Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
Wolfzon

Bästa tips för mögelfläckar i sprayhood

Rekommendera Poster

Hoppas detta är rätt forum, men har npgon tips för att få bort svarta prickar på insidan av sprayhood? Har testat med ättika, bikarbonat och ship shape fler tips på mirakelmedel innan jag får slänga den och köpa en ny? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Shipshape finns där du köper båttillbehör. Annars får du lämna på tvätt.

 

Mitt kapell var kolsvart inne och efter tvätt hos kapellmakaren så blev det helt rent inne

Redigerad av Jernhand
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor varning för Shipshape! Det ÄTER sömmar! Pajade sprayhooden med det. Dessutom stinker allt av klor länge efteråt. Och det blev dessutom kanske bara 10-20 procent renare. Avråder starkt från att använda det!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och för varning! Kanske får bli lämna in på tvätt för att testa, om det inte är för dyrt, funkar inte det får jag fixa en ny - om ingen annan har nåt mirakel i bakfickan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wolfzon:

Tack för tips och för varning! Kanske får bli lämna in på tvätt för att testa, om det inte är för dyrt, funkar inte det får jag fixa en ny - om ingen annan har nåt mirakel i bakfickan 

Det enda tipset om bra medel är ShipShape men som @raol skriver så ÄTER det sömmar och även tyget. Har för mig att jag här någonstans har beskrivit hur jag tillbringade 50 timmar med att för hand sy om de flesta sömmar på mitt kapell efter rengöring med SS och när jag sedan satte på kapellet så sprack tyget. Mycket tråkigt.

Annars kan man tänka som så att med såpa och en mjuk borste så försvinner de (flesta?) farliga ämnen ur möglet och man får leva med prickarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundtips för att slippa mögel!

Blötlägg sprayhood och/eller kapell i 40°C vatten 24 timmar varje år i slutet av juli/början av augusti så finns det inte så mycket smaskens kvar för möglet att gluffsa i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Tror det får bli en omgång med ship shape ändå och om den pajar kan jag använda delarna som mönster till en ny :) ( och innan ni tror att jag tar mig vatten över huvudet så har jag sytt ett sittbrunnstält till båten innan - och då hade jag inte ens mönster ;))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wolfzon:

Tack för alla tips! Tror det får bli en omgång med ship shape ändå och om den pajar kan jag använda delarna som mönster till en ny :) ( och innan ni tror att jag tar mig vatten över huvudet så har jag sytt ett sittbrunnstält till båten innan - och då hade jag inte ens mönster ;))

Hmm, jag avråder ännu en gång, men om du ändå vill testa, så rekommenderar jag att du testar på en liten yta som inte har några sömmar och ingen plastruta. Se om det ger ett resultat du är nöjd med. Jag upplevde, som sagt, att det bara blev marginellt renare. Det var inte värt att få sprayhooden skadad för den marginella förbättringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering - har nu testat:

-ättika

-bikarbonat

-galltvål

-vanligt fläckborttagningsmedel

-kapelltvätt på spray från hjertmans 

- Ship Shape i ett hörn 

- y3 och blötläggning

 

kanske fått bort 40% av fläckarna, undrar om inte galltvålen gjorde mest faktiskt 🤔

 

några sömmar gav upp av ättikan och fick lagas 

 

resultatet är väl att vi kan leva med det som det är nu, men kanske vill vi ändå sy eller köpa en ny om vi väljer att sälja henne så småningom…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett sent svar men så här fick jag min sprayhood i fint skick, från att ha varit ganska svart av mögel på insidan/undersidan:

 

Först tvätt med vanligt kulörtvättmedel, rotborste och lite varmt vatten ute på utebordet. La en presenning under så inte det skitiga träet skulle skita ner sprayhooden. Detta tog bort den ytliga smutsen. Sedan på med Vanish Oxi-clean(?) (den rosa burken). Gnuggade in med lite varmvatten. Väntade 10 minuter. Gnuggade igen med ganska mjuk rotborste och vände på den och gjorde samma sak på andra sidan (den som var typ ren ändå), sedan vänder tillbaka och gnuggar med rotborste igen och tillbaka till rena sidan och gjorde samma där igen. Sedan spola av grundligt överallt – vända och spola, vända och spola. Gick åt ungefär en burk Vanish (rosa burken).

 

Resultatet blev bra! I princip allt svart gick bort från undersidan av sprayhooden (dvs den smutsiga sidan). Tittar man noga nu kan man ana något gråsvart där på vissa ställen men i princip blev den helt ren! Kanske om man låtit medlet verka ytterligare en stund innan avspolning så kanske det också gått bort men jag tror att det är så lite kvar att man inte kommer se det/tänka på det när sprayhooden är på båten. Försökte verkligen också undvika att det skulle komma Vanish på rutorna men helt gick det inte att undvika, särskilt inte då jag vände på den flera gånger under behandlingen och när allt spolades av.

 

Nu efter ha använt sprayhooden i sommar kan jag notera att plastrutorna klarat sig (inte värre än innan alltså) samt att sömmarna hållit. (En söm har gått upp några centimeter men det tror jag beror på annat.) Tyget i sprayhooden verkar inte heller ha blivit skörare, inget som jag märkt i alla fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa på en liten yta med klorin blandat med vatten. På min Allegro 27:as sprayhood så rengjorde jag med klorin efter var säsong; det gick utmärkt på den duken! Sprayhooden var jättefräsch år efter år. Men möglet på min nuvarande båts sprayhood brydde sig inte om klorinbehandlingen. Det hände inget och det beror tydligen på vad man har för tyg i sprayhooden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får jordslag på insida kapell på våra båtar. Brukar tvätta med vanlig såpa och ljummet vatten på vintern och tycker jag alltid brukar få bort allting utan att behöva skrubba mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-22 vid 06:11 skrev -PLM-:

Vi får jordslag på insida kapell på våra båtar. Brukar tvätta med vanlig såpa och ljummet vatten på vintern och tycker jag alltid brukar få bort allting utan att behöva skrubba mycket.

Grön såpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...