Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Brunnsviken

Solglasögon på sjön

Rekommendera Poster

Vilka solglasögon och vilken linsfärg tycker ni är bäst på sjön? Jag använder Ray Ban Aviators sedan många år tillbaka och är ganska nöjd med dem. Neutral lins och polariserade. Dock har jag märkt att jag tycker det är svårt att se framförallt gröna farledsmärken på håll. Det kan förstås bero på att närsyntheten blivit värre med åren, men färgblind är jag inte iallafall. Finns kanske en linsfärg som ger bättre kontrast än Aviators, vad säger ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag föredrar solglasögon som är mer svängda så de inte släpper in så mycket ljus på sidorna. Men polariserande måste de vara!

Färg vet jag inte men mina mest använda är bruna och reserverna, som det är hög tid att börja använda mer nu, är blåa.

Edit: Tror att bägge är av märket Columbia. Sen har jag ett par RB liggande i båten som reservens reserv ;)

 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj, har säkerligen 5 olika par.

Polariserande och vanliga finns, Ray Ban pilot som är lite bruna i glaset, helnöjd med dom, tar bort blänket och har inte sett att det påverkar färgerna på prickar.

Några billigare från Jula när man åker riben.

Kör även med helt vanliga gula för mörkerkörning.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite motvals!

Jag har aldrig använt solglasögon varken i båten eller i skidbacken så utan tycker jag är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvis en smaksak, men jag föredrar solglasögon med en varm ton. Det blir då vackert-väder-glasögon. Är dom grå eller blå tror man ju att det är dåligt väder så fort solen går i moln. Så nuförtiden köper jag bara solglasögon som förbättrar vädret, vinter som sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Lite motvals!

Jag har aldrig använt solglasögon varken i båten eller i skidbacken så utan tycker jag är bäst.

Det är ju väldigt olika hur ljuskänslig man är men jag har svårt att ens gå ut utan solglasögon en mulen sommardag. Att vara i skidbacken en solig dag med mycket vit snö skulle vara omöjligt utan solglasögon för mig. Ögonen tåras och jag ser efter en minut ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv blivit ljuskänslig med åren, men upptäckt att det bara gäller ljus som kommer uppifrån in i ögonen. Så jag bär sen några år alltid keps, även inomhus i miljöer med stark takbelysning. Solglasögon har jag aldrig tyckt om. Har testat att bära dem i kortare perioder ett tiotal gånger sen 90-talet, men står inte ut med den sänkta kontrasten i glasens synfält, den skarpa kontrasten mellan glasen och utanför glasen, det lite förvridna bildfältet och förvaringsproblemet när man inte behöver dem. Eftersom jag också är glasögonbärare, på heltid sen 2017, så skulle det bli extra jobbigt.

 

Men, om jag var tvingad att ha dem, så skulle de behöva vara väldigt stora så så mycket av synfältet som möjligt hamnade inom glasen, 100 % neutralt grå så inte minsta färgskiftning kunde anas, och polariserade så blänk i vattenytor filtreras bort.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Det är ju väldigt olika hur ljuskänslig man är men jag har svårt att ens gå ut utan solglasögon en mulen sommardag. Att vara i skidbacken en solig dag med mycket vit snö skulle vara omöjligt utan solglasögon för mig. Ögonen tåras och jag ser efter en minut ingenting.

Jo, det är olika hur man fungerar i solljus.

 

Det största problemen med att inte skydda ögonen mot solen är nog egentligen risken för snöblindhet på kort sikt och på lång sikt större risk för grå starr.

 

Gör inte som jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mackey:

Det största problemen med att inte skydda ögonen mot solen är nog egentligen risken för snöblindhet på kort sikt och på lång sikt större risk för grå starr.

Men då kan det vara en tröst att veta att vanliga glasögon(plast)glas ger fullgott UV-skydd. Plasten i sig blockerar nära hundra procent av UV, så ingen färgning eller särskild beläggning krävs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste två glas av samma sort bli helt svarta (ogenomträngliga för allt ljus) när man vrider dem 90° över varandra för att kallas "polariserade"? Eller kan de ändå vara polariserade, eller ha godtagbart skydd mot farligt ljus (100% UV Protection)? UV400 Protection har jag köpt, men de beter sig inte som polariserade glas när man vrider dem över varandra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Terri:

Måste två glas av samma sort bli helt svarta (ogenomträngliga för allt ljus) när man vrider dem 90° över varandra för att kallas "polariserade"? Eller kan de ändå vara polariserade, eller ha godtagbart skydd mot farligt ljus (100% UV Protection)? UV400 Protection har jag köpt, men de beter sig inte som polariserade glas när man vrider dem över varandra. 

Polariserande och UV-skyddande är olika saker. Nuförtiden brukar inte polariserande bli HELT svarta när man håller dem 90 grader mot varandra. När Polaroid kom med sina första polariserande glas någon gång på 60-talet (tror jag) så blev de nästan helt svarta. Men jisses vilka priser de hade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polarisering och UV-skydd har inget med varandra att göra. UV-skydd ger, som sagt, alla förekommande plastmaterial som används i glasögon och solglasögon, så inget extra behövs, varken som färg eller toning.

 

Polariseringsfilter är för att få bort reflexer från blanka, ickemetalliska ytor (dielektriska material), som de flesta plaster, vatten och glas. När opolariserat ljus, som från solen eller normala lampor, träffar en ickemetallisk yta, blir det reflekterade ljuset polariserat, parallellt med reflektionsplanet. För en typisk vattenyta, som är horisontell, blir det reflekterade ljuset alltså horisontellt polariserat. Om då glasögonen har ett filter med vertikal polarisering, så kommer inget (i idealfallet) eller väldigt lite av det polariserade ljuset igenom, medan minst hälften av det opolariserade ljuset (det från omgivningarna generellt och direkt från ljuskällan) går igenom.
Det har dels fördelen att man slipper starka solreflexer från vattenytan, dels att man kan se "igenom" vattenytan och bättre se botten eller grunda föremål.

Bra polarisationsfilter ska bli i princip ogenomskinliga om man lägger dem i kors, men i praktiken så vill man nog inte ha så bra filter av kostnadsskäl och av ljusförlustskäl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...