Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Nordin89

Nybörjare - söker tips, råd och hjälp!

Rekommendera Poster

Hej!
Nybliven seglarbiten 35-åring utan egentlig erfarenhet från Höga kusten här!😀

Jag försöker beta mig igenom tråd efter tråd efter tråd om nybörjare som söker tips & råd men jag blir inte klokare!

Jag söker alltså min första segelbåt och känner mig väldigt vilsen bland alla modeller och råd som ges på diverse forum. Söker en båt som är enkel att segla själv, bör väl också vara lite förlåtande mot en nybörjare, sjösäker - tänker mig inte några världsomseglingar men i och med att jag bor där jag gör så vill jag ha möjligheten att kunna ta båten ut på lite mer öppna vatten. Minst 4 kojplatser men helst fler.

Budget då? Ja, jag vet inte riktigt var man bör lägga sig men i och med att jag knappt vet om detta är något för mig, fullständig nybörjare så har jag min smärtgräns på nånstans kring 25tkr men gärna mindre.

Har kikat på det mesta som finns på blocket inom hela sverige och marketplace upp till den prisklassen och strax över.
Kom gärna med tips, idéer, förslag och tankar 

Och slutligen, ja jag vet att det finns massor av liknande trådar och jag tror jag snart läst allihopa😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det beror på om du prioriterar storlek eller kvalitet - något får du kompromissa på i den prisklassen. Min första båt var en Missil II som är en lättseglad och bra nybörjarbord i en mindre storleksklass men ändå bra kvalitet och sjöduglighet. IF är givetvis också ett bra val! 
 

Skulle oavsett modell prioritera att köpa en med rullfock om du är grön på att segla! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur stor båtplats har du samt om kravet är kring 25 tkr så är det nog kring 24 till möjligen 30 fot som kan rymmas i en sådan budget.

Tänk på att en billig båt kanske behöver uppgraderas med nya segel, ny motor, nya tillbehör etc vilket kan ge en avsevärd tillkommande kostnad utöver inköpspriset.

En begagnad båt bör inspekteras innan köp. Framförallt en inombordmotor som börjar krångla kan leda till stora kostnader men en motor är inte lätt att kunna bedöma skicket på. En ny inombordsmotor med installation kan kosta kring 70-100 tkr. Ett alternativ kan då vara att hänga på en utombordsmotor men då vispar ofta propellern i luften när det går vågor, även med en lång rigg.

   

Alla båtar har sina för och nackdelar. Här några förslag från en sökning på blocket: Albin 78, Sunwind 26, NF, Safir, Compis 28, Comfort 26, C&C 26, Helmsman 26, Albin Vega, Albin 26, Smiling 28, Maxi 77, IF, Misil II,  Murena 30, Shipman 28 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du är nybörjare och med lite knepig kust med risk för höga vågor så skulle jag rekommendera en långkölad båt med inombordare. Kolla skicket på motorn med någon kunnig. Kanske du har någon med bakgrund som bilmeck med gamla bilar (diesel) att ta med eller någon som hållit på med traktorer. Dessa motorer liknar äldre båtmotorer ganska mycket.

Rullfock är som sagt nästan nödvändigt när man seglar ensam.

Till ovan nämnda samling skulle jag lägga till Amigo 27. 

Saker som man efter ett tag brukar önska sig på en båt i den storleken är värmare och någon sorts toalett vilket inte alltid finns på äldre båtar.

Välkommen till MG och lycka till med ditt nya intresse! För vissa, mig tex, är det väldigt vanebildande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stabil långkölad båt med inombordare och rullfock är även vad jag vill rekomendera.. Själv seglar jag idag en Allegro 27, dock med utombordare enär jag ännu inte fått igång Pentan, köpte båten på försommaren, är helt lyrisk efter att ha seglat Stockholm till Smögen.

 

Alla båtar har ju sina för och nackdelar men för mig är en mastheadriggad båt med en stadig stolpe till mast vad jag känner passar mig bäst... Förra båten var en Lord Helmsman, och jag inser nu att partialrigg med självslående fock kanske är vad många gillar, dock så var det inte det viktigaste för mig, särskilt som jag oftast seglar ensam och inte längtar tillbaks till att hantera backstag och en massa trimmöjlighter som jag förmodligen aldrig kommer att förstå mig på. 😃 

 

Men det finns fler trevliga båtar för rimliga pengar... Amigon som nämns har jag ingen personlig erfarenhet utav med det 'är nog ett mycket bra kort vill jag tro.

 

Själv har jag seglat Fidra, Fin-Gal; Lord Helmsman och nu Allegro 27, för mig så är den sista helt underbar...  inte så mycket bett på kryssen med genua men i övrigt helt ljuvlig... Hyggligt med plats under däck och med fler kojplatser än vad som är bekvämt att vara ombord under segling...

 

Vill man vara flera ombord så spelar ju sittbrunnens storlek en viss roll... Allegron är för mig en tvåmansbåt men med kojplatser för 5...

Fair winds

S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Cumulus upplever jag efter 18 säsonger bekvämast för två personer. Tre funkar.

Men knappast fyra om man ska vara ute typ en vecka. Blir ett herrans stuvande av packning mm.

Har sittbrunnskapell, som jag fixat själv. Guld värt i hamn, om man är fler än två.

Mantågsnät är bra om man har med hund eller barn..

Rullfock med UV-skydd påsytt.

Alla fall neddragna till sittbrunnen.

Rod kick, som håller upp bommen.

 

Peke, badbrygga, och grabbräcke ovan sprayhoodbågen.

 

Renoverad motor.

 

Men en båt i detta skicket kostar minst 60 000 kr med ordentlig vagn.

 

Seglar i Vänern. Autopilot och och Plotter med bl a Hydrographica sjökort och framåtseende ekolog

underlättar båtåkandet avsevärt i typ skärgården.

 

På helt öppet vatten duger papperskort.

Har Skippo i mobilen som reserv.

 

Så var det detta med att hitta en sjövärdig och hyfsat hel nåt med 

helst renoverat maskineri.

Detta för slippa en massa jobb.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Maxi 84 upplevs som lite mera ombonad, med sina 27 fot.

Har S-drev.

 

Oavsett så tror jag inte att Du hittar mycket till båt för 25 000 kr.

 

Men från ca 70 000 och uppåt, pratar vi om något helt annat!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har sett ett gäng av många båtar på marcetplace under vintern som ligger upp till 30.

alla har en yanmar 8 stånka :)

jag har haft en dixie med motorn i fören.

var tvungen att ta på på mig hörselskydd i ruffen men i sittbrunnen kunde men prata med varandra.

bra motor men högljudd och lite svag.

men den duger att ta sig in i hamn med och dom flesta är väl monterade under sittbrunnen.

 

alla båtar tycker jag är bra om man ska segla själv eller 2 pers men ska man ha 4 personer blir det lite som i filmen "vi hade iaf tur med vädret"

trångt om det blir dåligt väder men så länge det finns hjärterum så...

mitt tips är att vad du än väljer så köp en med dinett.

ett uppfällbart bord i mitten  är enligt mig rena kuckun...inget för mig...vill kunna gå i ruffen utan att få blåmärken.

och med dinett kan 3 pers sitta medans en lagar mat t ex

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev LRZ:

En stabil långkölad båt med inombordare och rullfock är även vad jag vill rekomendera.. Själv seglar jag idag en Allegro 27, dock med utombordare enär jag ännu inte fått igång Pentan, köpte båten på försommaren, är helt lyrisk efter att ha seglat Stockholm till Smögen.

 

Alla båtar har ju sina för och nackdelar men för mig är en mastheadriggad båt med en stadig stolpe till mast vad jag känner passar mig bäst... Förra båten var en Lord Helmsman, och jag inser nu att partialrigg med självslående fock kanske är vad många gillar, dock så var det inte det viktigaste för mig, särskilt som jag oftast seglar ensam och inte längtar tillbaks till att hantera backstag och en massa trimmöjlighter som jag förmodligen aldrig kommer att förstå mig på. 😃 

 

Men det finns fler trevliga båtar för rimliga pengar... Amigon som nämns har jag ingen personlig erfarenhet utav med det 'är nog ett mycket bra kort vill jag tro.

 

Själv har jag seglat Fidra, Fin-Gal; Lord Helmsman och nu Allegro 27, för mig så är den sista helt underbar...  inte så mycket bett på kryssen med genua men i övrigt helt ljuvlig... Hyggligt med plats under däck och med fler kojplatser än vad som är bekvämt att vara ombord under segling...

 

Vill man vara flera ombord så spelar ju sittbrunnens storlek en viss roll... Allegron är för mig en tvåmansbåt men med kojplatser för 5...

Fair winds

S

Jag är uppvuxen på en Allegro 27 som min pappa byggde! Håller med om att det är en otroligt bra och sjövärdig båt till en rimlig peng 🥰 frågan är dock om ts får en för 25t med en fungerande inombordsmotor? 😅 är också lite svårmanövrerad i hamn om man är nybörjare kanske? 
 

oavsett så skulle jag med tanke på kompromissen pris/storlek rekommendera att ha en båt med sittbrunnstält - då får man ett helt rum till på kvällen oavsett väder! 

Redigerad av Wolfzon
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Wolfzon:

Jag är uppvuxen på en Allegro 27 som min pappa byggde! Håller med om att det är en otroligt bra och sjövärdig båt till en rimlig peng 🥰 frågan är dock om ts får en för 25t med en fungerande inombordsmotor? 😅 är också lite svårmanövrerad i hamn om man är nybörjare kanske? 
 

oavsett så skulle jag med tanke på kompromissen pris/storlek rekommendera att ha en båt med sittbrunnstält - då får man ett helt rum till på kvällen oavsett väder! 

Tar tillbaka… kollade blocket och jodå! Det ligger fasiken en ute för 25t 😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Wolfzon:

Tar tillbaka… kollade blocket och jodå! Det ligger fasiken en ute för 25t 😮

Och den har en Yanmar... 😃 Saknar dock rullfock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77 skulle nog vara mitt tips - brorsan köpte sin för 25 000 helt seglingsklar med rullfock och utombordare (för segling främst utanför Halland, dvs vågor och vind.. Men räkna med att behöva jobba med uppgraderingar och rätt intensiv skötsel de första åren. Även om brorsans båt var seglingsklar så var focken rätt trött (ny skulle kosta runt 17 000) och sprayhoodens bågar och tyg var trasigt (kostar 5-10 000 för en ny men går nog att hitta begagnad för mindre). I övrigt var båten i helt ok till bra skick vad jag kunde bedöma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 68 tycker jag är ett bra alternativ i denna prisklass, den har till skillnad från 77 en 7/8 rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-07-17 vid 11:36 skrev Nordin89:

Hej!
Nybliven seglarbiten 35-åring utan egentlig erfarenhet från Höga kusten här!😀

Jag försöker beta mig igenom tråd efter tråd efter tråd om nybörjare som söker tips & råd men jag blir inte klokare!

Jag söker alltså min första segelbåt och känner mig väldigt vilsen bland alla modeller och råd som ges på diverse forum. Söker en båt som är enkel att segla själv, bör väl också vara lite förlåtande mot en nybörjare, sjösäker - tänker mig inte några världsomseglingar men i och med att jag bor där jag gör så vill jag ha möjligheten att kunna ta båten ut på lite mer öppna vatten. Minst 4 kojplatser men helst fler.

Budget då? Ja, jag vet inte riktigt var man bör lägga sig men i och med att jag knappt vet om detta är något för mig, fullständig nybörjare så har jag min smärtgräns på nånstans kring 25tkr men gärna mindre.

Har kikat på det mesta som finns på blocket inom hela sverige och marketplace upp till den prisklassen och strax över.
Kom gärna med tips, idéer, förslag och tankar 

Och slutligen, ja jag vet att det finns massor av liknande trådar och jag tror jag snart läst allihopa😅

 

 

25 000 var väl väl lite för en båt som ska kunna härberga 4 personer.

Detta är en dröm att det skulle funka 

Maxi 77 är för liten. Då får nog minst två ligga på golvet, eller i ett tält på land 

 

Har själv en 28 fots Albin Cumulus som jag seglar med.  Tre pers ombord är ok.

Lika med Maxi 84.

 

Dessa båtar ligger mellan 60 till 80 tusen.

 

- Var dock klar med att det kostar att hålla en båt i ordning under flera år.

 

Totalrenovering av min inombordare

YSM 12 kostade förre ägaren 10 000 bara i nya delar för 20 år sedan. Jobbet gick på 1500 kr!

 

Jag har köpt:

 

Kylskåp, spis, toastol.

Elektrisk septikpump 25 000.

Ny rullgenua 17 000.

Plotter och framåtseende ekolod 25 000.

Dieselvärmare 15 000.

Sytt eget sittbrunnskapell 3000.

Autopilot 6000.

Nya dynor.

Bottenfärg 2000.

Båtkärra 10000

Mm mm

 

Vinterförvaring eller täckställning.

 

Troligtvis kommer jag efter nu 18 säsonger att sälja båten som funkar utmärkt om något år.

Räknar med 60 000 utan ekolod och plotter.

 

Så var observant på vad du köper, storlek, skick på saker enligt ovan. Är det nåt som inte funkar, blir det lätt de pengar du tänkte avsätta till båt, 25 000 kr.

 

I dag kostar mig båten totalt 5 - 6 000 kr / år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många båtar natt välja på, personligen hade jag kollat på Albin accent

Albin 78, eller Shipman 28 

dessa båtar finns i din prisklass och är goda seglare med hyfsat utrymme 

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-08-08 vid 09:42 skrev Hybro:

Maxi 77 är för liten. Då får nog minst två ligga på golvet, eller i ett tält på land 

 

Nja, Maxi 77 har fem kojplatser (varav en är en stickkoj). Men visst, med fyra vuxna blir det trångt men fullt möjligt som nybörjarbåt. Två vuxna och två barn är väl typ vad båten är byggd för. Åsså använder man stickkojen för alla grejer, extrasegel, kläder mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...