Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Bullen77

Kil akterspegel Ryds 495 GT + Mercury 50 4t

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har satt på en Mercury 50hk 4t på en ryds 495 gt, har haft en Johnson 60 2t innan som den gick jättebra med. Nu går den riktigt dåligt tycker jag, alltså motorn är det inga fel på men båten hoppar som tusan fram efter planing, kan inte tilta ut motorn nånting även med en passagerare fram. Har provat att lagt några dunkar med sand i fram utan nåt bra resultat. 

Så det jag funderar på nu är att kilen jag har monterad mellan akterspegel och motor är för smal!? Skulle behöva få motorn närmare i vinkel mot akterspegeln.

Har mätt den nu och den är ca 25mm, finns det färdiga kilar som är bredare? 

Bifogar bild på kilen.

 

Tacksam för tips och råd!!

IMG20240716131038.jpg

Redigerad av Bullen77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort kilen och skruva dit motorn som den skall monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ta bort kilen och skruva dit motorn som den skall monteras.

Hade ju kilen till gamla motorn, då gick ju den bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Bullen77:

Hade ju kilen till gamla motorn, då gick ju den bra..

Sätt tillbaka den gamla motorn då...😉

Hur är det med rigglängden på nya motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Sätt tillbaka den gamla motorn då...😉

Hur är det med rigglängden på nya motorn?

Att jag inte tänkte på det....🤔 Kan jag ju ha den nya i köket som elvisp!!

 

Kan ta mer kort när jag tagit upp båten på trailer 👍🏼 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Bullen77:

Att jag inte tänkte på det....🤔 Kan jag ju ha den nya i köket som elvisp!!

 

Kan ta mer kort när jag tagit upp båten på trailer 👍🏼 

 

Vet du inte om det är lika rigglängder på gamla och nya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på vikterna? 
 

En 50 4t kan vara rejält mycket tyngre än en 60 2t.

 

Sen är förmodligen fyrtaktaren rejält mycket tröttare än tvåtaktaren, men det är en annan tråd…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Kane:

Vet du inte om det är lika rigglängder på gamla och nya?

Jo självklart, det är lång rigg på båda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Frippe68:

Har du koll på vikterna? 
 

En 50 4t kan vara rejält mycket tyngre än en 60 2t.

 

Sen är förmodligen fyrtaktaren rejält mycket tröttare än tvåtaktaren, men det är en annan tråd…

27kg tyngre är 4t, är ju en del men tycker inte den ska gå som den gör nu bara för det!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjock är kilen i  nederkant?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur hamnar kavitationsplattan i förhållande till skrovet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ev ta upp båten här i veckan på trailer,  så då kan jag ta mer foton på hur det ser ut samt mäta kilen i nederkant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skrev tidigare i tråden att du skall ta bort kilen.

Gör nu det så motorn ligger an akterspegeln då stämmer det med det som båt och motor är byggda för.

Det kostar inget att testa.

 

 

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Jag skrev tidigare i tråden att du skall ta bort kilen.

Gör nu det så motorn ligger an akterspegeln då stämmer det med det som båt och motor är byggda för.

Det kostar inget att testa.

 

 

Okej..även fast jag hade gamla 60hk-2t med kilen? Och då gick den bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, om jag fattar det rätt så ska motorn närmare "båten". Om jag tar bort kilen så borde den inte komma närmare men du kan säkert det här bättre än mig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kilen kan påverka är att du flyttar den ökade vikten ännu mer bakåt. Den ökade vikten är tyvärr sannolikt boven i dramat. 27kg låter inte så mycket, men vikten är placerad långt bak och därav lång hävarm. Jag skulle prova att ta bort kilen. Jag skulle även vilja höja motorn ett hål. Motorn är monterad rätt lågt och höjer du den så får lite mindre noslyft vilket också kommer att reducera gallopperandet. Din 60hk 2t hade mer kraft och vägde mindre så den orkade hålla upp fören. Din 4t, med den ökade vikten, verkar inte göra det. Det kan finnas hjälp att hitta i bättre propellrar, men det är tyvärr en mer kostsam väg att gå. Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Det som kilen kan påverka är att du flyttar den ökade vikten ännu mer bakåt. Den ökade vikten är tyvärr sannolikt boven i dramat. 27kg låter inte så mycket, men vikten är placerad långt bak och därav lång hävarm. Jag skulle prova att ta bort kilen. Jag skulle även vilja höja motorn ett hål. Motorn är monterad rätt lågt och höjer du den så får lite mindre noslyft vilket också kommer att reducera gallopperandet. Din 60hk 2t hade mer kraft och vägde mindre så den orkade hålla upp fören. Din 4t, med den ökade vikten, verkar inte göra det. Det kan finnas hjälp att hitta i bättre propellrar, men det är tyvärr en mer kostsam väg att gå. Lycka till!

Tack för svar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...