bild är en grej inringad i rött, vad är detta och hur ska den användas?

 

- Och till sist, vi märkte att det läckte vatten från impellern så vi bytte denna och ny packning. Efter detta så började det droppa från vattenpumpen. Efter lite googlande så verkar det vara att köpa ny renoveringssats. Men när vi skulle ta bort vattenpumpen så forsade det ut grå tjock olja. Det var väldigt mycket som kom ut, kräm-aktig och grå. Förstår att vatten har blandats med oljan. Frågan är vad vi gör nu?

Tacksam till tusen för hjälp!!

IMG_20240718_204618.jpg

Redigerad av Kleen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Välkommen till Maringuiden.

Det är väl inte topplockspackningen ni bytt utan ventilkåpspackningen eftersom blåa pilen pekar där.

Det inringade är dekompressionsarmen. Ni har väl fått vatten i oljan om det kommer ut så mycket grå olja.

Vattenpumpen behöver sannolikt packas om.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns verkstadshandböcker och instruktionshandböcker på Internet om ni Googlar lite.

Här är ett utdrag ur den del av verkstadshandboken som beskriver sjövattenpumpen:

 

sshot-1.png.ea099ec43600104e694b64662c3cf217.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Välkommen till Maringuiden.

Det är väl inte topplockspackningen ni bytt utan ventilkåpspackningen eftersom blåa pilen pekar där.

Det inringade är dekompressionsarmen. Ni har väl fått vatten i oljan om det kommer ut så mycket grå olja.

Vattenpumpen behöver sannolikt packas om.

Ingemar

Tack så mycket för svar. Redigerade mitt inlägg så nu ska det stå rätt, ursäkta. 

Angående dekompressionsarmen, hur ska den användas när man startar upp motorn? 

Ja, vattenpumpen ska packas om, men det kom så mycket olja när jag drog ut den. Är detta normalt? Eller är det något annat som kan vara knas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska normalt inte komma olja men jag kan inte just denna motor,  det är nog en effekt av att vatten blandats i vilket gör att volymen ökat. 

Dekompressionhandtag kan användas för att stoppa motorn eller varva upp den med startmotor om du har dåligt ( ej slut) batteri, när motorn väl snurrar kan du fälla ner den så bör den starta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev gusvo085:

Det ska normalt inte komma olja men jag kan inte just denna motor,  det är nog en effekt av att vatten blandats i vilket gör att volymen ökat. 

Dekompressionhandtag kan användas för att stoppa motorn eller varva upp den med startmotor om du har dåligt ( ej slut) batteri, när motorn väl snurrar kan du fälla ner den så bör den starta. 

Precis min tanke med angående oljan. 

Dekompressionhandtaget ska kanske stå upp vid kallstart ett par sekunder, sen slår man ner den när man börjar höra att den tänder till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Kleen:

Precis min tanke med angående oljan. 

Dekompressionhandtaget ska kanske stå upp vid kallstart ett par sekunder, sen slår man ner den när man börjar höra att den tänder till?

Dekompressionshandtaget är primärt till föt när man använder vevstart. Öppna, veva upp ett bra varv, slå igen handtaget och hoppas på det bästa. Går också att använda vid elstart om batteriet är dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev excel319:

Dekompressionshandtaget är primärt till föt när man använder vevstart. Öppna, veva upp ett bra varv, slå igen handtaget och hoppas på det bästa. Går också att använda vid elstart om batteriet är dåligt.

Aa då förstår jag. Tack för det :)! 

Nu är det bara bekymret med att det trycker ut diesel från ventilkåpspackningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns oftast litet olja som kommer ut när man tar bort pumpen.

Det ska däremot inte finnas diesel under ventilkåpan.

Kommer dieseln kanske från något läckage vid filtret?

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sanktanna:

Det finns oftast litet olja som kommer ut när man tar bort pumpen.

Det ska däremot inte finnas diesel under ventilkåpan.

Kommer dieseln kanske från något läckage vid filtret?

Ingemar

Har precis tagit bort vattenpumpen och ska fixa med renoveringskit.

Nej dieseln kommer från ventilkåpan dessvärre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av kåpan  och starta upp motorn för att se var dieseln kan komma från.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev sanktanna:

Ta av kåpan  och starta upp motorn för att se var dieseln kan komma från.

Ingemar

Återkommer. Det kommer ta en stund att fixa pumpen först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...