Natrixx 6 Postad 17 Juli Hej! Jag ser över elsystemet i min rätt nyinförskaffade Oxelösundskryssare. För tillfället finns det bara en krets i båten men med en brytare kan jag välja vilkendera batteriet som matar kretsen. Det här vill jag ändra på så att jag med brytaren kopplar in båda batterierna samtidigt, men så att batteri #1 matar ström till motorn då jag startar den och batteri #2 servar resten av systemet: Bränslenivåmätare, fläkt, lanternor, GPS, kylskåp (med separat brytare) osv. Min fråga i det här skedet är mycket enkel. Är det god kutym att ha precis *allt* utom startströmmen kopplat till batteri #2 eller kan/ska vissa mätare och elgrunor kopplas till #1? --m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernhand 55 Postad 17 Juli Egentligen kan du ju koppla allt som har med navigation och körning att göra till startbatteriet. Jag valde att koppla allt till förbrukningsbatteriet för att bara ha en matning och en panel vid ratten. Sen bör du ha skiljerelä och inte brytare för att koppla ihop batterierna, då sker det automatiskt. Jag har även två huvudströmbrytare så att inget förutom länspumpen fungerar om jag stänger av förbrukningsbanken och motorn går inte att starta när den brytaren är av. Har ju bara motorn till den brytaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 139 Postad 17 Juli (redigerade) En bra anledning till att styra laddningen automatiskt via skiljerelä är bl a att minimera risken för att köra generatorn utan belastning, som det kan bli om man har batteriväljare med 0-läge (frånkoppling av alla batterier, med motor igång). Generator utan belastning förstörs vanligtvis. Redigerad 17 Juli av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natrixx 6 Postad 17 Juli Tack för svar och bekräftelse av min preliminära plan. Jag använder följande kopplare https://www.bluesea.com/products/5511e/e-Series_Dual_Circuit_Plus_Battery_Switch som alltså kopplar på båda kretsarna. Därtill kopplar jag in följande skiljerelä https://www.watski.se/Batteriseparator-1224V-160A-11GXU så att båda batterierna laddas av generatorn. Batteri #2 är dessutom kopplat till en solpanel och skiljerelät styr alltså också den laddningen till batteri #1. Men jag undrar fortfarande om startbatterikretsen ska hållas fri från alla andra grunkor eller om det är OK/rekommendabelt att koppla in vissa grejer till den kretsen. --m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 14 Postad 17 Juli 13 minuter sedan skrev Natrixx: Tack för svar och bekräftelse av min preliminära plan. Jag använder följande kopplare https://www.bluesea.com/products/5511e/e-Series_Dual_Circuit_Plus_Battery_Switch som alltså kopplar på båda kretsarna. Därtill kopplar jag in följande skiljerelä https://www.watski.se/Batteriseparator-1224V-160A-11GXU så att båda batterierna laddas av generatorn. Batteri #2 är dessutom kopplat till en solpanel och skiljerelät styr alltså också den laddningen till batteri #1. Men jag undrar fortfarande om startbatterikretsen ska hållas fri från alla andra grunkor eller om det är OK/rekommendabelt att koppla in vissa grejer till den kretsen. --m Jag har mittankarspel och bogpropeller på startbatteriet. Eftersom de bara används när motorn går o generatorn laddar. När jag ”winschar” ut båten med spelet drar jag upp motorvarvet i friläge för att få rejäl laddning samtidig som spelet går. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser