Jens_Sthlm 27 Postad 18 Juli Jag har en motor, yamaha 8 hk från 1997, 2- takt. När motorn är igång får jag en klart kännbar stöt av den när jag rör vid någon av motorns metalldelar. Jag har puttsat jordanslutningen och de få elektriska anslutningarna som finns utan någon skillnad. Någon som har en idé om vad jag kan göra härnäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 Juli 4 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Jag har en motor, yamaha 8 hk från 1997, 2- takt. När motorn är igång får jag en klart kännbar stöt av den när jag rör vid någon av motorns metalldelar. Jag har puttsat jordanslutningen och de få elektriska anslutningarna som finns utan någon skillnad. Någon som har en idé om vad jag kan göra härnäst? Det kan vara några olika anledningar. Högspänningspulsen ”läcker” någonstans till godset. Jag hade börjat att kontrollera den så kallade ”tändhatten” alltså anslutningen uppe på tändstiftet, sedan kabeln som går till denna, och dess anslutning i tändspolen i andra ändan. Det kan räcka med att fukt har letat sig någonstans för att en liten ström skall ledas mot godset. Om det finns ett ”dödmansgrepp” som kortsluter tändspolen kan det även vara här som det ”läcker” ut en otrevlig spänning. Om det finns en ”dödarknapp” så har den samma funktion som dödmansgrejen, så om det finns en sådan kolla dess anslutningar. Sedan kan det finnas fler orsaker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser