Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
ssolen

Mercruiser 4.3 MPI 2003 problem efter ca 30 minuters körning

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Aquador 22HT med Mercruiser 4.3 MPI som jag fått ett väldigt märkligt problem med. Jag undrar om någon i forumet kan gissa vad som skulle kunna vara orsaken till detta:

När jag har kört med jämn gas, ca 3400 varv, i ca 30 minuter, så börjar motorn då och då tappa varv korta perioder. Det verkar som att den blir mer stabil om jag då sänker varvet till under 3000. Jag är rädd att den ska stänga av sig helt, men det har inte hänt utan jag har kunnat ta mig in till hamn alla gånger. Jag fångade problemet på film, som jag länkar till här:

https://drive.google.com/file/d/1z-sqMkmDzD9YrgZcMPEQ2475BsRgFW0U/view?usp=drivesdk

Av naturliga skäl är det svårt och tidsödande att få en mekaniker att titta på detta just när det händer, men kanske filmen kan ge någon ledtråd till vad man ska titta efter?

Tack på förhand för era tankar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ssolen:

Hej,

Har en Aquador 22HT med Mercruiser 4.3 MPI som jag fått ett väldigt märkligt problem med. Jag undrar om någon i forumet kan gissa vad som skulle kunna vara orsaken till detta:

När jag har kört med jämn gas, ca 3400 varv, i ca 30 minuter, så börjar motorn då och då tappa varv korta perioder. Det verkar som att den blir mer stabil om jag då sänker varvet till under 3000. Jag är rädd att den ska stänga av sig helt, men det har inte hänt utan jag har kunnat ta mig in till hamn alla gånger. Jag fångade problemet på film, som jag länkar till här:

https://drive.google.com/file/d/1z-sqMkmDzD9YrgZcMPEQ2475BsRgFW0U/view?usp=drivesdk

Av naturliga skäl är det svårt och tidsödande att få en mekaniker att titta på detta just när det händer, men kanske filmen kan ge någon ledtråd till vad man ska titta efter?

Ser ut att vara problem med tändningen. Prova att byta lite delar och se om det hjälper. Jag hade börjat med tändstift, fördelarlock med rotor (om det finns i MPI motorerna) och tändkablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade definitivt börjat med att byta tändspolen. Det är typiskt att en tändspole som är på upphällningen börjar krångla när den blivit ordentligt varm. Jag har själv varit med om det. Om det är tändspolen så kommer problemet långsamt bli värre ända tills båten blir okörbar.

Det finns ett enkelt sätt att verifiera att det verkligen är tändningen som krånglar. Koppla in en stroboskoplampa och titta på blinkandet.  Om den slutar blinka när motorn dippar så är det tändningen och inget annat.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev ssolen:

Hej,

Jag hade börjat med att mäta bränsletrycket.

Sitter en ventil på bränslerailen...har för mej att den ska ligga på 43 psi konstant under körning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för kloka tankar!

När det är så pass omständligt att provocera fram felet, så är det svårt att veta vad man ska börja kolla på, så jag är djupt tacksam för er input!

Jag kommer förhoppningsvis så småningom kunna posta facit på ”gåtan” här 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...